‘Re-spawning’ is illegale marketingpraktijk

2 minuten leestijd (422 woorden)

‘Re-spawning’ ofwel het automatisch terugplaatsen van eerder verwijderde cookies is onacceptabel. Cookies zijn kleine stukjes informatie die door de beheerder van een site op de computer van de internetgebruiker worden geplaatst. Gebruikers kunnen deze cookies verwijderen. Met re-spawning worden deze verwijderde cookies weer teruggeplaatst. IAB Nederland veroordeelt deze werkwijze omdat het voorbij gaat aan de wens van de gebruiker die bepaalde cookies niet op zijn computer wil hebben. IAB beschouwt re-spawning als illegaal onder de huidige Europese en nationale regels voor gegevensbescherming.

IAB is in Nederland de brancheorganisatie voor de digitale advertising industrie. De overgrote meerderheid van de online-advertenties in Nederland wordt verzorgd door bedrijven die zijn aangesloten bij het IAB. Veel van deze bedrijven leveren hun klanten en bezoekers de technieken om privacy-instellingen te beheren. Deze technieken zijn gebaseerd op het opslaan van cookies en soortgelijke lokaal opgeslagen gegevens. Deze worden veelal gemanaged door de browserinstellingen van de consument. Gebruikers kiezen er regelmatig voor om cookies te verwijderen die gebruikt worden voor online advertenties. Dit blijft een krachtige en belangrijke manier voor gebruikers om zelf de controle te bewaren in het licht van hun privacy.

Oproep aan de bedrijvenEnkele maanden geleden werd een werkwijze geïdentificeerd, die ‘re-spawning’ (vrij vertaald ‘terugkeer’) genoemd wordt. Re-spawning is een toepassing die automatisch een eerder verwijderde cookie terugplaatst. IAB roept bedrijven op om slechts technologieën te gebruiken voor behavioural advertising met dezelfde transparantie zoals die nu voor http cookies geldt. “We roepen alle bedrijven en andere organisaties op geen gebruik te maken van re-spawning en er zelfs maatregelen tegen te nemen wanneer ze het tegenkomen. Deze praktijk gaat volledig voorbij aan de wensen van de gebruikers. Men kan dit melden bij het IAB of andere autoriteiten op het gebied van gegevensbescherming. Het IAB ondersteunt dan ook elk optreden tegen hen die eerstverantwoordelijk zijn voor re-spawning en hierbij de wensen van de gebruikers negeren” aldus Joris van Heukelom, bestuurslid van IAB Nederland.

Keuze gebruiker respecterenJoris van Heukelom: “De komende jaren zal onze industrie steeds meer datagedreven worden. Wensen en intenties van consumenten in combinatie met klassiekere demografische data staan hier centraal. Het IAB strijdt er voor om binnen deze trend de privacy van de gebruiker steeds centraal te stellen en vanuit die gedachte de industrie en de consument de nodige tools te verschaffen. Dit om enerzijds privacy-issues te voorkomen voor de consument en anderzijds geen cruciale ontwikkeling binnen de internetbranche te saboteren vanwege deze wanpraktijken. Dit soort praktijken is uitermate slecht en zet onze industrie in een totaal verkeerd daglicht. Bedrijven moeten de keuzes van gebruikers respecteren.”