Niki Schroeder en Saskia Baneke over de kracht van het begrijpen van je doelgroep

In de wereld van marketing draait alles om het ontwikkelen van het juiste aanbod en het overtuigen van mensen om voor jouw product of dienst te kiezen. Dit vereist een diepgaand begrip van je doelgroep, iets wat niet altijd gemakkelijk is als je gevangen zit in je eigen werk- of sociale bubbel. Vooral wanneer je doelgroep diverser is dan je eigen directe omgeving. 

Hoe lastig dit proces is weet Niki Schroeder, DEI (Diversity, Equity & Inclusion) Taskforcelid en medeoprichter van They Marketing als geen ander, en sindsdien helpt ze andere marketeers uit hun bubbel te stappen. Geïntrigeerd door de missie van Niki ging VIA-directeur Saskia Baneke op onderzoek uit. Zit zij ook vast in een bubbel, of hanteert zij al een inclusieve aanpak?

Niki, wij kennen elkaar natuurlijk al jaren door je tomeloze inzet voor VIA in onder andere de taskforce, de presentaties die je geeft bij Kickstart en je bijdrage aan het gezamenlijke onderzoek naar stereotypering in reclame. Maar voor degenen die jou nog niet kennen, kun je jezelf kort voorstellen?

Natuurlijk, voor ik THEY Marketing een jaar geleden oprichtte, zat ik zeven jaar in het management van Kantar. Een geweldige periode, waarin ik onder andere heb geholpen om de manier waarop Kantar onderzoek doet te transformeren. Meer agile en een nieuwe opzet voor kwalitatief onderzoek die goed aansluit op wat er kwantitatief gedaan werd. Toen dit proces was afgerond, was voor mij helaas ook de uitdaging weg. Ik vind het leuk om in het diepe te springen, nieuwe dingen te doen en daar een succes van te maken. Daarom vond ik het ook leuk om het stereotyperingsonderzoek te doen naast de rest van mijn werk. Het was heel interessant om in dit onderwerp te duiken en erachter te komen hoe je de industrie daarmee kan helpen. 

De ervaring die ik bij Kantar heb opgedaan, gebruik ik nu binnen mijn eigen bureau. Wij ondersteunen merken en bureaus bij het maken van goede campagnes. 

Wat is jouw definitie van een goede campagne? 

Dat is natuurlijk altijd smaakgerelateerd, maar het is wel van essentieel belang dat DEI een onderdeel is. Gelukkig zien nu steeds meer adverteerders en bureaus dat ook in, maar tegelijkertijd is het vaak ook hun grootste uitdaging. Een campagneteam heeft veel doelstellingen: meer merkbekendheid, voorkeur, bepaalde groepen aanspreken en vooral zorgen dat je meer verkoopt. De reclame moet opvallen, leuk zijn en positieve reacties krijgen. Maar ook DEI moet er een rol in krijgen, tja en dan lopen ze vast. 

Lopen ze vast omdat ze het niet willen, of omdat ze niet weten hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan?

Ik geloof niet dat er merken zijn die niet openstaan voor DEI, nee ze zitten vaak simpelweg vast in hun bubbel.Ze zijn een beetje kwijtgeraakt wie de doelgroep is, en hoe ze die het beste kunnen raken. Of ze weten het wel en hebben de mooiste onderzoeksrapporten bij het bureau aangeleverd, maar dan gaat het reclamebureau aan de slag. Niet alle strategen en creatieven gebruiken deze informatie. Of ze doorleven het niet. En dan gaat de magie van creatie voor. En voor je het weet heb je een leuke campagne, maar voelt die niet authentiek.

Mijn idee is dat het het meest krachtig is om de personages die je afbeeldt in een campagne echt te begrijpen. Is de hoofdrol voor een oudere vrouw of voor iemand van een bepaalde achtergrond? Ga dan met deze mensen in gesprek. En zorg dat die ook aan de andere criteria voldoen, bijvoorbeeld dat ze de categorie gebruiken of er interesse in hebben. 

In gesprek gaan met je doelgroep staat ook centraal in jullie nieuwe training ‘Stap uit je bubbel!’ waar VIA-leden zich nu met korting voor kunnen inschrijven. Kun je iets meer vertellen over deze training? 

In onze basistraining ‘Leer je doelgroep kennen: Stap uit je bubbel!’, laten we marketeers ontdekken hoe ze op een toegankelijke manier waardevolle inzichten kunnen verzamelen over hun doelgroep. We leren ze hoe je mensen observeert en effectieve gesprekken met hen voert, zodat ze een dieper begrip krijgen van hun behoeften, voorkeuren en uitdagingen. Deze inzichten zullen hen helpen om gerichter en effectiever te communiceren, en uiteindelijk hun producten of diensten beter af te stemmen op de wensen van de doelgroep.

