Mens

Welkom op de themapagina mens. Onze missie is helder: het bouwen aan een branche die niet alleen vooruitstrevend is in innovatie, maar ook een omgeving creëert waar elk individu zich veilig en gewaardeerd voelt.

Veiligheid en Welzijn

Bij VIA geloven we dat het succes van onze branche begint bij de mensen die er werken. Een veilige werkomgeving is de basis waarop creativiteit en innovatie kunnen bloeien. We zetten ons daarom in voor het welzijn van alle medewerkers en leden, door het bieden van ondersteuning, het bevorderen van gezond functioneren, en het waarborgen van veiligheid in elke laag van onze organisatie. Een onafhankelijke vertrouwenspersoon staat altijd klaar om te luisteren, te adviseren en te ondersteunen waar nodig. 

Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie

Wij streven naar een gemeenschap waar diversiteit gevierd wordt en iedereen gelijke kansen krijgt. VIA heeft daarom een Taskforce DEI opgezet met als doel meer diversiteit binnen ons netwerk te realiseren en een inclusieve cultuur te bevorderen. Door middel van dialoog, kennisdeling en bewustwording werken we samen aan een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en waarin ieders unieke bijdrage wordt gewaardeerd.

Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over dit thema. Van het laatste nieuws en diepgaande kennisartikelen tot aanstaande evenementen die gericht zijn op het bevorderen van een inclusieve, veilige en welvarende werkomgeving. Laat je inspireren, informeren en betrekken bij onze missie om een verschil te maken in de media, data, creatie en tech branche.

Nieuws

"Ieders mening is waardevol. Daar zouden we ons beter bewust van moeten zijn."

International Women's Week bij VIA | Interview 4 Sharon de Graaf is Senior Art Director bij DentsuAchtung! Ze volgde de opleiding Advertising aan de Willem de Kooning Academie en heeft een semester in New York gestudeerd aan de School of Visual Arts. Sharon is een vrouwelijke reclamecreatief in een wereld die nog vooral wordt gedomineerd door mannen. Ondanks dat ze de diversiteit in het vak de afgelopen tijd heeft zien toenemen, gaat het nog steeds te langzaam. En dat moet anders. Daarom wil Sharon het tijdens International Women’s Day en #breakthebias graag hebben over de man-vrouwbalans. Want die balans levert een breed perspectief en uiteindelijk het beste werk op. “Daarom moeten we blijven strijden voor een zo divers mogelijke werkvloer.” IN WELKE SITUATIES ERVAAR JIJ BIAS BIJ ANDEREN?  Geef iedereen een stem. Ik zit vaak met veel mannen aan tafel. Ik merk dat het mij soms erg veel moeite kost om gehoord te worden. Gewoonweg omdat mijn stem niet luid genoeg is. Dit kost me steevast meerdere pogingen om ergens tussendoor te komen. Daarom zou ik iedereen willen meegeven hier op te letten, kijk eens een keer de ruimte rond. Geef iemand specifiek het woord, zorg dat iedereen in je bedrijf zich gehoord voelt. Want ieders mening is waardevol. Daar zouden we ons beter bewust van moeten zijn.  EN WANNEER WAS JIJ BEWUST VAN JE EIGEN BIAS? Ik ben een witte vrouw opgegroeid in een welvarend land wat maakt dat ik alsnog mij in een bevoorrechte positie bevind ten opzichte van de zwarte vrouw. Laten we ervoor zorgen dat we het nu in één keer goed doen en we ervoor waken dat de witte vrouw straks niet de nieuwe witte man wordt.   In mijn dagelijkse werk merk ik dat ik soms andere vrouwen harder bekritiseer dan zou moeten. Zou dit komen doordat ik hoop dat als een vrouw het tot een toppositie schopt, ze meteen een voorbeeld moet zijn voor alle vrouwen? En is dit wel eerlijk? Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Kortom, vrouwen moeten ook vredelievender zijn naar de vrouwen om hen heen. Daar probeer ik op te letten.   Vrouwen moeten ook vredelievender zijn naar de vrouwen om hen heen. Daar probeer ik op te letten.  HEB JIJ WELEENS TE MAKEN GEHAD MET SCHEVE MACHTSVERHOUDINGEN EN HOE GING JE DAARMEE OM? Een van mijn eerste bazen noemde mij ooit tijdens een functioneringsgesprek een ijskonijn. Terugkijkend was dat totaal onterecht, maar ik denk dat hij niet goed wist hoe hij met zijn enige vrouwelijke creatief om moest gaan. Ik moest dus eigenlijk wat liever zijn, wat vrouwelijker, minder one of the guys. Toentertijd heb ik daar niks van gezegd, maar ben ik gaan uithuilen bij collega’s. Zo’n ijskonijn bleek ik toch niet zo te zijn. Nu zoveel jaar later ken ik mijzelf veel beter en laat ik me zulk soort dingen niet meer wijs maken.   WAT ZOU HET BEDRIJFSLEVEN KUNNEN DOEN OM BIAS-BEWUSTHEID TE CREËREN? Het aantal vrouwen in topfuncties in Nederland is nog altijd te laag. Maar vrouwen die (willen) leiden hebben vaak last van een het stereotype beeld van hoe ze zich zouden moeten gedragen. Er zijn twee opties; of ze gaan leiden als man of ze zijn geen leiderschapsmateriaal. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het moeilijk is om een nieuw soort leiderschap te omarmen als we het met z’n allen in steeds hetzelfde hokje proberen te plaatsen. Het gaat om bewustwording zodat we hetzelfde gedrag bij vrouwen niet anders beoordelen dan bij mannen. Zodat de associatie ‘denk leider, denk man’ verdwijnt.  WELK ADVIES ZOU JE GEVEN AAN DE JONGERE/STARTENDE VERSIE VAN JEZELF?   Respecteer je eigen normen en waarden. Gaat iemand die grens over, dan mag je daar ALTIJD wat van zeggen. En hoort iemand je niet; zeg het dan gewoon nog een keer. Of nog 10 keer, totdat iedereen je hoort. 

