Uitspraak Europese Rechter over IAB Europe & TCF

Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) heeft een uitspraak gedaan over de zaak tussen IAB Europe en de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit over het gebruik van het TCF, nadat de Belgische rechter de zaak had doorverwezen.

Volgens het HvJ is het toestemmingssignaal (TC String) dat wordt verzameld op het moment een websitebezoeker diens keuzes doorgeeft in bijvoorbeeld een cookiebanner een persoonsgegeven. Een TC String kan worden gekoppeld aan een IP-adres, een IP-adres is een persoonsgegeven en daarmee een TC String dus ook, aldus de rechter. Doordat het een persoonsgegeven is (hier ging IAB Europe eerder niet vanuit), moet voor het verzamelen van een TC String een beroep kunnen worden gedaan op een rechtsgrondslag. Dit heeft IAB Europe inmiddels al opgelost in de recente update van het TCF. Dit is de grondslag “gerechtvaardigd belang” of “opt-out” geworden.

Een ander punt dat het HvJ maakt is dat IAB Europe gezamenlijk met alle gebruikers van het TCF verwerkingsverantwoordelijke is voor de gegevensstromen tot het moment dat een TC String is verzameld. Voor het proces dat volgt nadat een TC String is verzameld, is IAB Europe waarschijnlijk geen verwerkingsverantwoordelijke. Deze beoordeling laat het HvJ over aan de Belgische rechter. Praktisch gezien verandert voor gebruikers van het TCF weinig door dit oordeel, behalve dat IAB Europe aanvullende afspraken zal moeten gaan vastleggen met partijen die gebruik maken van het TCF.

Aan de andere kant moet IAB Europe wel aan de bak met dit oordeel; ze zijn mede verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die online worden gedeeld. Dat betekent dat ze zich aan de regels van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) moet houden. Dat houdt bijvoorbeeld in het bijhouden van registers, het sluiten van specifieke overeenkomsten en het uitvoeren van Data Protection Impact Assessments.

Het HvJ heeft maar over een klein gedeelte van de lopende rechtszaak bij de Belgische rechter geoordeeld. Aan de hand van dit oordeel is de Belgische rechter nu weer aan zet om een definitief oordeel te vellen over de rechtmatigheid van het gebruik van het TCF.

We houden je op de hoogte!

 

*Official Press release IAB Europe*

CJEU Ruling Clarifies Limited Role of IAB Europe in TCF

BRUSSELS, BELGIUM – 7 March 2024: IAB Europe acknowledges the ruling handed down today by the Court of Justice of the European Union (CJEU) in connection with IAB Europe’s appeal of the February 2022 decision by the Belgian Data Protection Authority (APD) against IAB Europe and the Transparency & Consent Framework (TCF). This followed the Belgian Market Court’s interim judgement of September 2022 which referred questions to the CJEU for a preliminary ruling and held that the APD decision was insufficiently substantiated and failed to meet the relevant standard for proper investigation and fact-finding.

IAB Europe welcomes the CJEU ruling that provides well-needed clarity over the concepts of personal data and (joint) controllership, which will allow a serene completion of the remaining legal proceedings.

In particular, the judgement of the Court establishes that:

(i) TC Strings (digital signals containing user preferences) constitute personal data, even from the perspective of IAB Europe, when they can be linked with reasonable means to an identifier such as for instance the IP address of the device of the user and IAB Europe can have access to such data;

(ii) IAB Europe can be viewed as a joint controller together with TCF participants in relation to the creation and use of TC Strings by publishers and vendors, on the basis that the TCF provides specifications for its processing, if IAB Europe actually influences the processing (purposes and means) for its own reasons.

(iii) IAB Europe should not necessarily be viewed as a joint controller together with TCF participants in relation to the subsequent data processing performed in pursuit of the TCF purposes, such as digital advertising, audience measurement, or content personalisation since IAB Europe has no influence on such processing. The CJEU conclusion on the latter is particularly important, as the APD’s erroneous controllership qualification of IAB Europe over such processing served as a basis for the authority’s assessments of the validity of legal bases established through the TCF and corresponding sanctions.

The Belgian Market Court will now resume its examination of IAB Europe’s substantive arguments in line with the answers provided by the CJEU. Pending the conclusion of the proceedings before the Market Court which can take several months, the suspension of the execution of the APD decision (i.e. the implementation of IAB Europe’s action plan following its validation) continues to apply.

IAB Europe will be posting a more in-depth commentary of the ruling and of its consequences shortly. Although it was adopted specifically in the context of the TCF-related dispute before the APD, the findings of the CJEU are important for all organisations with digital activities.

An updated FAQ regarding the APD decision can be found on IAB Europe’s website, here.

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder

Inschrijving Friends of Search Awards 2024 geopend 

23 november 2023, Amsterdam – Op 21 maart 2024 wordt voor de 5e keer het beste werk in Search bekroond tijdens de 11e editie van Friends of Search in de Kromhouthal in Amsterdam. De inschrijving voor de Awards zijn vanaf vandaag geopend. Ambitieuze Search-specialisten kunnen een case indienen in de categorieën Beste SEO en Beste SEA via friendsofsearch/nl/awards. Early Bird Tickets voor het congres zijn verkrijgbaar via: friendsofsearch.com/nl/. Winnaars Friends of Search Awards 2023 De jury  De vakjury bestaat dit jaar weer uit twee teams, elk opgedeeld naar hun veld van expertise (SEO en SEA). Naast vrienden van de show Barry Adams (Polemic Digital) en Frederick Vallaeys (Optmyzer) worden binnenkort meer juryleden aangekondigd. Bij de beoordeling van de inzendingen kijkt de jury onder meer naar strategie, innovatie, effectiviteit, resultaten, transparantie en privacyvriendelijkheid. De inschrijving sluit op 8 februari 2024.  Winnaars vorig jaar  Vorig jaar liet RRS andere genomineerden HEMA en Landal Greenparks achter zich in de categorie SEA. De case van RRS viel op vanwege de combinatie van business intelligence met automatisering om niet alleen de omzet te verhogen en de medewerkers beter te benutten, maar ook om een betere bottom line te realiseren. In de categorie Beste SEO trok Mollie aan het langste eind, ten koste van Toelevering Online en Pearle Opticiens. De jury vond de ‘meedogenloze prioritering’ van SEO als onderdeel van het migratieproces van mollie.com een ‘geweldige aanpak’.  Over Friends of Search  Met ten minste 600 bezoekers per jaar is Friends of Search de grootste searchconferentie van de Benelux. Elk jaar komen consultants, marketeers en bedrijven in groten getale naar het evenement om te leren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO en SEA om zo hun searchstrategieën te verbeteren. Als bezoeker is Friends of Search hét moment in het jaar om te sparren met internationale, toonaangevende vakgenoten en antwoord te krijgen op al je vragen.   Meer informatie over Friends of Search >>

Lees verder