Kun je een voorbeeld geven van hoe deze aanpak een merk heeft beïnvloed of een campagne succesvoller heeft gemaakt? 

Bij een zuivelmerk heb ik onlangs een paar interactieve meet-and-greets gedaan. Bij het reclamebureau hebben we vervolgens een aantal mensen uit de doelgroep uitgenodigd. Aan de hand van een interviewgids hebben we het merk en de creatieven en strategen van het bureau zelf de gesprekken laten voeren. Dat heeft geholpen om de juiste keuzes te maken en om de mensen echt te begrijpen. Doordat dit niet in een andere kamer gebeurde met een moderator, maar ze het zelf hebben ervaren, heeft dit veel impact gehad op de makers. En dat heeft geresulteerd in een mooi campagneconstruct met wat minder voor de hand liggende keuzes qua personages (ouder, gemixt koppel). En het voelt heel herkenbaar en daarmee authentiek aan. Dat terwijl het team al een tijd aan het worstelen was om een goed construct te ontwikkelen. 

Verwacht je dat deze uitdagingen gaan toenemen nu het belang en de impact van data en AI een steeds crucialere rol spelen in ons vakgebied?

Niet als we hier slim op anticiperen. Data geeft een gevoel van houvast of waarheidsvinding. Nummers klinken niet subjectief, terwijl ze dat vaak wel zijn. Het is maar net waar ze op gebaseerd zijn en hoe je het interpreteert. Desalniettemin zit er zeker waarde in data. Met AI kan je zonder al te veel kennis een eind komen in marketing. Maar als je daar geen eigen kennis aan toevoegt, zal het moeilijk worden je te onderscheiden van andere merken. Ook is er een kans dat je alleen maar dingen aangeboden krijgt die anderen ook leuk vinden. Je wordt meer geleid door algoritmes dan door je eigen wensen en behoeftes. Maar misschien worden die ook wel gevormd door die algoritmes. Zeker op korte termijn kan je als merk veel winnen als je de algoritmes weet te bespelen. De vraag is alleen of het ook gaat helpen om je merk betekenisvol en anders te maken. 

Heb je nog een tip voor marketeers die meer inclusiviteit en authenticiteit in hun werk willen integreren? 

Iedereen heeft vooroordelen, zo ben je geprogrammeerd als mens. Mijn advies zou zijn dat je je ervan bewust moet zijn dat je altijd vanuit je eigen context kijkt en dat je je open moet stellen voor anderen. En dat je niet zomaar moet aannemen dat je weet hoe mensen buiten je eigen context denken, wat ze belangrijk vinden, en zo kan ik nog wel even doorgaan. AI en data zeggen niet alles. Ga altijd met mensen in gesprek en laat hen aan het woord. Met die inzichten kan je andere keuzes maken in campagnes. Betrek degenen die de beslissingen nemen in dit proces, laat ze allemaal met de doelgroep in contact komen. Dan ontstaat er een nieuwe gezamenlijke waarheid en kan je gezamenlijk stereotypes aanpakken.

Wil je de lezers ook niet tippen dat ze zich voor je training moeten inschrijven?

Oh ja, dat natuurlijk ook! Iedereen die er klaar voor is om uit de bubbel te stappen, kan contact opnemen via [email protected]. We plannen data in op basis van inschrijvingen.

