Otto van der Harst: “Op zoek naar een nieuwe balans en nieuwe businessmodellen”

2 minuten leestijd (495 woorden)

De Stichting Reclame Code (SRC) is al ruim 50 jaar dé instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. Het is de plek waar consumenten en bedrijven klachten over reclame-uitingen kunnen indienen. Bovendien informeert SRC adverteerders hoe zij een overtreding van de Nederlandse Reclame Code (NRC) kunnen voorkomen. Hoe ziet de SRC haar rol in de toekomst van media en adverteren? En wat valt haar verder op aan de markt? IAB Nederland-directeur Wendy Pouw vroeg het in de aanloop naar het How To Make It Work-congres aan Otto van der Harst, directeur van de SRC.

Otto, als oprichter van reclamebureau Selmore, directeur communicatie bij AEGON en nu als directeur van de SRC ken je de digitale branche als geen ander. Als je terugkijkt op de afgelopen 15 jaar, wat is je het meest bijgebleven?
"Met name dat het leven veel sneller gaat dan je denkt en dat de acceleratie maar doorgaat."

De tijd vliegt inderdaad, maar als ik je nu vraag om heel specifiek een bepaalde ontwikkeling te noemen die in jouw ogen voor de meeste verandering heeft gezorgd, wat zeg je dan?
"Dat het mij vooral opvalt dat het publieke domein afbrokkelt. We delen minder met het grote geheel. We zitten in onze eigen bubbel en dat is slecht voor de samenleving. Media fragmenteren, doelgroepen fragmenteren. Het is of niche of 'mega groot', alles wat ertussenin zit, heeft het moeilijk. Merken, media, steden en landen."

Heeft deze fragmentatie volgens jou impact op hoe vandaag de dag media worden geconsumeerd?
"Ja en nee. De aandachtsspanne wordt steeds korter, maar dat is geen absolute wetmatigheid. Fast food heeft ook gezorgd voor een opmars van slow food. De schermtijd is toegenomen, maar de traditionele tv-zenders hebben het zwaar. Ook op dit gebied zie je dat veel partijen op zoek zijn naar een nieuwe balans en nieuwe businessmodellen. Consumenten kiezen de weg van de minste weerstand, maar stemmen heel snel met hun voeten. Op naar de volgende gemaksvoorziening."

Gemaksvoorziening?
"Gemak, versnellers, versimpeling. Het gaat allemaal om aandacht en de kwaliteit van die aandacht. Hoe intensief zijn mensen betrokken en hoe hou je ze vast of laat je ze terugkomen?"

Bij je benoeming tot directeur van de SRC gaf je aan trots te zijn dat je kunt meehelpen om in het snel veranderende medialandschap transparante en onafhankelijke zelfregulering gestalte te geven. Is er een bepaald medium waar je focus vooral op is gericht?
"Absoluut niet. De Nederlandse Reclame Code is mediumonafhankelijk. Nieuwe media hebben we moeiteloos in onze uitspraken geïntegreerd. Of misleiding nu plaatsvindt via een direct mail of een webshop, maakt niet zoveel uit. Wel zijn we ons ervan bewust dat het spel met de grote platforms qua zelfregulering anders is. Internationale partijen die zo dominant zijn in onze markt moeten we ook internationaal reguleren of ze moeten mee in de zelfregulering. Dat is een uitdaging."

Een uitdaging die straks op het podium van het HTMIW-congres ongetwijfeld aan bod gaat komen. Ik kijk ernaar uit.
"Ik ook, Wendy, tot 3 september in Amsterdam!"

Nog geen ticket voor HTMIW? Claim hem hier!