Bestuur


Nathalie Peters
Partner & Founder MORGENFRISK, in januari 2014 toegetreden tot het IAB bestuur en sinds april 2015 voorzitter van dit bestuur.

Nathalie haar passie is het (door)ontwikkelen van nieuwe digitale- initiatieven en -bedrijven. Ze richtte Ogilvy Interactive op bij OgilvyOne en bouwde mee aan de start van Tribal DDB. In 2005 maakte Nathalie de stap naar mediabureau IPG MediaBrands. Als Managing Director initieerde Nathalie de digitale bureaus: digilogue, Reprise Media (thans geïntegreerd in Traffic4u), Cadreon (RTB) en Spring Creek (Social). Vanuit haar functie als Head of Digital Transformation bepaalt ze nu de digitale koers van de groep en bewaakt ze de implementatie. Sinds april 2015 is ze voorzitter van het IAB, de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. Nathalie zoekt graag de podia op om over de ontwikkeling van het vak te spreken en jureert ook in diverse Nederlandse vakjury’s.


Lauren van der Heijden
Directeur Advertising bij De Persgroep en vice voorzitter / penningmeester bestuur IAB Nederland.

Lauren is tussen 2011 en 2013 directeur van onze brancheorganisatie geweest. Ook is hij Managing Director geweest bij Miinto één van de RTL Nederland ventures, Vice President bij IAA (International Advertising Association) en bestuurslid bij IAB Europe en de Stichting Reclame Code.
Hij heeft een bachelor degree commerciële economie en verschillende opleidingen op het gebied van Strategisch Sales- en Accountmanagement.


Mascha Driessen
Regional Director Strategic Search Western Europe bij Microsoft

Hiervoor was Mascha gedurende vier jaar Head of YouTube & Branding Solutions Benelux bij Google, twee jaar lang Director of Sales & Operations bij Webads en twee jaar Director of Sales bij Endemol Nederland.

Naast haar huidige functie is Mascha bestuurslid IPAN, zit ze in het bestuur van twee start-ups (RelevancyData en Sqillzer), is ze mentor bij StartUpBootcamp en is ze Lecturer Sponsoring and Media aan de HvA. Ze heeft haar doctoraal behaald aan de Universiteit van Amsterdam.


Walter Kraus
Managing Director bij Summit Nederland en penningmeester IAB Nederland. 

Walter’s carrière volgt geen typisch marketingpad. Bij Unilever kwam hij bij marketing terecht en leerde het vak in de praktijk bij Ola ijs. Vervolgens werkte Walter een aantal jaar bij Boston Consulting Group, voor hij terugging naar marketing bij Philips. Daar werkte hij bij de Divisie huishoudelijke apparaten en als marketingdirecteur in Rusland. In zijn laatste rol was hij als commercieel directeur verantwoordelijk voor de uitrol van de herpositionering van het merk Philips AVENT in Londen. In 2010 kwam Walter terug naar Nederland om als merkadviseur voor zichzelf te beginnen. Als merkadviseur zette hij onder andere het merk Pokon opnieuw neer als ‘de Calvé van het tuincentrum’. Daarna maakte Walter de stap naar bureauzijde, eerst bij Lemz, en vervolgens als strateeg bij story telling bureau Lemon Scented Tea. Daarna heeft hij bij bol.com de retail Media Groep opgezet (in nauwe samenwerking met de Ahold Delhaize Marketing & Media Groep van Alfred Levi). Deze nieuwste tak van sport binnen bol.com maakt het adverteren op en rond het platform met targetting op shopper data mogelijk. Vanuit die expertise is Walter sinds 2019 begonnen retail media op te zetten als service voor retailers vanuit Summit Nederland (een dochter van TCC Global, de loyalty specialisten). Naast zijn taak als Managing Director bij Summit Nederland is Walter sinds november 2019 penningmeester van IAB NL.


Tim Geenen
CEO en oprichter Faktor.

Tim Geenen is de CEO en oprichter van Faktor, een gedecentraliseerd Identity Management platform voor uitgevers, merken en consumenten. Hiervoor vervulde hij leadership rollen bij Bannerconnect (GroupM) en Improve Digital, waar hij verantwoordelijk was voor strategie, innovatie, partnerships en nieuwe initiatieven. Hij was ook de mede-oprichter en voorzitter van de eerste IAB Programmatic taskforce in Europa. Hij kent de digitale media en technologie wereld als geen ander en voelt zich comfortabel in zowel het commerciële, operationele, als technische aspect van de industrie.

Tim is een fervent supporter van innovatie en educatie. Hij inspireert graag anderen en spreekt regelmatig op evenementen in Nederland en daarbuiten. Hij was ook betrokken als mentor bij StartupBootcamp, een accelerator voor startups.


Rutger Ruit
Agency partnerships leader Google.

Rutger begon zijn digitale carrière net voor de millennium-bug. Toen het online vak een mix van webdesign, web-development-, analytics en advertising was. Allemaal van middelmatige kwaliteit.  

In 2007 werkte Rutger bij KPN als een van de eerste online marketeers, waarna hij bij mediabureau MEC (nu Wavemaker) de propositie voor digitaal vooruitstrevende klanten uitbouwde als performance & trading director. In 2013 maakte hij de switch naar Bannerconnect, waar hij naast zijn rol als director operations, programmatic buying units lanceerde in 12 landen.

