Ad Spend Study 2019 - Adverteerders besteden 2,2 miljard euro aan Digital Ad Spend in 2019

5 minuten leestijd (989 woorden)

Verwachtingen voor 2020 een stuk minder positief door COVID-19

Vul het formulier in en download de Ad Spend

* indicates required
Download

IAB Nederland gebruikt de gegevens die u op dit formulier verstrekt om bovenstaande informatie toe te sturen, contact met je op te nemen en de IAB Nederland nieuwsbrief en mailings toe te sturen.

Je kunt op elk moment van gedachten veranderen door op de link te klikken in de voettekst van elke email die je van ons ontvangt, of door contact met ons op te nemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We zullen je gegevens met respect behandelen. Door hierboven te klikken, stem je ermee in dat wij jouw gegevens mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

Conform de verwachting is in 2019 het marktaandeel van digital advertising nog verder gestegen. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna 2,2 miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Voor 2020 zijn de verwachtingen echter een stuk minder positief. Alle respondenten van de Online Ad Spend Study, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland uitvoerde en vandaag presenteert, zien dat COVID-19 een negatieve impact heeft op het digitale marketingbudget. Op basis van de informatie die is verstrekt, verwachten de onderzoekers voor 2020 een daling van de ad spend van gemiddeld twintig procent ten opzichte van 2019.

Tien jaar lang digitale groei
Net als in voorgaande jaren heeft digital advertising ook in 2019 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. De tienjarige jubileumeditie van de populaire Online Ad Spend Study toont zelfs een samengestelde jaarlijkse groei over de periode van 2012-2019 van 9,7 procent. Net als in voorgaande jaren is search advertising ook in 2019 de belangrijkste drijver van deze groei. Sinds 2013 zien we jaarlijks al de grote invloed van search binnen het totale online- advertentiebudget, het groeipercentage van dit jaar (+15%) bevestigt dat search een onmisbaar onderdeel is van het advertentiebudget. 

Acceleratie van traditionele media naar digitaal
Naast een aanhoudende groei van online video (+21%) laat het onderzoeksrapport zien dat de sterke opmars van digitalisering van andere traditionele media zich voortzet. Mede dankzij de toename van het aantal schermen en campagnes groeide DOOH-advertising (Digital Out of Home) in 2019 verder door met 35 procent. Ook binnen de nog traditionele audiomarkt worden stappen gezet richting digital en groeide digital audio in 2019 naar verwachting met 44 procent.

COVID-19-impact op de ad spend
Het onderzoeksrapport laat zien dat door COVID-19 de ad-spenddaling met name aan het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van dit jaar is ingezet. De shock die het virus teweegbracht, zorgde volgens de respondenten ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, zijn gepauzeerd of gecanceld. Wendy Pouw, directeur IAB Nederland, over de impact van COVID-19 op de digitale-advertentiemarkt: "De COVID-19-uitbraak heeft onze wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed. Wat de volledige impact zal zijn kunnen we nog niet volledig aangeven. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór COVID-19 essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel. De Online Ad Spend Study van IAB Nederland is daarin een essentieel instrument."

Het tijdperk van 10 jaar digitale groei komt ten einde
Nathalie La Verge, digital media-expert Deloitte: "In de tien jaar dat wij onderzoek doen naar de ontwikkelingen binnen de digitale-advertentiemarkt zijn er veel trends en ontwikkelingen langsgekomen. Zo zagen we de verschuiving naar digital vanuit alle mediumtypen, de groei van mobiel en video, en de dominantie van de global platforms binnen het Nederlandse digitale marketing ecosysteem. Met de nieuwe realiteit van COVID-19 zal het tijdperk van tien jaar digitale groei ten einde komen. Met deze turbulente start van het nieuwe decennium liggen er uitdagende tijden voor ons."

Over de Online Ad Spend Study 2019
De Online Ad Spend Study is een onafhankelijk onderzoek dat Deloitte in opdracht van IAB Nederland heeft uitgevoerd. Voor de editie 2019 van het onderzoek heeft Deloitte data verzameld en geanalyseerd van 42 bedrijven binnen de Nederlandse digitale advertentiemarkt.