Visie

Welkom bij de themapagina visie, waar de horizon van marketing, communicatie, en technologie verkend wordt. In een landschap dat constant in beweging is, fungeert VIA als het kompas dat richting wijst naar toekomstige mogelijkheden en uitdagingen. Hier verdiepen we ons in strategische vooruitblikken en brengen we de briljantste geesten samen om de toekomst van onze sector vorm te geven. Een kernonderdeel van ons visie-thema is het jaarlijkse CMO onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met CMOtalk.

Het Strategendiner: Inzicht en Vooruitgang

Centraal binnen ons thema visie staat het Strategendiner, een exclusieve gelegenheid waarbij leiders uit de industrie samenkomen. Deze diners dienen als het ideale platform voor diepgaande gesprekken over essentiële thema’s die spelen binnen het marketing- en communicatiewerkveld. Tijdens deze avonden faciliteren we discussies die niet alleen actueel zijn, maar ook soms de gevoelige snaren van ons vakgebied raken, allemaal met het doel om gezamenlijk vooruitgang te boeken.

Samen Sterker

Onze diners voor C-level genodigden, zoals het Legend Diner zijn ontworpen om belangrijke figuren binnen ons vakgebied bijeen te brengen. In een vertrouwde en inspirerende omgeving bespreken we de onderwerpen die cruciaal zijn voor de toekomst van onze branche. Deze bijeenkomsten bevorderen niet alleen het delen van kennis en ervaring, maar versterken ook het netwerk van leiders die samen het gezicht van de industrie vormen.

Agenda

Nieuws

Earth Day 2024

Wij marketing- en communicatiemensen zijn eigenlijk niet zo heel goed in kleine stapjes. In voorzichtig geschuifel om de hete brij heen. Normaal gesproken denken wij veel liever groot.

Lees verder

Nieuwe adviesraad verwoordt consumentenstem binnen zelfregulering

Nieuws vanuit de Stichting Reclame Code. Op 1 april jongstleden heeft de Stichting Reclame Code de Consumenten Adviesraad (CAR) ingesteld. Deze Adviesraad zal vanuit het perspectief van consument & maatschappij een bijdrage leveren aan het maken van verantwoorde reclame in Nederland. Een van de belangrijkste taken van de raad is het uitbrengen van onafhankelijk advies bij wijzigingen van de Nederlandse Reclame Code. Verder is de raad bevoegd om nieuwe consumentenleden voor te dragen als lid van de onafhankelijke Reclame Code Commissie.  De CAR bestaat uit de volgende leden: Bart Combee (voorzitter) Milena Buurman (secretaris) Rosanne Bakker  Hanneke Corneille-de Korte  Marco Loos De leden zijn op basis van hun expertise en ervaring door een speciale commissie onder leiding van Felix Cohen (oud-directeur Consumentenbond) voorgedragen.  De Stichting Reclame Code vindt het belangrijk dat de stem van consument & maatschappij is vertegenwoordigd bij zowel de totstandkoming van regels, als bij het toetsen daarvan door de Reclame Code Commissie. De Adviesraad gaat hierbij een belangrijke rol vervullen, die eerst werd vervuld door afzonderlijke deelnemende maatschappelijke organisaties. Met het instellen van de Adviesraad hoopt de Stichting een langdurige verankering te kunnen waarborgen.  Het functioneren van de Adviesraad zal eind dit jaar worden geëvalueerd, waarna de raad ook statutair zal worden verankerd. 

Lees verder

Programma Koffiedik Kijken 2024 compleet

We gaan weer Koffiedik Kijken! Op donderdag 11 januari verwelkomen we traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) te Amsterdam tijdens Koffiedik Kijken, dé nieuwjaarsbijeenkomst van ons mooie vak.

