Werkgroep Privacy lanceert uniek ketenoverzicht digital-marketinglandschap

2 minuten leestijd (365 woorden)

Overzicht moet markt ondersteuning bieden bij managen vereisten GDPR ten aanzien van transparantie en toestemmingen

Amsterdam, 24 mei 2018 – De werkgroep Privacy, een initiatief van IAB Nederland, DLA Piper en BVA bond van adverteerders, publiceert vandaag een industriewijd ketenoverzicht dat uitgevers, technologieleveranciers, adverteerders en bureaus ondersteuning en inzicht moet bieden bij het managen van de vereisten van de General Data Protection Regulation (GDPR) ten aanzien van transparantie en toestemmingen (consent). Niet eerder is een dergelijk overzicht gecreëerd dat visueel inzichtelijk maakt met welke bedrijven binnen het digital-marketinglandschap mogelijk data wordt uitgewisseld.

Essentieel inzicht
Een van de vereisten van de GDPR ofwel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is dat adverteerders en uitgevers verwerkersovereenkomsten afsluiten met bedrijven die mogelijk data van hen gebruiken en/of uitwisselen voor advertentiedoeleinden. Veelal werken deze bedrijven (controllers) samen met processors als bijvoorbeeld een DMP, Agency of DSP, maar dat er ook nog mogelijk 4th of 5th party-partijen zijn waar hun data mee wordt uitgewisseld is niet bekend. Inzichtelijk maken wie al deze partijen zijn is vooral voor adverteerders een bijna onmogelijke opgave. Om de sector hierover duidelijkheid te verschaffen, maar ook om transparantie en het daarbij behorende vertrouwen te bevorderen, heeft de werkgroep Privacy het ketenoverzicht opgesteld.

Sector en Den Haag reageren positief 

Tim Geenen, voorzitter werkgroep Privacy: "Door alle datastromen transparant te maken willen wij ervoor zorgen dat ook na de inwerkingtreding van de GDPR de sector onderling data kan blijven uitwisselen en tegelijkertijd voldoet aan de wettelijke bepalingen op het gebied van privacy, beveiliging en archivering. Het overzicht is erg compleet en daardoor interessant om naast het Consent en Transparancy Framework van IAB Europe als blueprint te gebruiken. Vooral de combinatie hiervan zal de sector helpen om te voldoen aan de vereisten van de GDPR ten aanzien van transparantie en gebruikerskeuze. Dat de sector behoefte had aan een dergelijk overzicht blijkt wel uit de eerste reacties die we hebben ontvangen. Ook vanuit Den Haag heeft men zeer enthousiast gereageerd."

Na 25 mei 2018

In de komende weken gaat de werkgroep Privacy meer onderzoek verrichten om onder andere de beste rolverdeling tussen 'verwerker' en 'verantwoordelijke' binnen het digital-marketinglandschap in kaart te brengen en zo ook deze onduidelijkheid uit de sector weg te halen.