Twee jaar geleden begon Rutger bij Google Marketing Platform om een internationaal team van specialisten voor geavanceerde klanten op te zetten. Recent maakte hij de overstap naar het management team van Google Nederland, waar hij verantwoordelijk is voor agency partnerships.


Dominiek van Esse
Managing Director bij MobPro

Dominiek is managing director bij MobPro, mobile-first growth agency. Ze ontdekt per toeval haar passie voor digital marketing tijdens haar bijbaan bij een inmiddels internationaal e-commerce bedrijf. Daar groeit ze uit tot digitale marketing specialist. Na jaren van opzetten en begeleiden van de cross-country digitale strategie, besluit ze de rol van smartphone binnen het marketinglandschap te onderzoeken. Tijdens deze zoektocht komt MobPro op haar pad en sinds 2013 zijn Do en MobPro onlosmakelijk verbonden.

Bij MobPro ervaart Dominiek continue hoe martech innovatie in rap tempo nieuwe mogelijkheden creëert en bestaande media herdefinieert. In 2016 sluit ze zich aan bij de IAB programmatic taskforce, in de rol van vice chair, met als oogmerk de kennis over de markt te verbreden bij zowel uitgevers als adverteerders. Samen met de taskforce organiseerde Dominiek uiteenlopende groot- en kleinschalige bijeenkomsten.


Sandrine Koopman 
Country Lead bij Microsoft Advertising. 

Sandrine Koopman is sinds 2 jaar Country Lead bij Microsoft Advertising en verantwoordelijk voor de Strategische Sales tak in Nederland. Hiervoor was ze 10 jaar werkzaam bij Google in verschillende rollen: Head of Agency, Head of Industry, Head of YouTube Sales & Strategy. Haar digitale carriere begon in 2000 als digital consultant bij mediabureau Mediaedge:cia (WPP). In die tijd was ook haar eerste kennismaking met het toen nog jonge IAB en de eerste taskforces waar ze zitting in nam.

Naast een double bachelor degree in International Management, studeerde zei ook af in Technische Bedrijfskunde.


Joris Lak
Director Marketing channels, Media, CRM bij Albert Heijn

Joris is in 2007 gestart in e-commerce en daardoor verliefd geworden op het marketingvak. In zijn beginjaren heeft hij ervaring opgedaan bij Twist, het digitale label van Kobalt. In 2011 heeft hij de overstap gemaakt naar Starcom (onderdeel van Publicis) waar hij digitaal eindverantwoordelijk was voor de digitale dienstverlening vanuit het mediabureau. Vervolgens heeft hij de stap gemaakt naar strategie en cliënt lead op Heineken en Samsung. Daarnaast was Joris onderdeel van het global strategy and creativity team om best in class cases te beoordelen en learn and re-apply te versnellen. Het laatste jaar bij Starcom is Joris onderdeel geweest van van het leadership team en eindverantwoordelijk op de strategie.


In 2017 kreeg Joris de kans om bij Albert Heijn de marketingkanalen (media) te professionaliseren en onderdeel te zijn van het Marketing Management team. Naast versnelling op media-optimalisatie is hij ook verantwoordelijk voor het mediacontract voor Ahold Delhaize.


Stefan Havik 
Directeur Digital Business Development bij DPG Media

Stefan Havik is binnen DPG Media verantwoordelijk voor de digitale revenue en de data strategie. Hij is lid van de groepsdirectie DPG media België en Nederland.

Voorgaand aan heeft Stefan een korte run gehad bij WPP en daarvoor was hij Managing Director bij M1 (Merkle One) en Amnet van Dentsu Aegis in Londen. Hij overzag alle programmatic activiteiten voor Dentsu Aegis Network en M1, DAN's people based marketing oplossing en het grootste focusgebied van Dentsu Aegis Network.

Daarvoor werkte Stefan bij Sanoma, een grote Europese uitgever (Digital, Print en televisie, uitgezonden in Scandinavië, de Benelux en Oost-Europa), in verschillende digitale en sales functies. Tenslotte was Stefan binnen de directie verantwoordelijk voor Marketing en Advertising revenue.

Daarnaast heeft Stefan gewerkt in diverse (digital) marketing functies en had hij zijn eigen online marketing bedrijf. Hij was bestuurslid bij het Nederlandse marketing instituut (NIMA) en spreekt regelmatig voor digitale marketing congressen en evenementen.


Atva van Zanten 
CEO Mindshare

Nadat ze concludeerde dat oorlogsjournalist toch té spannend voor haar zou zijn, is ze haar carrière begonnen in mobile advertising, nog voordat de iPhone en Facebook zich aandienden. Ze heeft sindsdien een passie voor expontentiele groei en verandering. Sinds 2012 werkt ze bij Mindshare en heeft ze via digital rollen zichzelf ontwikkeld in Client Leadership. In 2016 werd ze partner met een focus op Talent ontwikkeling en heeft ze Mindshare’s digitale product versterkt door de samenwerking met Greenhouse (een GroupM acquisitie) in te richten. Vanaf september 2018 leidt ze een team van meer dan 200 pionierende communicatie consultants uit Amsterdam en Eindhoven.

Verder leeft ze volgens haar favoriete Ghandi quote: be truthful, gentle and fearless. Houdt ze van nieuwe avonturen, reizen, mode en interieur, maar vooral van haar bijna 2-jarige dochter.