Data, tech & Legal

Welkom op de themapagina data, tech & privacy, waar de snijpunten van technologie, data en recht samen komen om vorm te geven aan de toekomst van onze branche. In een tijdperk waarin digitale innovatie en privacy hand in hand moeten gaan, biedt VIA inzichten, richtlijnen en samenwerkingsverbanden om zowel te voldoen aan de wet- en regelgeving als de waarde van data te maximaliseren.

Privacy, Wet- en Regelgeving

De complexiteit van de huidige privacywetgeving vereist een diepgaand begrip en nauwgezette naleving. In samenwerking met ICT recht en door het trekken van duidelijke lijnen met IAB Europa en IAB Tech Lab, zetten we ons in voor het creëren van een solide juridisch kader. Dit kader stelt onze leden in staat om niet alleen te voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving maar ook proactief te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Onze inzet voor duidelijkheid en compliance binnen deze thema’s vormt de basis van een verantwoorde en duurzame benadering van data en technologie. 

Samen Sterker: IAB Europa, TechLab en Zelfregulering

Samenwerking is essentieel in de dynamische wereld van media, technologie en recht. VIA werkt nauw samen met IAB Europa, het Transparency and Consent Framework (TCF), IAB TechLab, en ondersteunt de zelfreguleringsinitiatieven van de SRC. Samen met deze partners en onze leden, waaronder ICT recht en DDMA, streven we naar het creëren van een omgeving waarin innovatie kan bloeien binnen de kaders van de wet.

Op deze themapagina vind je alles wat je moet weten over DATA, TECH & LEGAL. Van de laatste ontwikkelingen in privacywetgeving en standaarden tot aan onze inspanningen om te zorgen voor een veilige en verantwoorde omgang met data.

Blijf op de hoogte van nieuwe onderzoeken, tools, en samenwerkingsverbanden die essentieel zijn voor het succes van onze branche in het digitale tijdperk.

Nieuws

The Power of AI in Advertising met Jason Khodabux van DPG Media

Op donderdag op 15 februari neemt Jason Khodabux de presentatie van het evenement 'The Power of AI in Advertising' op zich. Sinds eind 2020 vervult Jason de rol van accountmanager bij DPG Media voor de afdeling Agencies en treedt hij ook op als mede-host voor Grow Live Start, een jaarlijks initiatief van DPG Media gericht op het ondersteunen van beginnende mediaprofessionals. Met het oog op het evenement van donderdag deelt Jason zijn enthousiasme en verwachtingen: “Ik verheug me enorm op donderdag! Ook binnen DPG Media wordt er al druk met AI gewerkt. Zo gebruiken we AI om binnen ons selfservice dataplatform Datalab geavanceerde keyword suggesties te bieden op basis van audiencenaam. Dit versnelt het proces voor marketeers om sneller keywords te vinden die passen bij hun audience. Verder kunnen marketeers via self service advertentieplatform AdManager aan de hand van Generatieve AI hun eigen Seamless Ads verbeteren en ook de advertentieteksten maken. Hierdoor hebben zij de mogelijkheid om de performance van deze campagnes verder te optimaliseren” Als moderator van 'The Power of AI in Advertising' ziet Jason het als zijn voornaamste opdracht om het programma vlot te laten verlopen en de sprekers alle ruimte te bieden om hun kennis en inzichten te delen, zowel tijdens hun presentaties als tijdens de Q&A en het panel. "Met een divers publiek van agencies, adverteerders en publishers, in combinatie met de verschillende presentaties en sprekers, verwacht ik dat iedereen met een tevreden gevoel naar huis zal gaan!"