Lees verder

"Als je waarde hecht aan de expertise van je vrouwelijke collega's, zorg dan dat ze gehoord worden."

International Women's Week bij VIA | Interview 3 Angela Tropper is 41 jaar jong, altijd fulltime aan het werk en heeft twee kinderen van 8 en 6 jaar oud. Ze werkt momenteel als Head of Sales bij Teads in Amsterdam, een bedrijf dat tevens diversiteit en inclusiviteit hoog in het vaandel heeft staan. Angela is ooit begonnen als Medisch Analist. Na het afronden van deze intensieve studie kwam ze erachter dat het niet het pad was wat ze had willen bewandelen. Media trok haar aandacht. Naast fulltime werken en een druk gezinsleven met twee kinderen heeft Angela verschillende hbo-studies afgerond, zoals Digital Marketing en Content Marketing. “Het was pittig maar zeker niet onmogelijk als je echt wilt. Always be learning!”  IN WELKE SITUATIES ERVAAR JIJ BIAS BIJ ANDEREN? EN WANNEER WAS JIJ BEWUST VAN JE EIGEN BIAS?  Tijdens mijn 15-jarige loopbaan in de sector heb ik vele voorbeelden van bias gezien en ook zelf ervaren. Om bij mezelf te blijven, ik heb dit vooral ervaren als het gaat om vrouw zijn met ambitie. Of vrouwen die, zoals ik, niet bang zijn om een mening te geven. Ikzelf heb nooit gesnapt waarom je niet altijd gehoord wordt, gezien of soms zelfs als "bedreigend" wordt ervaren. Ligt dat dan aan mij of aan de andere persoon of bedrijfscultuur? Gelukkig zie ik daar in onze branche verandering in komen, al kan het wat mij betreft niet snel genoeg gaan. Zoals eerder gezegd heeft mijn huidige werkgever het al jaren in hun kernwaarden opgenomen - waarbij ik andere bedrijven in de branche kan aanmoedigen om dit ook meer te doen.  HEB JIJ WELEENS TE MAKEN GEHAD MET SCHEVE MACHTSVERHOUDINGEN EN HOE GING JE DAARMEE OM? Zoals de eerdere vraag al aangaf, heb ik in het verleden wat bias meegemaakt. Hoe ik daarmee ben omgegaan, is achter mijn eigen idealen te gaan staan en blijven staan en mijn blik op de horizon te richten. Doorzetten en hun ongelijk bewijzen werd een sport. Gewoon doen. De weg naar Rome is niet altijd rechtdoor heeft een voormalige manager, die groei stimuleerde, mij ooit verteld.  Als er veel weerstand is of als je je niet op je gemak voelt in een omgeving zonder inclusie en zonder diversiteit, kun je jezelf afvragen of dit een omgeving is waarin ik wil werken of zijn. Ik merk in de sector dat mensen zich deze vraag steeds vaker stellen en op basis daarvan keuzes maken.  Vrouwen moeten kansen krijgen zonder dat het een "checkbox exercitie" wordt! Als je waarde hecht aan de expertise van je vrouwelijke collega's, zorg dan dat ze gehoord worden. WAT ZOU HET BEDRIJFSLEVEN KUNNEN DOEN OM BIAS-BEWUSTHEID TE CREËREN? Het grote verschil is dat je als bedrijf laat zien dat je inclusie en diversiteit belangrijk vindt in plaats van alleen erover te praten. Tegenover je vrouwelijke collega's intern en extern uitdragen waar je als bedrijf of werkgever voor staat.  Tijdens webinars zie je bijvoorbeeld veel mannen. Probeer een goede mix te krijgen en nodig vrouwen binnen de expertise uit. Bedrijven die aan content marketing doen met hun eigen werknemers, zijn vaak mannen. Laat een vrouw binnen je bedrijf een blog schrijven vanuit haar expertise. Het hoeft écht niet ingewikkeld te zijn. En luister intern naar je vrouwelijke collega's en zorg dat ze gehoord zijn. Vrouwen moeten kansen krijgen zonder dat het een "checkbox exercitie" wordt! Als je waarde hecht aan de expertise van je vrouwelijke collega's, zorg dan dat ze gehoord worden.  WELK ADVIES ZOU JE GEVEN AAN DE JONGERE/STARTENDE VERSIE VAN JEZELF?   De mensen die mij wat beter kennen weten dat ik mijn eigen versies maak van gezegdes. Ik ga een blik clichés en gezegdes opentrekken. Ik spreek uit ervaring: wat je ook wilt bereiken, welke stip je ook aan de horizon zet, als je echt wilt, is bijna niets onmogelijk.   Geef niet op, ook al heb je onderweg wat wrijving. Ik zeg altijd dat er zonder wrijving geen glans is en uit je comfortzone stappen is waar de magie 💫 begint. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste. 

Lees verder

"Het traditionele man-vrouw denken is in de maatschappij nog heel sterk verankerd"

