Online Ad Spend study 2014 H1

2 minuten leestijd (458 woorden)

Mobile advertising breekt definitief door
Display advertising groeit met dubbele cijfers

– Download het gehele rapport via de link onderaan dit bericht –

De omzet in display advertising is voor het eerst sinds de economische crisis met dubbele cijfers gestegen. Deze vorm van online adverteren groeide het eerste halfjaar van 2014 met 16% ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Binnen display is mobile met een groei van 72% het snelstgroeiende medium en breekt daarmee definitief door. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor de digitale advertising en interactieve marketingindustrie.
De aantrekkende economie en verschuivingen in marketingbudgetten van traditionele naar online media zorgen waarschijnlijk voor de sterke groei in display advertising. Mobile advertising is binnen display het snelstgroeiende platform, met een groei van maar liefst 72% ten opzichte van het eerste half jaar 2013. Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland licht toe: “De doorbraak van mobile advertising is definitief. Toch worden de mogelijkheden die er op vlak van digitale marketing zijn, nog maar mondjesmaat benut. Ik verwacht dat deze groei dus ook nog enkele jaren kan aanhouden. Het blijft hierin cruciaal om het adverteerders zo makkelijk mogelijk te maken de kracht van dit nieuwe kanaal te ontdekken en als marketingkanaal in te zetten.”

Video advertising neemt toevlucht
Binnen display advertising is video het snelstgroeiende format. Het afgelopen halfjaar groeide de omzet van online adverteren via video’s met 46% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2013. Roel van Rijsewijk, partner bij Deloitte Digital verklaart: “Hoge kwaliteit video is een van de beste manieren van brand advertising op het internet. Consumenten bekijken content steeds meer online en daarmee wordt video advertising een steeds interessanter alternatief voor adverteren op televisie. We zien dan ook dat video hard groeit en de verwachting is dat deze groei voorlopig doorzet.”

Programmatic Trading groeit
Niet alleen display advertising groeit, maar ook de totale online advertentiemarkt laat een sterke groei zien. In het eerste halfjaar van 2014 is de markt met 14% gegroeid en dit resulteerde in een omzet van 701 miljoen euro. Van Rijsewijk vervolgt: “We zien dat de gehele markt, ook de lokale spelers, een sterke groei laten zien. Dit wordt onder andere veroorzaakt door verschillende, technologische ontwikkelingen, zoals Programmatic Trading, waardoor internetuitgevers met grotere groepen adverteerders kunnen handelen. Bijna een derde van de display advertentiebestedingen wordt inmiddels via een geautomatiseerd platform verhandeld.”

Ad Spend Infograph

Over het onderzoek
Voor de halfjaarresultaten van de Online Ad Spend Study 2014 zijn in opdracht van IAB Nederland 31 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte Digital. Deloitte Digital richt zich onder andere op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.

Webinar
Bekijk hier de Webinar van 22 september 2014 terug.