Innovatie

Welkom op de themapagina innovatie, het bruisende hart van onze gemeenschap waar vernieuwing en vooruitgang centraal staan. In een industrie die zich kenmerkt door snelle veranderingen, is het cruciaal om niet alleen bij te blijven, maar ook de toekomst vorm te geven. VIA speelt hierin een leidende rol door het faciliteren van taskforces, het publiceren van diepgaande whitepapers & onderzoeken, en het organiseren van evenementen die de nieuwste trends en inzichten belichten.

Samen Innoveren

Bij VIA geloven we in de kracht van samenwerking. Onze taskforces zijn de drijvende kracht achter innovatie binnen onze branche. Deze teams van experts richten zich op specifieke uitdagingen en kansen, van media trends en retail media tot de ontwikkeling van een Online Video Handboek. Door de kennis en ervaring van onze leden te bundelen, creëren deze taskforces waardevolle inzichten en tools die onze branche vooruit helpen.

Whitepapers, Onderzoeken en het Ad Spend Rapport

Kennis is de sleutel tot innovatie. VIA werkt samen met vooraanstaande partners zoals Deloitte om diepgaande inzichten te bieden in de staat van onze industrie. Het jaarlijkse Ad Spend rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de advertentiebestedingen op de Nederlandse markt, waardoor leden van VIA strategische beslissingen kunnen nemen op basis van de meest actuele gegevens. Naast dit rapport, produceren onze taskforces regelmatig whitepapers en onderzoeken die essentiële informatie bieden over de nieuwste trends en innovaties.

Op deze themapagina vind je alles wat je nodig hebt om op de hoogte te blijven van de laatste innovaties binnen onze branche. Van de nieuwste publicaties en onderzoeksresultaten tot aanstaande evenementen - VIA is jouw bron voor kennis, inspiratie en netwerkmogelijkheden.

Agenda

Nieuws

VIA x Mediahuis: Branded Content ontbijtsessie 

On point: “Als je dure woorden nodig hebt om je punt te maken, heb je geen punt.” In oktober organiseerde onze jaarpartner Mediahuis een inspirerende ontbijtsessie over Branded Content. Isabel Michelotti (Branded content specialist, Mediahuis) gaf tijdens deze workshop inzicht in het schrijven van een goed verhaal en de kracht van branded content.  “Ik kijk terug op een erg leuke sessie. Er was een hoge opkomst, iedereen was actief aan het luisteren en na afloop werden er goede vragen gesteld. Heel leuk om deze sessie te geven en voor herhaling vatbaar!”  Isabel Michelotti, Branded content specialist bij Mediahuis De deelnemers kregen meer te weten over het schrijven van een goed verhaal en kregen antwoord op de vraag hoe je een tekst schrijft die indruk maakt. Ook werd de vragen beantwoord waarom je als merk branded content wilt inzetten en wat het geheim is van goede branded content.  Partnerships en kennisdeling zijn van groot belang. Zo benadrukt ook Eva (Brand manager, Mediahuis): “Wij geloven, net zoals de VIA, in het delen van kennis en daarom vinden wij het organiseren van sessies zoals deze belangrijk. Ook geven we graag een kijkje achter de schermen van hoe wij werken met branded content.”Kon je niet bij de onbijtsessie zijn? Niet getreurd, dit zijn de 5 belangrijkste learnings op een rijtje:  Branded content verdient een journalistieke aanpak Wees authentiek Pas de boodschap aan de doelgroep aan Sluit aan bij de actualiteiten Zorg voor impact

Lees verder

Dit was het Retail Media Event

Op 28 september vond in Hotel Jakarta, het Retail Media Event plaats en praatten deskundigen vakgenoten bij over ontwikkelingen rondom Retail Media. Met presentaties van Eveline ten Hoor (MeMo2), Daniel Knapp (IAB Europe) en John Lin. Bekijk hieronder de foto's van het event. Ook benieuwd naar wat er allemaal is besproken die middag? Lees dan het artikel van Rens Blom op Adformatie. Die zette de belangrijkste inzichten voor je op een rij. >> Retail media is een advertentiemethode in opkomst, zowel in Nederland als in Europa en andere regio’s. Maar hoe staat retail media er vandaag de dag voor en welke inspiratie kunnen we hier en buiten Nederland opdoen? Op het retail-evenement van branchevereniging VIA delen drie sprekers de laatste inzichten. Adformatie noteert de belangrijkste inzichten over de marketing en consumentbeleving. Rens Blom, Adformatie Foto's

Lees verder

Kennisbank

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder