Terugblik - Search Marketing Thursday -Winning cases Dutch Search Awards

2 minuten leestijd (451 woorden)

Op donderdag 7 maart vond er weer een succesvolle Search Marketing Thursday plaats, dit keer bij Google in Amsterdam. Tijdens dit goed bezochte event, dat in het teken van de Dutch Search Awards stond, zijn de winning cases van onder ander Jumbo en TELE2 gepresenteerd. Wat zorgde ervoor dat het een winnende case was en wat zijn de learnings?

De winning cases
1. Jumbo/PSV - Dynamic Video Campaign
Om meer kinderen aan het sporten te krijgen en de commerciële groeidoelstelling van Jumbo te behalen is er een Dynamische Video Campagne uitgewerkt. De campagne bestond uit 5 fases, had een lokaal aspect (de Jumbo vestigingen) en werd ingezet op drie verschillende kanalen. Door deze aspecten waren er 615 verschillende video's nodig! Aan de hand van Dynamische Video Creatie door middel van de Google Vogon tool werd het mogelijk om de juiste doelgroep met de juiste content aan te spreken op het juiste moment.

Leaning: het leren gebruiken van een nieuwe tool voor het creëren van de video's kostte tijd, maar zal nu vaker ingezet worden


2. Tele2 - #HatersGonnaLove
Voor deze branding campagne van Tele2 – met als doel het verhogen van de merkoverweging - is slim ingehaakt op een actuele kwestie, haat op het internet. Vanuit daar ontstond het idee om aan de hand van een campagne wat meer liefde te verspreiden. Met de inzet van liefdevolle GIF'jes en een samenwerking met Bekende Nederlander Famke Louise verspreidde de liefde zich als een razend vuurtje over het internet. Door impact van het onderwerp en de vele positieve, maar natuurlijk ook negatieve reacties, kreeg de campagne al snel veel publiciteit. Alles bij elkaar zorgde voor € 1,8 miljoen aan gratis publiciteit.

Learnings: verras met consequent zijn, zorg voor content op maat en tegelijkertijd bepaalt variatie het succes van bereik

3. United Retail - meer winkelbezoek door slimme lokale advertising
Voor 320 lokale ondernemers/franchisenemers is er een lokale search campagne opgezet, om het aantal winkelbezoeken te vergroten. Een absolute uitdaging in deze tijd, waarin steeds meer winkels uit het straatbeeld verdwijnen. De aanpak betreft een aantal onderdelen:
• Het lokaliseren van advertenties
• Hele specifieke radiustargeting met bodaanpassingen op basis van afstand tot de winkel
• Het aanpassen van de landingspagina op basis van diezelfde lokale vestiging als in de advertentietekst
• Aan de hand van dynamische remarketing opnieuw de persoonlijke aandacht in de winkel, kwaliteit & service aan het licht brengen

Learning: een volgende uitdaging is om offline aankopen inzichtelijk te krijgen en de koppelen aan de online advertenties.

Op 6 juni vindt de volgende Search Marketing Thursday plaats in Utrecht. Het zal in het teken staan van Search Automation binnen het MKB. Houd onze website in de gaten en verzeker jezelf van een plekje tijdens ons volgende event!