Lees verder

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Kennisbank

Autoriteit Persoonsgegevens krijgt extra budget voor toezicht op cookies en online tracking

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu extra budget gekregen om strenger toezicht te kunnen houden op het gebruik van cookies en online tracking. In dit artikel bespreekt VIA-jurist Sander van Oostrom de ontwikkelingen rondom de e-Privacyrichtlijn. Het kabinet maakt zich zorgen over het gebruik van cookies en online tracking. De zorg richt zich hierbij met name op de praktijk waarbij websitebezoekers worden ‘genudged’ om het plaatsen van cookies te accepteren. Het kabinet erkent echter dat het beperkte mogelijkheden heeft om de nationale wetgeving op dit gebied aan te passen, omdat de regels met betrekking tot cookies al sinds 2002 zijn vastgelegd op Europees niveau via de e-Privacyrichtlijn. In reactie op deze beperkte mogelijkheden heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nu extra budget gekregen om strenger toezicht te kunnen houden op het gebruik van cookies en online tracking. Dit extra budget is toegewezen om ervoor te zorgen dat de regelgeving effectiever wordt gehandhaafd en de privacyrechten van individuen beter worden beschermd in een complexe digitale omgeving. Huidige regelgeving In 2002 was het plaatsen van cookies zonder toestemming toegestaan onder de e-Privacyrichtlijn en daarmee de norm. Het enige vereiste was dat de websitebezoeker de mogelijkheid kreeg om het gebruik van cookies te weigeren (een opt-out). In 2009 onderging de e-Privacyrichtlijn echter een wijziging. Toen werd bepaald dat tracking cookies alleen mogen worden geplaatst nadat de websitebezoeker duidelijke en volledige informatie heeft ontvangen over het gebruik van zijn/haar persoonsgegevens, die doorgaans door deze cookies worden verzameld. Daarnaast moet de websitebezoeker sinds die tijd voorafgaand toestemming geven voor het plaatsen van cookies.   Cookiebanners: de druk om cookies te accepteren Ondanks strengere wetgeving om de privacy van websitebezoekers te beschermen, blijven velen worstelen met misleidende cookiebanners. Deze banners nudgen websitebezoekers vaak in de richting van het accepteren van cookies. Hierdoor accepteren websitebezoekers cookies, zelfs als ze dat eigenlijk niet willen. Een belangrijk probleem hierbij zijn bepaalde manipulatieve ontwerpelementen, waarbij websites het zichtbaarder maken om cookies te accepteren dan te weigeren. Een voorbeeld hiervan zijn de grote groene knoppen om alle cookies te accepteren, en kleinere grijze knoppen om cookies te weigeren. Het kabinet neemt actie Het kabinet is vastberaden om deze problemen aan te pakken. Daarom heeft de AP vanaf volgend jaar een extra budget van 500.000 euro per jaar voor aanvullend toezicht op cookies en online tracking. Dit budget is toegewezen voor de startfase van 2024-2026. Gedurende deze periode zal de AP ook guidance publiceren om duidelijkheid te verschaffen aan de branche en tools ontwikkelen om toezicht effectiever te maken. Vanaf 2027 wordt dit een structureel budget van 350.000 euro. Hoewel dit bedrag op het eerste gezicht bescheiden lijkt in vergelijking met het totale budget van de AP (40,1 miljoen euro), is het opmerkelijk omdat de AP als zelfstandig bestuursorgaan op papier zelfstandig beslist hoe het haar budget verdeelt. De Nederlandse regering geeft hiermee aan dat zij meer aandacht en financiële middelen wil toewijzen aan specifiek dit onderwerp. Europese inspanningen voor verbetering Het cookie- en online tracking-probleem wordt niet alleen nationaal erkend. Sinds 2017 zijn er onderhandelingen gaande over de e-Privacyverordening, die onder andere betrekking heeft op het cookiebeleid. Echter, deze onderhandelingen zitten al geruime tijd in een impasse, wat het Nederlandse kabinet heeft aangemoedigd om zelf stappen te ondernemen.