International Women's Week bij VIA | Interview 2 Hafida Abahai (40) is sinds 2017 CEO van het Nederlandse kantoor van Weber Shandwick, een internationaal PR & communicatienetwerk. Sinds 2014 is Hafida werkzaam bij Weber Shandwick en daarvoor was ze 10 jaar werkzaam bij een ander PR-bureau waar ze na haar studie Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Utrecht aan de slag ging. Utrecht is ook de stad waar Hafida geboren en getogen is. Ze heeft als Marokkaans-Nederlandse een bi-culturele achtergrond. Hafida woont samen met haar man en 1,5 jaar oude zoontje in Amsterdam.   IN WELKE SITUATIES ERVAAR JIJ BIAS BIJ ANDEREN? EN WANNEER WAS JIJ BEWUST VAN JE EIGEN BIAS?  Ik kwam op jonge leeftijd in een managementfunctie en in de rol van CEO. Vanwege mijn carrièreverloop word ik vaak in het hokje ‘ambitieuze carrièrevrouw’ geplaatst en ik merk dat daar bepaalde associaties aan kleven. Je bent in de ogen van sommigen al snel ‘hard’ als je als vrouw in een leidinggevende rol zit. Alles wat je in je rol doet wat dat beeld versterkt, wordt als een bevestiging daarvan gezien. Bijvoorbeeld op het moment dat je een moeilijke boodschap hebt of een impopulaire beslissing moet nemen. Ik heb het idee dat dit voor mannen in een leidinggevende rol veel minder aan de orde is. Net zoals mannen minder worden aangesproken op hun vaderschap als het op hun werk aankomt. Sinds ik moeder ben geworden in 2020 merk ik dat mensen soms heel verbaasd reageren op het feit dat ik fulltime ben blijven werken (“Is dat niet heel zwaar?”, “Zou je dat nou wel doen?”), terwijl mijn man – hij is partner bij een advocatenkantoor - daar nauwelijks opmerkingen of vragen over krijgt.  Ik ben mezelf het meest bewust van mijn bias op het moment dat anderen me een spiegel voorhouden om me er bewust van te maken. Daarom vind ik het belangrijk dat mensen elkaar open durven aan te spreken, op momenten dat stereotypering, hokjesdenken en onwetendheid naar boven komen of dit nu bewust of onbewust is. Niet alleen in ons privéleven, maar ook op de werkvloer.  HEB JIJ WELEENS TE MAKEN GEHAD MET SCHEVE MACHTSVERHOUDINGEN EN HOE GING JE DAARMEE OM? Ik heb in mijn carrière vooral vrouwen als direct leidinggevenden gehad. Stuk voor stuk inspirerende vrouwen die mijn harde werk en mijn talenten zagen, mijn inzet waardeerden en daarin steunden en me de mogelijkheid gaven om steeds een volgende stap te maken. It takes one to know one, en vrouwen kunnen veel verschil maken in hoe ze andere vrouwen ondersteunen. Maar we zullen pas echt grote stappen zetten als vrouwen en mannen zich samen gaan inzetten voor meer gendergelijkheid. Het traditionele man-vrouw denken is in de maatschappij nog heel sterk verankerd, zowel