Online Ad Spend study 2008 Q3

2 minuten leestijd (394 woorden)
Geregistreerde netto mediabestedingen in derde kwartaal 2008: € 38,8 miljoenIAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het derde kwartaal van 2008 in kaart gebracht. Deze netto bestedingen betroffen € 38,8 miljoen, een stijging met 18,1% ten opzichte van Q3 2007.
Deze omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Netdirect, Tradedoubler, RealGames, Daisycon, Sanoma Mens Magazine’s (via Ilse Media), Veronica (via AdLINK), Lycos (via AdLINK), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland licht toe: “Dit percentage stemt ons zeer tevreden en bevestigt onze verwachting dat we over heel 2008 een stijging van ongeveer 15% zullen zien. Het eerste kwartaal begon nog wat voorzichtig, met een stijging van 8%. Maar deze 18% en het traditiegetrouw sterke vierde kwartaal onderweg laten zien dat online display advertising een vaste positie in de middelenmix inneemt. Het is nog onduidelijk welk effect de kreditietcrisis heeft op online mediabestedingen, maar de verwachting is dat het effect beperkt zal zijn.”

Bij de brancheverdeling in het derde kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

Ten opzichte van Q3 2007 zijn de sectoren Retail (+41%), Personeel en lokaal volume (+41%) en Zakelijk dienstverlening (+22%) de sterkste stijgers.
De bestedingen vanuit de sector Telecom/ICT bedrijven daalden dit kwartaal met 17 procent ten opzichte van Q3 2007. Het marktaandeel van deze sector daalde navenant naar 12,2 procent, maar is nog altijd goed voor een tweede plek (na Horeca, toerisme en recreatie met een marktaandeel van 12,4% in Q3 2008).
Qua marktaandeel zijn de sterkste stijgers Retail (van 8,5% in Q3 2007 naar 10,2% in Q3 2008) en Personeel en lokaal volume (van 7,8% in Q3 2007 naar 9,4% in Q3 2008).
 
Derksen: ”We zijn samen met Nielsen Media Research en de aan de registratie deelnemende exploitanten een heel eind op weg met de implementatie van een nieuwe registratemethode voor de online mediabestedingen. We verwachten de nieuwe methode al over het eerste kwartaal van 2009 te kunnen toepassen, zodat we een vollediger en gedetailleerder beeld krijgen van de online mediabestedingen dan nu al het geval is. De nieuwe methode betrekt bijvoorbeeld beter de bestedingen aan e-mail en mobile in de rapportage, net als nieuwe advertentiesoorten en afrekenmethoden.”