Lees verder

Kennisbank

Global Guidance on Environmental Claims

EACA brengt gids uit om duurzamere resultaten te bereiken De Europese vereniging van reclamebureaus, EACA, heeft een gids uitgebracht die gebaseerd is op zes beginselen die merken en bureaus moeten volgen om duurzame resultaten te bereiken. De gids wordt aangevuld met een e-learning tool om greenwashing aan de kaak te stellen en met speciale hulpmiddelen die marketeers toegang geven tot marktspecifieke regels, voorbeelden en kopijadviesdiensten van nationale instanties voor reclamenormen. Lees verder voor meer informatie. The new joint industry ‘Global Guidance on Environmental Claims’ have been published. The EACA sustainability Taskforce has contributed to this industry effort, as well as VoxComm. Commissioned by WFA and developed with the help of the International Council for Advertising Self-Regulation (ICAS) and the European Advertising Standards Alliance (EASA), the guidelines have been reviewed and are supported by EACA’s Task Force ‘Sustainability’, composed of agency sustainability experts from across Europe, as well as VoxComm, the global voice of agencies. UK’s Advertising Standards Authority (ASA) experts were leading the drafting of the principles which were then peer reviewed by experts from ad standards bodies in Australia, Brazil, France, India, Spain, Sweden and the US. The Guide is based on six principles which brands and agencies should follow in order to drive more sustainable outcomes. It will be complemented by an e-learning tool to challenge greenwashing and by dedicated resources allowing marketers to access market-specific rules, examples, and copy advice services provided by national advertising standard bodies. For a proper application of the global guidance on environmental claims and the local regulatory landscape, marketers and agencies can rely on advice and training from national ad standards bodies that are members of ICAS and EASA, as well as a global independent review process, a monitoring service coordinated by EASA. “There is a credibility gap between ads promoting products and ads promoting sustainable products. The latter starts with a disadvantage because they are under closer scrutiny. The principles now developed have just become an indispensable element in our industry’s toolbox to avoid greenwashing and to rebalance consumer trust. On behalf of communications agencies in Europe and beyond, I am delighted to see the industry gathering around such an important and crucial topic. By bringing our sustainability agency experts together, it became apparent immediately that environmental claims are one of the top priorities for agencies. Thank you, WFA, ICAS and EASA for kicking off this work and for making it a joint effort”, said Tamara Daltroff, EACA Director General and VoxComm President. Download gids

Lees verder

Terugblik: Presentatie onderzoek

'De Veranderende Rol van de Paid Search Marketeer' De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden om Search Engine Advertising (SEA)-campagnes te automatiseren exponentieel toegenomen en gaan de ontwikkelingen op het gebied van creatie en toolings razendsnel. Maar wat is precies de impact en het belang van automatisering? Afgelopen donderdag 7 april, gingen we dieper in op het onderzoek en werden de belangrijkste resultaten voor je uitgelicht, onder leiding van Taskforcevoorzitter Arjen Hoek. Na de introductie presenteerde Tibbe van Asten een client case en Koen Vanderhoydonck een technology case. Het hele programma werd gemodereerd door Vivianne van Strijland. Wil jij ook nog nagenieten? Klik hieronder om de foto's van de presentatie en de borrel te bekijken bij Capital C. Bekijk foto's

