Taskforce Mobile

Het mobiele apparaat staat op nr. 1 als het gaat om mediaconsumptie. Het is in veel gevallen het eerste scherm in de user journey. Het doel van de Mobile Taskforce is om een (sturende) bijdrage te leveren aan de kwalitatieve ontwikkeling van de mobile advertising markt en de groei ervan te helpen versnellen


Lucas Noordhoorn

Taskforce Mobile voorzitter 

Lucas Noordhoorn is Head of Sales voor de Nederlandse markt voor Blis. Blis zet locatie data van mobile devices in om traffic en in-store sales te verhogen. Op basis locatie data wordt het gedrag van de consument inzichtelijk gemaakt en worden effectief campagnes ingezet.


Noordhoorn was voor zijn aanstelling bij Blis Managing Director Benelux bij Adello, een mobile demand-side platform waar hij ook plaats nam in het global leadership team. Hij heeft een commerciële rol vervuld bij Dept, één van Europa's snelst groeiende digitale agencies en begon zijn carrière als management consultant. Hij geeft tevens les in marketing en innovatie aan de Universiteit van Leiden.


Doelstselling en thema's

De taskforce mobile had vroeger als doel om de wereld duidelijk te maken dat mobile advertising belangrijk is, omdat de media consumptie massaal naar de smartphone verschuift. Onze taak luidde dan ook: We moeten het gat tussen de tijd die besteed wordt en de advertentiegelden die besteed worden aan mobiel adverteren dichten. Of in mooi Engels: Close the gap between time spend and adspend on mobile.

De taak voor de taskforce is veranderd nu vrijwel alle marketeers weten hoe belangrijk mobiel is. Sterker nog uit het laatste CMO rapport dat het IAB uitvoerde met Deloitte kwam naar voren dat CMO’s ongeveer allemaal vonden dat hun organisatie mobile first was. In de praktijk blijkt dit echter minder waar te zijn dan dat de strategie van de CMO doet vermoeden en lopen marketeers tegen allerlei praktische problemen bij de inzet van reclame op een smartphone. De problemen zitten in het ontwikkelen van goed creatief materiaal, van meten van effectiviteit tot aan het bieden van een mobiele ervaring die aansluit bij de verwachtingen van de consument.

De taskforce mobile heeft daarom niet meer de taak om de urgentie van mobile advertising op de kaart te zetten, maar veel meer helpen om praktische problemen weg te nemen om de mobile first strategie ook een mobile first executie te maken.

Concreet richt de taskforce zich op 3 themas:

  1. Mobiele creatie: Hoe realiseer ik creatief werk dat aansluit of gebruik maakt van de mogelijkheden van mobiel zonder meteen gigantisch te moeten investeren?
  2. Mobiele meetbaarheid: Hoe meet ik het effect van mijn campagnes op mobiel?
  3. Mobiele ervaringen: Wat biedt ik een consument aan ervaring aan op het moment dat die een interesse toont of mijn website bezoekt?


Planning:


Mobile experience: Na de klik
Mobiele creatie: Cannes mobile lions
Mobile creatie: mobile first production 
Mobile meetbaarheid: Whitepaper - Key themas en oplossingen op het gebied van meten van effect op mobile


Taskforce Mobile leden



Uitgelicht

DML19 336x280


Deelname aan de taskforce

Als lid van IAB Nederland kun je actief deelnemen aan onze taskforces en zo jouw unieke visie geven op marketing innovatie.

IAB Nederland reguleert en verdedigt de belangen van de sector via standaarden & richtlijnen en gedragscodes.


Aanmelden voor de nieuwsbrief

Uitgaven digital advertising stijgen met 13% in eerste halfjaar 2017 Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt Amsterdam.



Upcoming Mobile Events

Momenteel heeft deze taskforce geen gerelateerde events.
Meld je aan voor de nieuwsbrief als je op de hoogte gehouden wilt worden van aankomende events.

Versturen