UITVERKOCHT // bvA en IAB Nederland - Return On Ad Spend

dinsdag 15 oktober 2019, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam

Registreer hier Zet in agenda

Wat draagt de inzet van advertising in diverse mediakanalen nu werkelijk bij aan merk- & sales-KPI's? Anno 2019 is daar nog steeds geen goed antwoord op. De advertentiemarkt heeft zich steeds meer ontwikkeld in de richting van performance marketing gericht op sales en conversie. De RoAS van digital performance advertising is inmiddels goed te meten, maar voor offline advertising is dit nog minder het geval en zijn KPI’s vaak niet goed te matchen met de digitale. Mede daardoor wordt in de markt meer gestuurd op sales- en conversiecijfers vanuit de digitale journey dan op merkimpact. Niet vreemd, want merkeffecten laten zich moeilijker meten dan sales-KPI's, maar hierdoor wordt er steeds meer advertisingbudget voor salesimpact op korte termijn ingezet. Hoe verstandig is dat? Op 15 oktober nemen bvA en IAB Nederland je mee in de zoektocht naar een KPI-framework, met eenzelfde definitie van metrics, waarmee de volledige impact gemeten kan worden. 

Datum: 15 oktober - inloop 15.00 - start 15.30 - 18.00 uur
Locatie: Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam

Programma

15:00  

Inloop

15:30   

Opening door bvA & IAB + introductie dagvoorzitter Marianne Bruijn (voorzitter werkgroep ROAS)

15:40   

Joris Lak (Albert Heijn) – Legt uit welke voordelen je ondervindt wanneer je inzicht hebt in de return van je ad spend. Zowel voor de interne P&L-discussie als bij het managen van interne en externe stakeholders.

16:00   

Jhon vd Ceelen & Tina Dijkshoorn (werkgroep ROAS) – presenteren het ROAS Framework dat door de werkgroep is opgesteld. Jhon en Tina laten daarbij zien hoe je zelf de belangrijkste vraagstukken rondom ROAS kan structureren en hoe het Framework je daarbij kan helpen.

16:40   

Christel Hendriks & Jan Heida (ABN AMRO) – Bespreken aan de hand van een case wat ABN tot nu toe heeft gedaan om de ROAS in kaart te brengen. Is het gelukt? Welke inzichten levert dit op? Tot op welk niveau? En hoe worden inzichten toegepast, en wat ontbreekt er nog?

17:10   

Sven Meijer (Objective Partners) - Het gebruik van rekenkundige modellen zorgt voor een steeds nauwkeurige bepaling van de return on Ad Spend. Waar staan we nu en wat kunnen we verwachten van de toekomst?

17:30   

Netwerken + borrel

Sprekers 

  • Jan Heida // Hoofd Data Analytics bij ABN AMRO en Christel Hendriks // Media Manager bij ABN AMRO
    Jan Heida is manager van het in 2015 opgerichte team Data Analytics binnen de Marketing & Communicatie afdeling van ABN AMRO. Jan is afgestudeerd econoom aan de Rijksuniversiteit Groningen met een achtergrond in marketing en management. Sinds 2007 is Jan werkzaam bij ABN AMRO in verschillende (leidinggevende) marketing, sales, productmanagement en data rollen.

    Christel Hendriks is sinds 2014 Media Manager bij ABN AMRO. Christel is afgestudeerd in media en communicatie. In deze rol houdt zij zich onder andere bezig met cross channel mediastrategie voor marketingcampagnes en het bankbreed initiëren van onderzoek naar effectiviteit van media zoals merk KPI modelling

    De effectiviteit van media op merk KPI’s in beeld bij ABN AMRO 
    In een tijd met steeds meer druk op het marketingcommunicatiebudget en capaciteit wordt het ROI vraagstuk steeds belangrijker. Sinds een aantal jaren werken we met onze mediabureaus samen op brand KPI modelling. Deze analyse geeft inzicht of we met onze campagnes op paid & owned media het merk ABN AMRO in beweging krijgen. In deze presentatie geeft ABN AMRO een kijkje in de keuken. Wat heeft ABN tot nu toe gedaan om de effecten van campagnes op paid en owned' media te meten op merkeffecten. Welke inzichten levert dit op / hoe passen ze deze inzichten toe. En wat ontbreekt er nog.

  • Sven Meijer // CCO Objectives Partners 
    Sven is de CCO van Objective Partners. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de softwareoplossing waarmee klanten hun mediabudget kunnen optimaliseren. Belangrijk is dat de belangen van klanten goed zijn vertegenwoordigd en de software is afgestemd op de vragen van de klant, zodat er constant waarde te halen valt uit de oplossing. Sven werkt hiervoor nauw samen met verschillende grote Europese adverteerders.

    Hoe berekenen we de return On Ad Spend in 2030
    Het gebruik van modelling zorgt voor een steeds nauwkeurige return on Ad Spend. Maar hoe is deze ontwikkeling gegaan en wat kunnen we verwachten in de toekomst.

  • Joris Lak // Director Marketing channels & CRM bij Albert Heijn
    Legt uit welke voordelen je ondervindt wanneer je inzicht hebt in de return van je ad spend. Zowel voor de interne P&L-discussie als bij het managen van interne en externe stakeholders.

Let op: IAB Nederland hanteert een no-show fee* van € 50,-. Kosteloos annuleren kan tot 48 uur voor aanvang van het evenement. Een collega sturen in jouw plaats kan natuurlijk altijd.

Dit evenement is onderdeel van Amsterdam E-week. 

logo part of eWeek 400x400

Delen via

Sponsoren van IAB Nederland