Lees verder

Visual search is het antwoord op het veranderende zoekgedrag

In de afgelopen 5 jaar heeft er een shift in het zoekgedrag plaatsgevonden. In plaats van de desktop, gebruiken steeds meer mensen hun mobiel. En door de komst van platformen zoals Instagram en TikTok is de voorkeur voor visuele content gestegen. Het veranderende zoekgedrag heeft ervoor gezorgd dat zoekmachines blijven evolueren en experimenteren. En dat heeft zo zijn impact op de dagelijkse werkzaamheden van marketeers en search-specialisten. In dit artikel licht ik de belangrijkste ontwikkelingen uit en laat ik zien hoe je hier als marketeer het beste op kan inspelen. Lees verder op Frankwatching... Door Vivianne van Strijland, Taskforcevoorzitter Search

Lees verder

Opnieuw een boete van de Ierse toezichthouder

Auteur: Sander van Oostrom De Ierse Data Protection Commission (DPC) heeft opnieuw een hoge boete opgelegd aan een grote speler in de techwereld. In dit artikel bespreekt VIA-jurist Sander van Oostrom het besluit van de DPC. De Ierse Data Protection Commission (DPC) heeft opnieuw een hoge boete opgelegd aan een grote speler in de techwereld. Ditmaal is de Chinese video-app TikTok aan de beurt, met een boete van maar liefst 345 miljoen euro wegens het overtreden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) tussen 31 juli 2020 en 31 december 2020. TikTok krijgt de boete opgelegd omdat het de privacy van kinderen op het platform onvoldoende zou hebben beschermd.  Standaardinstellingen Een van de pijnpunten was de manier waarop TikTok standaardinstellingen configureerde voor accounts van kinderen. Deze accounts werden automatisch ingesteld op ‘publiek’. Hierdoor waren de video’s die geplaatst werden niet alleen voor ‘vrienden’ te zien, maar door iedereen op het platform en zelfs daarbuiten. TikTok is van mening dat het maatregelen hiervoor had genomen, door een beeldvullende pop-up te laten zien met daarin de vraag of ze hun video’s niet liever ‘prive’ wilden maken. Voor de DPC was dit onvoldoende, omdat TikTok dit ook had kunnen omdraaien. Hoewel TikTok in januari 2021 de standaardinstellingen voor kinderen heeft gewijzigd naar privé, heeft de DPC toch besloten TikTok te beboeten. Family pairing De toezichthouder is daarnaast van mening dat TikTok onvoldoende heeft voorkomen dat zijn jongste gebruikers bepaalde omwegen gebruikten om leeftijdsbeperkingen op het platform te omzeilen. Dit werd minderjarigen te gemakkelijk gemaakt, met name door gebruik te maken van de ‘Family Pairing’-functie. TikTok introduceerde Family Pairing in april 2020, waardoor volwassenen hun accounts kunnen koppelen aan accounts van kinderen om de schermtijd te beheren, ongewenste inhoud te beperken en voor deze zaak relevant: direct messaging te blokkeren of toe te staan. Volgens de DPC was deze functie echter slecht ingericht; TikTok kon onvoldoende controleren of het daadwerkelijk om de ouders/verzorgers ging. Hierdoor kon theoretisch gezien elke volwassene de privacywaarborgen van een kind verzwakken door middel van het toestaan van direct messaging, aldus de toezichthouder. Leeftijdsverificatie Daarnaast heeft TikTok tekortkomingen getoond in het handhaven van haar eigen leeftijdsbeperkingen. Ondanks enkele maatregelen om minderjarige gebruikers onder de dertien jaar te detecteren en te verwijderen, zoals het inschakelen van moderators en de mogelijkheid voor andere gebruikers om minderjarigen te melden, was de leeftijdsverificatie volgens de DPC ontoereikend. TikTok had geen nauwkeurige schatting gemaakt van het aantal gebruikers onder de dertien jaar op het platform en de daaraan verbonden risico's. Bovendien waren de gebruikte methoden voor leeftijdsverificatie gemakkelijk te omzeilen. TikTok vroeg bijvoorbeeld alleen naar de leeftijd van de gebruiker, zonder dit te verifiëren.  Reactie TikTok TikTok heeft gereageerd op het besluit van de DPC en stelt  dat deze onterecht is. Ze zijn het met name oneens met de hoogte van de opgelegde boete. TikTok benadrukt dat de kritiek van de DPC betrekking heeft op functies en instellingen die drie jaar geleden van kracht waren. Waarvan sommige al lang voordat het onderzoek begon waren aangepast, zoals het standaard instellen van alle accounts onder de 16 jaar op privé.

Lees verder