Taskforce Mobile

Het mobiele apparaat staat op nr. 1 als het gaat om mediaconsumptie. Het is in veel gevallen het eerste scherm in de user journey. Het doel van de Mobile Taskforce is om een (sturende) bijdrage te leveren aan de kwalitatieve ontwikkeling van de mobile advertising markt en de groei ervan te helpen versnellen


Lucas Noordhoorn

Taskforce Mobile voorzitter 

Lucas Noordhoorn is Head of Sales voor de Nederlandse markt voor Blis. Blis zet locatie data van mobile devices in om traffic en in-store sales te verhogen. Op basis locatie data wordt het gedrag van de consument inzichtelijk gemaakt en worden effectief campagnes ingezet.


Noordhoorn was voor zijn aanstelling bij Blis Managing Director Benelux bij Adello, een mobile demand-side platform waar hij ook plaats nam in het global leadership team. Hij heeft een commerciële rol vervuld bij Dept, één van Europa's snelst groeiende digitale agencies en begon zijn carrière als management consultant. Hij geeft tevens les in marketing en innovatie aan de Universiteit van Leiden.


De taskforce mobile had bij oprichting het doel om de markt te duiden op de opkomst van mobile advertising door de verschuiving van media consumptie naar smartphones. De doelstelling luidde toen dan ook het gat tussen de tijd die besteed wordt en de advertentiegelden die besteed worden aan mobiel adverteren dichten. Of, in mooi Engels: “closing the gap between time spent and AdSpend.”

De taak voor de taskforce is veranderd nu vrijwel alle marketeers weten hoe belangrijk mobiel is. Sterker nog, uit het laatste CMO rapport dat het IAB uitvoerde met Deloitte kwam naar voren dat CMO’s ongeveer allemaal vinden dat hun organisatie ‘mobile first’ denkt.

In de praktijk blijkt dit echter minder waar te zijn. Marketeers lopen namelijk tegen allerlei praktische problemen aan. Denk aan:

  • ontwikkelen van goed creatief materiaal
  • meten van effectiviteit
  • hoe om te gaan met/het maximale te halen uit locatie
  • hoe zet je voice in

Kortom, hoe bied je in de praktijk nou een mobiele ervaring die aansluit bij de verwachtingen van de consument

De doelstelling van de Mobile Taskforce is daarom niet meer om de urgentie van mobile advertising aan te kaarten, maar veel meer om te helpen praktische problemen weg te nemen om. Kortom, om een mobile first intentie om te zetten in mobile first executie.

De Mobile Taskforce richt zich op 3 thema’s

  • Locatie
  • Voice
  • Afstemming media-inkoop en concept

De Mobile Taskforce van IAB Nederland bestaat inmiddels uit bijna 30 professionals, die elk kwartaal bij elkaar komen (‘meetups’) om doelen te bespreken en strategie te bepalen. Een kerngroep van 7 enthousiastelingen (“de core group”) binnen de taskforce en onder leiding van voorzitter Lucas Noordhoorn, komt maandelijks bij elkaar, voert die strategie uit en bespreekt de resultaten met de overige leden tijdens de meetups.


Ik wil een bijdrage leveren aan de TF mobile. Hoe nu veder? 
Kom gerust naar onze volgende meetup, dan kun je zelf de sfeer proeven en zien of de taskforce mobile bij jou past. Stuur een mail naar suzanne@iab.nl, zij zal ervoor zorgen dat jij bij de eerste meet-up aanwezig kan zijn. 

Wat zeggen leden over de Mobile Taskforce?

“Ik ben actief lid van de mobile taskforce core groep omdat dit aansluit op de doelstellingen die ik heb in mijn dagelijkse rol als mobile leader bij Dentsu Aegis. Daar fungeer ik (met mijn team) als ambassadeur van mobile cultuur en marketing. Lid zijn van de taskforce is een efficiënte manier om up-to-date te blijven en kennis uit te wisselen met collega's uit dezelfde industrie en met dezelfde focus.” Melvin van Gom (Dentsu Aegis)

“Als lid van de mobile taskforce core group blijf ik samen met collega’s uit de branche op een actieve en leuke manier op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen in de markt. Als mobile consultant van IPG Mediabrands ben ik dagelijks bezig met mobile advertising en hierbij draag ik met mijn expertise en netwerk een steentje bij op het gebied van strategie en het gebruik van data en technologie.” Koen van den Heuvel (IPG Mediabrands)


Taskforce Mobile leden



Uitgelicht

iab nederland banner


Deelname aan de taskforce

Als lid van IAB Nederland kun je actief deelnemen aan onze taskforces en zo jouw unieke visie geven op marketing innovatie.

IAB Nederland reguleert en verdedigt de belangen van de sector via standaarden & richtlijnen en gedragscodes.


Aanmelden voor de nieuwsbrief

Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017 Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt Amsterdam.



Upcoming Mobile Events

Momenteel heeft deze taskforce geen gerelateerde events.
Meld je aan voor de nieuwsbrief als je op de hoogte gehouden wilt worden van aankomende events.

Versturen