bij mannen als bij vrouwen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat werkende vrouwen tijdens de pandemie veel meer hun handen vol hadden aan de zorg voor kinderen en het huishouden vergeleken met mannen. De pandemie heeft in dat opzicht de scheve machtsverhouding in de maatschappij nog eens blootgelegd. Je bent in de ogen van sommigen al snel ‘hard’ als je als vrouw in een leidinggevende rol zit. Alles wat je in je rol doet wat dat beeld versterkt, wordt als een bevestiging daarvan gezien. WAT ZOU HET BEDRIJFSLEVEN KUNNEN DOEN OM BIAS-BEWUSTHEID TE CREËREN? Duidelijke waarden formuleren en communiceren over wat je als bedrijf wilt zijn en hoe je wil dat mensen in het bedrijf met elkaar omgaan. Deze waarden blijven herhalen en werknemers aansporen om hier actief over in gesprek te gaan met elkaar en elkaar hierop aan te spreken, of er melding van kunnen maken, als nodig. En hiervoor een veilige cultuur creëren. Bij Weber Shandwick is onder andere elke werknemer wereldwijd verplicht om een ‘unconscious bias’ training te volgen. Daarnaast neemt iedere werknemer wereldwijd jaarlijks de Code of Conduct door, om ervoor te zorgen dat iedereen zich bewust is van de normen en waarden die we als bedrijf, onder andere als het gaat om gendergelijkheid, nastreven. Op lokaal niveau hebben we werkgroepen opgezet rondom belangrijke thema’s, waaronder Diversiteit & Inclusiviteit en Health.  Dat is intern, maar wat we extern doen is minstens zo belangrijk. Vanuit de creatieve industrie hebben we een grote verantwoordelijk en invloed als het gaat om beeldvorming, en hoe vrouwen geportretteerd worden en welke rol ze toebedeeld krijgen in communicatieuitingen (commercials, advertenties etc.).  WELK ADVIES ZOU JE GEVEN AAN DE JONGERE/STARTENDE VERSIE VAN JEZELF?   Vrouwen hebben meer dan mannen de neiging om aardig gevonden te willen worden en kunnen last hebben van ‘imposter syndrome’ (twijfelen aan je eigen kunnen en of je wel goed genoeg bent). Als je een leidinggevende functie bekleedt kun je niet iedereen continu ‘pleasen’ of te vriend te houden. Je moet dan juist bij impopulaire beslissingen een duidelijke visie en gemeenschappelijk doel uitdragen. Ik was me er op jonge leeftijd al van bewust dat een vrouw in een managementfunctie op een andere manier getypeerd kan worden dan een man in dezelfde functie, en vaker het stempel “dominant” of “emotioneel” opgeplakt kunnen krijgen, daar waar mannen als “zakelijk” en “duidelijk” worden omschreven. Mijn advies aan mijn jongere zelf zou dan ook zijn om je daarvan bewust te zijn, en het een kans te laten zijn om het bespreekbaar te maken en erachter te komen waarom mensen dat denken en het weg te nemen. 