Lees verder

Fusie wapenfeit nummer 1: twee nieuwe taskforces die het verschil gaan maken

De fusie tussen VEA en IAB Nederland is het ultieme bewijs dat je alles kunt bereiken, mits je er zelf 100% achter staat. Tussen de aankondiging en de daadwerkelijke fusie zaten nog geen drie maanden, maar het is gelukt en hoe. Een van de eerste wapenfeiten is de oprichting van twee spiksplinternieuwe taskforces: Creative.io en Consumer Insights. In dit interview met VIA-directeur Wendy Pouw vertellen de nieuwe taskforcevoorzitters Nine de Knecht, Head of Strategy bij ACHTUNG! Amsterdam en Hans van Avendonk, Interim Marketing AI Lead bij DEUS over hun plannen, hun ambities en de belangrijkste ontwikkelingen in het vak.   Wendy: Een fusie in zo’n korte periode afronden was een bijna onmogelijke opgave. Dat het ons is gelukt bevestigt dat het een juiste keuze is geweest. Zo’n deadline haal je enkel met een team dat niet kan wachten om de nieuwe vereniging vorm te geven en haar te leiden. Jullie als nieuwe voorzitters hebben daar een belangrijke rol in gespeeld. Kunnen jullie uitleggen waarom het zo belangrijk is dat deze taskforces er nu zijn?  Nine: Bij het fuseren van twee losse brancheverenigingen tot één is het belangrijk om te zoeken naar een verbindende factor. Een taskforce die inzicht biedt in consumentengedrag is zowel voor leden van VEA als die van IAB Nederland relevant. Ik geloof dan ook oprecht dat de Taskforce Consumer Insights een belangrijke rol kan en moet spelen in het verbinden van de twee bloedgroepen.   Hans: Er zijn inderdaad twee verschillende bloedgroepen, maar de scheidslijn tussen de twee verenigingen leek steeds meer een kunstmatige te worden. In de praktijk is juist een geïntegreerde manier van werken noodzakelijk. Tegelijkertijd vinden veel adverteerders en bureaus het soms nog moeilijk om een brug te slaan tussen data, technologie en creativiteit. Een branchevereniging die de hele marketingketen verbindt zal haar leden hierin beter kunnen ondersteunen. Als we onze vakgenoten helpen en leren hoe zij deze disciplines optimaal kunnen laten samenwerken, zal de effectiviteit van creativiteit toenemen.   Nine: Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik hoop dat we met deze nieuwe vereniging en taskforces de twee werelden, die in realiteit allang niet meer gescheiden zijn, dichter bij elkaar kunnen brengen. Binnen het digitale landschap vergeten we vaak naar de mens achter de data te kijken en aan de andere kant van het spectrum vergeten we vaak dat er een bak vol informatie is waar we gebruik van kunnen maken. Dit bij elkaar brengen en handvatten bieden om écht inzicht te bieden in consumentengedrag zie ik als onze rol.  Wendy: Aan een nieuwe vrijwilligersrol beginnen midden in de coronapandemie zou bij de meeste mensen voor een gezonde dosis extra stress zorgen. Bij jullie merk ik daar niets van. Wat was voor jullie de belangrijkste beweegreden om, ondanks alle uitdagingen, voorzitter te worden?  Hans: Het is mijn persoonlijke ambitie om een brug te slaan tussen data en creativiteit. Met mijn achtergrond bij bureaus en adverteerders, en kennis op het gebied van data science en artificial intelligence, kan ik verbindingen leggen tussen de vakgebieden en waar nodig als vertaler optreden. Soms lijken er wel twee werelden binnen marketing te zijn, met de creatieven aan de ene kant en de ‘data geeks’ aan de andere. De timing is misschien, helemaal door de lockdown, niet heel praktisch, maar dit is een uitgelezen kans om mijn ambitie waar te maken. En dat met zo’n fantastische groep experts uit verschillende onderdelen van de marketingketen, dat laat je niet schieten.   Nine: Ik deel de passie van Hans, alleen voor mij geldt dat ik het belang van inzicht over consumentengedrag nog duidelijker wil maken. Merken die hun menselijke kant tonen, zijn bewezen succesvoller, maar mede door de digitalisering laten steeds minder bedrijven hun menselijke kant zien. Dat deze taskforce nog geen historie heeft, zie ik als de ultieme kans om zaken en de markt op scherp te stellen. Daarnaast lijkt het me persoonlijk gewoon een heerlijke stok achter de deur om me in de dagelijkse hectiek te blijven verdiepen in nieuwe onderwerpen.   Wendy: De activiteiten, prioriteiten en voorkeuren van de consument zijn de afgelopen maanden drastisch veranderd als gevolg van de COVID-19-pandemie. Nine, wat zijn volgens jou de belangrijkste veranderingen waarop de markt moet inspelen?   Nine: Digitaal zit in een stroomversnelling. De pakketbezorger zie je vaker dan je familie en zelfs in verpleeghuizen weten ze de ‘mute-knop’ te vinden. Een aantal dingen die we als taskforce in ieder geval in de gaten gaan houden zijn:  Het merendeel van onze aankopen verschuift naar online, dat is dan ook meteen de plek waar de consument je merk ervaart. Hoe kunnen we het ouderwetse “rondneuzen” en het “tegen iets leuks aan lopen” naar online brengen? Zeker bij grotere aankopen zoals een auto. Hoe overtuig je iemand nog zonder een goede verkoper, handjeklap en een lekkere bak koffie?  We leven in onze eigen online bubbel. Hoe ontwikkelt zich dit straks naar offline? Wordt onze maakbare wereld daar ook werkelijkheid, door middel van bijvoorbeeld AR-filters?  