Gerelateerde artikelen

IAB Tech Lab - Google's Privacy Sandbox Fit gap analysis

We hebben jouw input nodig!  IAB Tech Lab heeft deze week de fit gap-analyse gepubliceerd inzake Google Privacy Sandbox. Deze is momenteel beschikbaar voor openbaar commentaar. Je hebt tot 22 maart 2024 om jouw feedback en opmerkingen in te sturen naar [email protected]. Dit document richt zich voornamelijk op de beoordeling van fundamentele en veelvoorkomende dagelijkse gebruiksscenario's en de impliciete zakelijke impact. Specifiek concentreert het document zich op de analyse van de Protected Audience API (PAAPI) en Attribution Reporting API (ARA) en andere Privacy Sandbox-functies die worden gebruikt voor de volgende taken: - Beheer van doelgroepen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.- Beheer van veilingen.- Meting van belangrijke statistieken zoals impressies, clicks en attribution.- Beheer van creatieve inhoud en advertentieweergave op pagina's.- Interoperabiliteit voor samenwerking tussen partners in de toeleveringsketen. We zijn benieuwd naar jouw inzichten en opmerkingen over deze aspecten. Jouw bijdrage kan een waardevolle impact hebben, dus aarzel niet om je gedachten te delen! Download 'Privacy Sandbox - Fit Gap Analysis for Digital Advertising' ** Official Pressrelease ** IAB Tech Lab Releases In-Depth Analysis of Google's Privacy Sandbox for Public Comment, Revealing Significant Challenges Report Unveils Operational, Transactional, and Commercial Concerns, Measurement Metrics Challenges, and Scaling Obstacles in Early Analysis NEW YORK, February 6, 2024 – Today, IAB Tech Lab, the global digital advertising technical standards-setting body, released a comprehensive analysis shedding light on the challenges associated with the industry's adoption of Google's Privacy Sandbox. The analysis, conducted by IAB Tech Lab’s Privacy Sandbox Taskforce, explores the implications of Google's plan to eliminate third-party cookie-based tracking from its Chrome browser while replacing it with the Privacy Sandbox. IAB Tech Lab is inviting industry stakeholders to participate in a 45-day period for public comments, which will remain open until March 22, 2024. "Embracing Google's Privacy Sandbox is a seismic shift in the advertising landscape, departing from the industry's trajectory over the past 25 years," said Anthony Katsur, CEO, IAB Tech Lab. "Our findings highlight that the industry isn't ready yet and identify multiple challenges to implementation due to limitations in accomplishing key advertising objectives. Chrome is focused on providing discrete components that support aspects of use cases, but which ultimately cannot be assembled into a whole that provides a viable business foundation." The analysis identified several key issues that underscore the challenges media companies, advertisers, and the broader industry face in adapting to the changes mandated by Privacy Sandbox. For instance: ●  Essential Event-Based Metrics: Essential event-based impression and click counting are only temporarily supported, later moving to aggregated reporting. Bid loss analysis is impossible, making revenue reconciliation and troubleshooting extremely difficult. ●  Brand Safety Concerns: The landscape introduces brand safety concerns, prompting advertisers to navigate potential threats to the integrity of their advertisements and ensuring alignment with desired contexts and values. ●  On-Browser Computing Implications: Google's implementation of an ad exchange and ad server within the Chrome browser necessitates significant re-tooling of the programmatic advertising ecosystem. This affects addressability, reporting mechanisms, ad rendering processes, bidding decisioning capabilities, and concerns around scaling the Privacy Sandbox as it ramps, challenging publishers and advertisers to innovate within these limitations. ●  Lack of Consideration for Commercial Requirements: With Chrome acting as an active participant in a financial transaction (the ad auction) and delivery of goods (serving the ad), it poses great concern if Privacy Sandbox neglects legal and business requirements. Failure to incorporate these considerations can result in legal penalties and loss of trust from customers and partners. Compiled by senior technical, operational, and data science leaders representing a diverse range of entities, including publishers, agencies, Supply-Side Platforms (SSPs), Demand-Side Platforms (DSPs), measurement companies, and other ad tech players across over 65 companies over 6 months, the analysis aims to foster a collective understanding within the industry, bringing together stakeholders to assess the functionality and implications of Google’s Privacy Sandbox. This evaluation focuses on the Chrome browser's Protected Audience APIs (PAAPI) but also touches on Topics, Private State Tokens, Attribution Reporting, and Fenced Frames to determine how they support foundational advertising use cases and provide guidance on their utilization for specific scenarios. “The Privacy Sandbox and its associated processes suffer from a lack of transparency for publishers. Its aim to replicate the efficacy of third-party cookies has not been realized. This shortfall undermines publishers’ capabilities to execute numerous vital advertising scenarios and support significant first-party use cases,” said Robert Blanck, General Manager Advertising & E-Commerce, Axel Springer. "The efforts of the IAB Tech Lab are greatly valued, as they gather industry expertise to scrutinize these shortcomings in this complex technical environment.” The analysis emphasizes that the changes mandated by Privacy Sandbox will require substantial development and infrastructure investment costs for both buy and sell-side technology companies. Additionally, operational, business, financial, and legal processes for brands, agencies, and media companies will need extensive reworking. As the industry grapples with this transformative shift, the report serves as a crucial resource for understanding the challenges and implications associated with Google's Privacy Sandbox. “The Tech Lab welcomes the Chrome team’s feedback on this analysis,” said Katsur. “We look forward to their clarification of the Task Force’s understanding of critical use cases and working with the industry to find solutions to the key issues we’ve surfaced.” Industry participants are encouraged to actively contribute feedback and insights during the 45-day public comment period. To review and comment on the full report, please visit HERE. About IAB Technology Laboratory Established in 2014, the IAB Technology Laboratory (Tech Lab) is a non-profit consortium that engages a member community globally to develop foundational technology and standards that enable growth and trust in the digital media ecosystem. Comprised of digital publishers, ad technology firms, agencies, marketers, and other member companies, IAB Tech Lab focuses on solutions for brand safety and ad fraud; identity, data, and consumer privacy; ad experiences and measurement; and programmatic effectiveness.

Lees verder

Aftellen tot de AMMA Nomination Week

Donderdag 15 februari, Amsterdam – De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang nu de inzendtermijn voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is verstreken. Met de sluiting van de inzendingsperiode op 9 februari, begint een cruciale fase: de beoordeling van de ingezonden cases door de deskundige AMMA-jury. 

Lees verder