Lees verder

Kennisbank

De VIA vertrouwenspersoon: Frequently Asked Questions

Gerda Arends-Ruitenberg is nu ruim een jaar onafhankelijk vertrouwenspersoon voor VIA-leden en haar medewerkers. Zij is het centrale punt waar ongewenst gedrag kan worden gemeld en staat mensen bij met raad en daad. Veel van onze leden weten Gerda al te vinden en ze krijgt regelmatig vragen. We hebben Gerda gevraagd om deze vragen met ons te delen om zo een nog beter inzicht te geven wat zij voor onze leden en haar medewerkers kan betekenen. Wanneer kun je gebruik maken van de vertrouwenspersoon? “Je kunt bij een vertrouwenspersoon terecht wanneer je last hebt (gehad) van ongewenste omgangsvormen of graag een misstand wil bespreken. Dat kan gaan over seksuele intimidatie dan wel seksueel misbruik, agressie en geweld (dus ook intimidatie en machtsmisbruik), discriminatie of pesten. Grensoverschrijdend gedrag kent verschillende vormen, dus voel je niet bezwaard om contact met mij op te nemen. Ook voor kleinere misstanden kun je bij mij terecht. Je kunt niet bij mij terecht voor een in jouw ogen onterechte beoordeling. Hiervoor zou je advies kunnen vragen bij HR, een vakbond of eventueel een jurist.” Wat kan de vertrouwenspersoon doen, behalve even luisteren? “De vertrouwenspersoon luistert inderdaad eerst naar het verhaal van de melder en probeert de situatie zo helder mogelijk te krijgen. Deze persoon licht opties toe, geeft informatie over mogelijke informele en formele oplossingsmogelijkheden, kan doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties en klachtenprocedures begeleiden. Maar kan ook ondersteuning geven door bijvoorbeeld mee te gaan naar een gesprek met een leidinggevende of HR-adviseur. Het is altijd aan de melder of en welke vervolgstappen er worden gezet.” Hoe vertrouwelijk is een gesprek met de vertrouwenspersoon? “De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht. In gesprek wordt alles wat een melder verteld vertrouwelijk behandeld. Deze persoon deelt dan ook geen informatie met de werkgever van de melder en in mijn geval ook niet met VIA. De melder zelf heeft de regie over eventuele vervolgstappen die wel of niet worden gezet, tenzij er sprake is van een strafbaar feit of een misstand. Dan moet een vertrouwenspersoon wel in actie komen door bijvoorbeeld melding te maken bij een toezichthouder, maar nooit zonder de melder hierover vooraf over te informeren.” Wat zijn de voorwaarden om gebruik te maken van de vertrouwenspersoon van VIA? “Iedere medewerker van de organisaties die aangesloten zijn bij VIA kan op elk moment contact opnemen met mij, wanneer er sprake is van ongewenste omgangsvormen of een misstand. In principe wordt er verwacht dat bedrijven met 10 of meer werknemers zelf een vertrouwenspersoon aanstellen. Dit wordt ook wettelijk verplicht. Kun je of wil je niet de vertrouwenspersoon van je werkgever inschakelen? Dan kun je altijd contact opnemen met mij.” Moet ik betalen voor een gesprek met de VIA vertrouwenspersoon? “Nee, je hoeft niet te betalen voor een gesprek met mij. VIA faciliteert en betaalt dit voor de bij haar aangesloten leden en medewerkers.” Aan wie legt een vertrouwenspersoon verantwoording af? “Voor het bestuur VIA schrijf ik elk jaar een geanonimiseerd jaarverslag. Hierin worden het aantal meldingen en de aard van de meldingen genoemd om inzicht te geven in welke problemen het meest voorkomen in de branche. Uit het verslag is niet op te maken vanuit welke bedrijven de meldingen zijn gedaan. Mocht er sprake zijn van meerdere meldingen uit eenzelfde organisatie met eenzelfde ongewenste omgangsvorm óf als het gaat om een misstand binnen een organisatie dan zal ik met de directie van het bedrijf in kwestie contact opnemen. In eerste instantie zal ik het bedrijf zelf de mogelijkheid geven om de misstand op te lossen. Doen ze dat niet, dan ga ik naar de betreffende toezichthouder.” VIA voor een Veilig Werkklimaat Het is belangrijk dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat. Een sociaal veilige werkomgeving is hiervoor een noodzakelijke voorwaarde. Respect, collegialiteit en werkplezier moeten vanzelfsprekend zijn en op alle vormen van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, pesten, discriminatie en agressie moet alert worden gereageerd. Meld daarom misstanden! Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg is aangesteld voor alle VIA-leden. Je kan bij haar anoniem een melding doen. Gegevens vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg Email: [email protected] Telefoon: 06 41878027

