Zo win je een van de Programmatic Awards 2020

5 minuten leestijd (976 woorden)

De Programmatic Awards zijn dé jaarprijzen voor bureaus, adverteerders, trading desks, exploitanten en ad-techpartijen die het verschil maken in de programmatic-advertisingindustrie. Een prijs die je wilt winnen, maar hoe doe je dat? Taskforce- en juryvoorzitter Sabrina Schmidt en Robin de Wit van Refinery89, in 2019 winnaar van de Tech & Measurement Award, delen hun geheime formule.

Robin, wat was voor jullie de belangrijkste reden om een case in te dienen voor de Programmatic Awards 2019?
Robin: "Onze Single Tag Programmatic Solution werd enkele maanden voor de uitreiking van de Programmatic Awards gelanceerd. Dat bood ons een ideale kans om deze in de schijnwerpers te plaatsen en onze ontwikkelingen en bevindingen te delen met andere partijen die actief zijn in programmatic advertising." 

Waarom denk je dat jullie vorig jaar de Programmatic Solution Awards in de categorie Tech & Measurement hebben gewonnen?
Robin: "Persoonlijk denk ik dat we hebben gewonnen omdat onze Single Tag Programmatic Solution een duidelijk en goed product is dat een zeer brede toepassing heeft. Voor publishers voegt dit op een makkelijke manier waarde toe aan hun websites. Samen met onze partners hebben we de case samengesteld om deze zo goed mogelijk te presenteren."

Hebben jullie veel reacties ontvangen na het winnen van de award?
Robin: "Absoluut! We hebben zelfs heel veel positieve reacties van zowel publishers en adverteerders als andere partijen die actief zijn in deze markt ontvangen. Maar wat voor ons vooral erg interessant was, was dat we door de enorme aandacht in de media en op social media niet alleen veel leuke reacties binnenkregen, maar ook uitnodigingen van nieuwe partijen die met ons wilden samenwerken."

Wat is jouw advies aan de bedrijven die dit jaar een case willen indienen?

Robin: "Mijn advies is dat ze dit absoluut moeten doen, en het vooral ook serieus moeten aanpakken. Je moet laten zien dat je weet waar je het over hebt: gebruik de juiste termen en geef informatie die relevant is voor de gestelde vragen. De jury bestaat uit experts binnen de markt en ze kennen deze dus vanbinnen en vanbuiten. Maar ze laten zich niet (ver)leiden door het relatief kleine wereldje waarin we opereren. Dat wij als relatieve nieuwkomer een award hebben gewonnen laat zien dat iedereen een eerlijke kans krijgt. Kleinere partijen in de markt moeten zich dus vooral niet laten intimideren door de grote namen. Het indienen van een case zet je aan tot kritisch denken, dus of je nou wint of niet, je zult er zeker van leren."

Hoe belangrijk is volgens jou de look-and-feel van de case?
Robin: "Extreem belangrijk. De jury oordeelt uiteindelijk over de winnaar en als er dingen in de case inconsistent of onduidelijk zijn, zal dit zeker opvallen. De presentatie helpt enorm om een goed en overzichtelijk verhaal over te brengen."

Sabrina, ik heb begrepen dat iedereen die dit jaar een case indient, wordt gevraagd om een korte video van maximaal 30 seconden in te sturen die de case zou moeten ondersteunen. Klopt dat?
Sabrina: "Dat klopt helemaal, al is het aan degene die de case instuurt of de video precies dertig seconden duurt of iets langer. We realiseerden ons dat het vorig jaar erg strak gepland en stressvol was voor de genomineerden om slechts 2 weken de tijd te hebben om een video te maken. Daarnaast hebben de video's de jury erg geholpen om cases nog beter te begrijpen. Daarom is er dit jaar voor gekozen om de case submitters meer tijd te geven voor het maken van de video's (6 weken) én dus ook de video's mee te nemen in het jureringsproces. En de case-video's van alle genomineerden worden – zoals elk jaar – tijdens de grote awardshow getoond op het podium. Daarom mogen ze niet langer duren dan 30-45 seconden om de lengte van het programma niet te veel te beïnvloeden."

Maar dat betekent wel dat het bedrijven meer tijd kost om een case in te dienen. Ben je niet bang dat dit zal afschrikken?

Sabrina: "We hebben de indieningstermijn dit jaar verlengd tot 6 weken en zijn als jury van mening dat een ondersteunende video steeds belangrijker wordt voor een zorgvuldige en doordachte indiening van een case. Door alle deelnemers om een video te vragen, hebben ze allemaal dezelfde kans om dingen duidelijker uit te leggen en daardoor pluspunten te behalen. En niet alleen de genomineerden, zoals vorig jaar. We zijn ervan overtuigd dat het duidelijker is voor de jury en eerlijker voor iedereen."

De cases mogen zowel in het Nederlands als in het Engels worden ingediend. Heb je tips voor het schrijven ervan?
Sabrina: "Ons advies is om de case in de taal te schrijven waarin je hem het best kunt uitleggen. Dit kan ook afhankelijk zijn van je collega's, klanten en partners die informatie aan de case moeten toevoegen. En als je best veel Engelse terminologie gebruikt, klinkt het misschien beter of is het duidelijker als de case in het Engels is geschreven."

Heb je namens de jury verder nog tips voor iedereen die dit jaar kans wil maken op een van de acht titels?

Sabrina: "Zeker, we hebben alle tips op de website samengevat. Maar het is vooral belangrijk dat je rekening houdt met de codewoorden:
  • Selectie
    Zorgvuldige selectie van een case in de juiste categorie. Mocht het niet duidelijk voor je zijn, dan kun je altijd contact met ons opnemen en dan proberen we je daarin te helpen!
  • Organisatie
    Hierbij is het belangrijk dat alle betrokkenen (intern en/of extern) die de meest interessante en relevante input kunnen leveren hiervan op de hoogte en niet afwezig zijn. En natuurlijk dat alle componenten (briefing, strategie, uitvoering, resultaten en beeld-/videomateriaal) voor het insturen van de case beschikbaar zijn.
  • Goede voorbereiding
    Let goed op wat de belangrijkste criteria en voorwaarden zijn en zorg ervoor dat je die duidelijk beschrijft. Zorg dat alle links naar de video's en overig beeldmateriaal goed werken en houd je aan de tekstlengte!

Ik wens iedereen heel veel plezier en succes met het insturen van de case. Dank voor het gesprek, Robin."