Wat betekent de Open Measurement SDK voor de mobile advertisingmarkt?

3 minuten leestijd (671 woorden)

"We moeten het gat tussen de mobile time spent en ad spend dichten", is een veelgehoorde uitspraak in de markt die ook bij ons in de IAB Nederland Taskforce Mobile regelmatig klinkt en discussie met zich meebrengt. Zal de lancering van de Open Measurement SDK (OM SDK) daar nu eindelijk verandering in kunnen aanbrengen en het gat tussen mobile time spent en ad spend officieel gaan verkleinen? Wij zochten het voor je uit.

Wat is de OM SDK en waarom is die in het leven geroepen?

Om de groeiende markt van mobile in-app advertising te ondersteunen werkt IAB continu aan mogelijkheden om barrières in de markt zo veel mogelijk weg te halen. Het meten van advertenties binnen een in-app omgeving is een van deze barrières en dat was voor het IAB Tech Lab – een werkgroep bestaand uit comScore, DoubleVerify, Google, Integral Ad Science (IAS), Oracle's Moat en Pandora – dan ook de aanleiding om de OM SDK in het leven te roepen.

De OM SDK is ontwikkeld om third-party ad verification en viewability vendors te faciliteren impressies te meten die worden geserveerd in een mobile in-app omgeving, zonder dat daarvoor hun eigen SDK in de betreffende app nodig is. Simpel gezegd wordt het meten van viewability in-app hierdoor net zo eenvoudig als het meten van viewability op web. In de praktijk werkt dit als volgt:

  • Barrière: Als een adverteerder met een third-party tracking vendor zijn mobile campagnes wilde meten, moest hij er zeker van zijn dat de SDK van die specifieke vendor was geïmplementeerd in de apps waarop uitgeleverd zou worden.

  • Oplossing: In plaats van dat verschillende adverteerders verschillende third-party vendors gebruiken (en dus ook verschillende SDK's nodig hebben), kan iedereen nu door de OM SDK één gedeelde SDK gebruiken voor al zijn verification- en viewability-behoeftes.

Wat zijn de voordelen voor de uitgever?
Tot de komst van de OM SDK was het voor een uitgever noodzakelijk om meerdere SDK's te implementeren. Alleen op die manier was het mogelijk de viewability te meten via bijvoorbeeld DoubleVerify, Google, Integral Ad Science (IAS) en Moat. Met de komst van de OM SDK is dat niet meer nodig en is er een schaalbare standaard gevonden. Een uitgever kan er nu bijvoorbeeld voor kiezen om zelf de OM SDK te integreren of gebruik te maken van een SDK van bijvoorbeeld Google, waar de OM SDK al geïmplementeerd is.

Wat zijn de voordelen voor adverteerders en inkopers?
Voor adverteerders wordt het met de OM SDK makkelijker om met zekerheid te weten dat hun in-app advertenties daadwerkelijk worden gezien door echte mensen waarbij het niet uitmaakt welke third-party ad verification vendor de voorkeur heeft bij de adverteerder. Het IAB toont ook aan dat de OM SDK sowieso ongeveer 30% meer meet dan de MRAID standaard. Los van het feit dat de OM SDK hiermee bijdraagt aan performance is de belangrijkste factor nog dat het bijdraagt aan het vertrouwen en transparantie in de markt.


Closing the gap!
Het moge dus duidelijk zijn dat de lancering van de OM SDK in zekere mate voor standaardisatie, gemak en vertrouwen gaat zorgen. Een mooie stap richting het ondersteunen en versterken van de groeiende markt van in-app advertising! Het is nu aan de grote uitgevers om ervoor te zorgen dat de OM SDK wordt geïmplementeerd in hun apps zodat in-app impressies goed gemeten kunnen worden.

Vraag of opmerking over de OM SDK?
Neem eens een kijkje op de YouTube playlist van het IAB over de OM SDK voor uitgebreide informatie. Heb je verder nog een vraag of opmerking over de toepassing van de OM SDK? Stel hem dan gerust aan de members van de IAB Nederland Taskforce Mobile via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We helpen je graag op weg.