Lees verder

 5 tips om de sociale veiligheid in je organisatie te vergroten 

Vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg is aangesteld voor alle VIA-leden. Je kunt vrijblijvend en anoniem contact opnemen via 06 41878027 of stuur een mailtje naar [email protected]. Een veilig werkklimaat staat bij VIA voorop en is wat ons betreft de basis voor continuïteit en groei van de branche. Een veilige werkomgeving zorgt voor behoud van talent, minder verzuim en gelukkigere, productievere werknemers. De omgang met collega’s en klanten heeft veel invloed op hoe iemand zich voelt en kan leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten, zeker als er sprake is van ongewenste omgangsvormen. Onze VIA vertrouwenspersoon Gerda Arends-Ruitenberg geeft tips die je direct kunt gebruiken om de sociale veiligheid in je organisatie te vergroten. 1. Voer het gesprek Medewerkers zijn vaak heel goed in staat om de ongeschreven regels te benoemen. Door met elkaar in gesprek te gaan, kun je gezamenlijk de norm binnen jouw organisatie bepalen. Je kunt daarbij vragen stellen als: Wat is bij ons normaal? Voor wie werkt dat goed en voor wie minder goed? Wat moet je hier vooral niet doen? Hoe gaan we hier om met conflicten? Praten biedt ruimte om elkaar aan te spreken op gedrag of de ander tegen te spreken. Door elkaar te helpen in een ongemakkelijke situatie draagt een ieder effectief bij aan een veilig werkklimaat. 2. Borg (sociale) veiligheid in regels Het opstellen van gedragsregels dragen echt bij aan het borgen van sociale veiligheid binnen een organisatie. Als afspraken over gewenst gedrag beschreven staan dan weten medewerkers wat er van hen verwacht wordt en welke gedragingen wel en niet toelaatbaar zijn. Het zorgt voor duidelijkheid bij je werknemers en geeft houvast om collega’s aan te spreken. Je kunt hierbij denken aan een gedragscode en een klachtenregeling. Wanneer er een juridische procedure ontstaat dan kan er bijvoorbeeld naar de gedragscode worden verwezen om aan te tonen dat er regels binnen de organisatie zijn. Een klachtenprocedure biedt medewerkers de mogelijkheid om een situatie van ongewenst gedrag binnen de organisatie te bespreken, misverstanden te verhelpen en zorgt voor een rechtvaardige afhandeling van een klacht door hoor en wederhoor toe te passen. Het is hierbij belangrijk om transparant te zijn over de regels, hoe daarmee omgegaan wordt en te erkennen dat er machtsverhoudingen bestaan. 3. Check en informeer Check bij je werknemers wat ze nodig hebben om zich uit te kunnen spreken. Informeer je medewerkers waar ze heen kunnen als ze er met een ander niet uitkomen. Dit kan een persoon zijn, die invloed kan uitoefenen binnen de organisatie, maar ook een externe onafhankelijke instantie zijn of vertrouwenspersoon. Iedere medewerker van de organisaties die aangesloten zijn bij VIA kan kosteloos bij de vertrouwenspersoon van VIA terecht, wanneer er sprake is van ongewenste omgangsvormen of een misstand. 4. Neem een melder van ongewenst gedrag altijd serieus. Een medewerker komt over het algemeen niet het eerste beste plagerijtje melden bij de leidinggevende. Vaak is daar al een heel proces van zelfonderzoek aan vooraf gegaan. De melder wil vooral dat het ongewenste gedrag stopt en ziet geen andere mogelijkheid om dit te bereiken dan door de hulp van de leidinggevende in te schakelen. Als het gewenst is kan de melder doorverwezen worden vooropvang en ondersteuning naar een vertrouwenspersoon.  5. Investeer in je mensen en het leiderschap, zij spelen een centrale rol Veiligheid op de werkvloer is een cruciaal onderdeel van inclusief werkgeverschap, waarbij de werkgever zich inzet voor diversiteit en het creëren van een cultuur, waar iedereen volledig zichzelf kan zijn. Veiligheid op de werkvloer begint dan ook bij het leiderschapsteam en de werknemers. Zet daarom de cultuur van de organisatie op de (strategische) agenda zodat ieder effectief bij kan dragen aan een positieve cultuurverandering op bredere schaal. Als medewerkers nieuwsgierig zijn naar het perspectief van de ander, brengt dat ze dichter bij elkaar én de organisatie naar een hoger plan. Investeer in je medewerkers bijvoorbeeld door trainingen en workshops op gebied van diversiteit en leiderschap. 