De consument kan online alles vinden over producten of merken. Daarmee veranderen ook de vereisten. Naast de standaardinformatie over de ‘ingrediënten’ van het producten verlangt de consument ook meer informatie over de ethische achtergrond. Merken moeten dus meer informatie verschaffen, maar het vraagt ook van merken om te veranderen.  De manier waarop consumenten met je merk in aanraking komen is door COVID-19 veranderd. Een abri in de Kalverstraat is momenteel niet de effectiefste manier om te adverteren. We moeten opnieuw kijken naar waar we onze klanten kunnen bereiken en hoe we dit op een opvallende en eigentijdse manier kunnen doen.  Wendy: Welke rol speelt de taskforce bij het duiden van deze innovaties en hoe willen jullie de markt hierover informeren?   Nine: Onze potloden zijn we alvast aan het slijpen om informatieve stukken te schrijven. Daarnaast gaan we op zoek naar innovatieve manieren om over innovatie te informeren. Door COVID-19 hebben we geleerd weer zelf de hamer op te pakken of de deegroller in handen te nemen. Mensen geven aan niet per se kant-en-klare oplossingen te zoeken, maar manieren om zelf of samen creatief aan de slag te gaan. Daarbij gaan wij ze helpen.  Wendy: Hans, uit het c-level-onderzoek van IAB Nederland blijkt dat veel bedrijven moeite hebben met het benutten van het volledige potentieel van data, techniek, media en creatie. Waarom is dat volgens jou zo moeilijk?  Hans: Er zijn volgens mij meerdere oorzaken waardoor dit moeilijk is gebleken, maar er zijn twee zaken die mij vooral opvallen. Allereerst is er de verregaande specialisatie binnen marketing. Waar we tot de jaren tien vooral gewend waren aan functietitels als brandmanager en marketingmanager, komen we binnen een marketingteam nu een keur aan rollen tegen zoals SEA-specialist, displayspecialist, CRM-manager, contentmarketeer en ga zo nog maar even door. Door deze specialisatie zijn veel marketeers steeds meer losgezongen van ‘het grotere plaatje’, waardoor het lastiger is geworden om verbindingen te leggen tussen de vakgebieden. Voor de ontwikkeling van een ‘future-fit’ marketeer is een T-shapebenadering nodig om de juiste balans te vinden tussen generalistische skills en zijn/haar specialisatie.   De tweede uitdaging ligt in het kiezen van de juiste use cases voor data-driven marketing. Vaak worden veel te grote projecten opgetuigd die door technische of organisatorische complexiteit geen concrete waarde laten zien. Het kiezen van use cases met de juiste balans tussen complexiteit en waarde voor de klant is essentieel voor het creëren van draagvlak en het vrijspelen van budget. Aan de andere kant moet de use case weer niet zo klein zijn dat die triviaal wordt.   Wendy: Ik wil daar nog wel een derde uitdaging aan toevoegen: het selecteren van de juiste trends. Stilstaan is immers geen optie. Wat zijn volgens jou de belangrijkste trends op het gebied van data, creatie, tech en media in 2021?   Hans: Heb je even? Er zijn momenteel zoveel interessante ontwikkelingen, maar ik zal proberen het kort te houden. De eerste trend is dat contextual targeting terug is. Aangezien targeting op basis van third party cookies binnenkort gaat verdwijnen en er grote aandacht is voor brand safety, zal contextual targeting veel belangrijker worden. Verder voorspel ik een grote rol voor creatie. Het afgelopen decennium is de effectiviteit van creatie afgenomen. Zeker door de ontwikkelingen rondom privacy en cookies gaat de focus verschuiven van 1-op-1 targeting naar het op de juiste manier overbrengen van de boodschap. Creativiteit dus.   Daarnaast zullen we ons in 2021 meer gaan focussen op performance branding, in plaats van branding versus performance marketing. Marketinginvesteringen zullen ook in 2021 onder een vergrootglas liggen, de resultaten van merkinvesteringen moeten overtuigender dan ooit zijn. Dankzij recente technologische ontwikkelingen kunnen we de impact van branding veel beter meten. En dan hebben we natuurlijk nog de privacy: dit wordt het jaar dat mensen meer controle (willen) hebben over welke gegevens worden verzameld en hoe deze worden gebruikt. Dat vraagt om transparantie.  Wendy: Er staat ons een druk jaar te wachten, maar als 2020 ons iets heeft geleerd is het wel dat we dat aankunnen. Bezitten jullie taskforces inmiddels voldoende slagkracht of zijn jullie nog op zoek naar nieuwe teamleden?   Hans: De kick-offmeeting waarop we de actiepunten gaan bespreken heeft nog niet plaatsgevonden. Op basis van deze meeting gaan we kijken of we nog specifieke expertise en ervaring missen. Ik ga dan ook heel graag in gesprek met vakgenoten die enthousiast zijn over onze taskforce en relevante kennis kunnen toevoegen.  Nine: Onze taskforce kan altijd meer mensen gebruiken, dus als je dit leest en je bent of kent iemand die dit leuk en interessant lijkt, laat het dan vooral weten!  Wil je deelnemen aan de taskforce Consumer Insights of de taskforce Creative.io? Leuk! Stuur een mail naar [email protected] met het onderwerp: ​deelnemen taskforce ... en wij houden je op de hoogte. 

Lees verder