Programmatic Ad Spend study 2014

1 minuten leestijd (251 woorden)

Op 2 april publiceerden we samen met Deloitte ons Programmatic Ad Spend study 2014, waarvoor 21 publisher trading desks zijn geïnterviewd.
Programmatic trading, het automatisch verhandelen van online advertentieruimte, is volwassen geworden. Net als vorig jaar, is programmatic trading significant gegroeid. Qua displayomzet vertegenwoordigt het programmatic-deel € 143,5 miljoen een groei van 38,9% ten opzichte van 2013. In 2013 groeide de markt ook al met 36%.
De continuering van deze groei is toe te schrijven aan enerzijds een stijging in volume van inventory bij de grote uitgevers en anderzijds door een stijging in prijzen. Die prijsstijging wordt mede veroorzaakt door het aanbod van grotere formaten, zoals bijvoorbeeld video en rich media.

Opvallende trends
Het belangrijkste transactiemodel is verreweg de open veiling, met name fixed price deals lijken aan populariteit in te boeten. Daarnaast is het opvallend dat ‘mobile web’ (high-end mobile devices en tablets) een grote stijging heeft doorgemaakt, terwijl het bestedingsaandeel in-app gelijk is gebleven”, aldus Kick Zandbergen, voorzitter taskforce Programmatic. Steeds meer marketeers vinden de open veilingen (voorheen Real Time Bidding – RTB genoemd) voor de inzet van brandingcampagnes. De grootste groei is toe te schrijven aan online video advertising en interruptive - en of rich mediaformaten.

Kijkende naar 2015
Een van de grootste uitdagingen is de behoefte aan transparantie in de markt. Alhoewel de uitgevers in de meeste gevallen (98%) bekend zijn als top level domain, zijn de achterliggende url’s veelal gemaskeerd. De geschatte groei voor de programmatic display markt is +28% in 2015 en +30% in 2016.