Lees verder

Protocol voor een veilig werkklimaat  

In dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren. Een op de acht werknemers voelt zich gepest, blijkt uit onderzoek van het CBS in 2021. Een op de vijf jonge vrouwelijke werknemers gaf aan ooit te maken hebben gehad met ongewenst seksuele aandacht. De cijfers liegen er niet om. Een diepgeworteld probleem dat vooralsnog onopgelost blijft. Uit de D&I Monitor van 2023 binnen de marketing- en communicatiebranche in Nederland lijkt het dat werknemers zich eerder uitspreken over discriminatie en negatief gedrag op de werkvloer, als gevolg van het feit dat veel bedrijven diversiteit en inclusie op de agenda hebben gezet. Daarentegen geeft slechts drie op de vijf (62%) werknemers er vertrouwen in hebben dat ongepast gedrag op de werkvloer geëscaleerd wordt richting het management of HR. Er zijn nog flinke stappen nodig in de onze industrie om het tij te keren. Waarom is een veilig werkklimaat belangrijk? Een veilig werkklimaat staat bij VIA voorop en is wat ons betreft de basis voor continuïteit en groei van de branche. Een veilig werkomgeving zorgt voor behoud van talent, minder verzuim en gelukkigere, productievere werknemers. Veiligheid op de werkvloer is een cruciaal onderdeel van inclusief werkgeverschap, waarbij de werkgever zich inzet voor diversiteit en het creëren van een cultuur, waar iedereen volledig zichzelf kan zijn. Veiligheid op de werkvloer is wat ons betreft de eerste stap naar inclusief werkgeverschap. De omgang met collega’s en klanten heeft veel invloed op hoe iemand zich voelt en kan leiden tot lichamelijke, psychische en sociale klachten, zeker als er sprake is van ongewenste omgangsvormen. In dit document geven we meer informatie over wat we verstaan onder grensoverschrijdend gedrag, wat te doen, waar dit te melden en tips en handvatten hoe je met elkaar binnen je organisatie een veilige werkomgeving kunt creëren.

Lees verder