Update Data Protection Regulation

2 minuten leestijd (380 woorden)
IAB Nederland is naast Nederlandse lobby erg druk met de aanstaande Data Protection Regulation die  uiteindelijk de lokale wetgeving zal gaan vervangen en daarom door IAB Nederland gezien wordt als een van de belangrijkste gebeurtenissen voor de toekomst van het internet. De parlementaire behandeling  in Brussel richt zich op het terugbrengen van de 3300 (!) amendementen (uitzonderlijk hoog aantal, hetgeen het belang van de Regulation benadruk,  maar ook het omstreden karakter).

In deze fase is het volgens IAB erg belangrijk om invloed uit te oefenen op de Europarlementariërs (MEP’S) en diverse Eurocommissarissen (waaronder het Kabinet van Eurocommissaris Kroes).
Op 19 februari jl. organiseerde IAB daarom ‘Engage with Policy’ waar o.a. Ruud Wanck (GroupM) en Dick Molman (Sanoma) in gesprek gingen met leden van kabinet Kroes en diverse MEP’s. Op 27 maart j.l. heeft IAB Nederland in het Europees parlement een ontbijtsessie georganiseerd voor alle Nederlandse MEP’s in Brussel en afgelopen mei had Heleen van Oord (Adviesraad IAB & Founder DQ&A) een ontmoeting met Neeli Kroes en minister Kamp.

In deze gesprekken introduceert IAB een nieuwe datacategorie die ook in diverse amendementen terugkomt, zogenaamde Pseudonieme data (‘Pseudonymous Data’). Op dit moment onderscheidt men alleen persoonlijke data (zoals naam, adres en ip-adres) en anonieme data (voor marktonderzoek).
De praktijk van het internet is volgens IAB echter genuanceerder. Volgens IAB moet er een tussencategorie komen voor data die wel gaat over de interesse van personen maar die  zeker geen persoonlijke, naar een individu te herleiden, data is. Voor deze categorie gaat dan een lichter toestemmingsregime gelden dan het zware regime dat geldt voor ‘Personal Data’. Maar wel weer zwaarder qua toestemming dan geldt voor anonieme data. Deze aanpak wordt reeds gehanteerd in Duitsland en werkt daar erg goed. Met de introductie van deze pseudonieme datacategorie komt de industrie de wetgever tegemoet doordat sommige anonieme data welke eerder buiten de scope van wetgeving vielen nu alsnog gereguleerd wordt en komt de wetgever de industrie tegemoet doordat niet alle data zoals bijvoorbeeld die over interesses van groepen personen onder het zware toestemmingsregime van ‘Personal Data’ valt. Deze aanpak lost problemen rond cookiewalls op en creëert een open en toegankelijk internet, Neelie Kroes heeft aangegeven vertrouwen te hebben dat er een voor beide partijen ‘pruimbare’ eindresultaat zal komen.

Voor meer informatie zie hier de IAB Europa nieuwsbrief.