Nog steeds verwarring over de mechanismen van de onlineadvertentie-industrie

4 minuten leestijd (817 woorden)

Op 20 mei jongstleden diende Bits of Freedom een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens met de kop 'Stop massaal weglekken persoonsgegevens bij online advertentiehandel'. Met het indienen van de klacht zegt de organisatie op te komen voor internetvrijheid. Opvallend was dat op dezelfde dag vergelijkbare klachten werden ingediend in Spanje, België en Luxemburg. En eerder dit jaar al in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen.

Aangezien de aard van de klachten erg op elkaar lijkt, laat dit zien dit dat er nog steeds enige verwarring bestaat over de mechanismen van de onlineadvertentie-industrie, de rol van een non-profit branchevereniging zoals IAB Europe en het doel van een industriekader zoals de IAB Europe Transparency & Consent Framework (TCF).

Transparency & Consent Framework
Hoewel het voor de leden van IAB Nederland niet nodig is om gedetailleerd in te gaan op de realtime-bidding (RTB)-methodiek en de onafhankelijke rol van een branchevereniging, willen wij toch van het moment gebruikmaken om enige duidelijkheid te verschaffen over de klacht, het IAB Europe Transparency & Consent Framework en de rol van IAB in dit proces. Als IAB Nederland staan wij immers voor een gezonde onlinemarketing- en advertentie-industrie. En juist in samenwerking met onze leden zijn hiervoor meerdere (internationale) standaarden als de TCF ontwikkeld.

Realtime-bidding (RTB) is een geautomatiseerde veilingmethode waarbij advertentieruimte op websites in een fractie van een seconde en zonder menselijke tussenkomst verkocht wordt aan adverteerders.

Volgens Bits of Freedom worden elke keer wanneer iemand een website bezoekt die gebruikmaakt van RTB, via een zogenoemd bid request persoonlijke gegevens gedeeld met tientallen zo niet honderden bedrijven. Een groot probleem is volgens Bits of Freedom, dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren. En dit druist volgens hen in tegen belangrijke principes uit de GDPR, zoals de verplichting om persoonsgegevens goed te beveiligen en transparant te zijn over hoe je persoonsgegevens gebruikt en deelt.

TCF geeft juist inzicht en controle
In plaats van zich echt te verdiepen in de methodiek van het RTB-raamwerk van Google en in het TCF, claimt Bits of Freedom dat IAB en Google geen verantwoordelijkheid nemen, terwijl hun standaarden wel een centrale rol spelen in de ongecontroleerde verspreiding van persoonsgegevens via realtime-bidding. Maar in tegenstelling tot wat Bits of Freedom beweert, is het TCF juist speciaal ontwikkeld om consumenten controle over en inzicht in data te geven, namelijk voor welke toepassingen en met wie deze data gedeeld wordt. Maar dat niet alleen. De eerste iteratie van het TCF werd ontwikkeld om het digitale advertentie-ecosysteem in staat te stellen te voldoen aan bepaalde verplichtingen op grond van de GDPR en de ePrivacy-richtlijn. Het is de grootste industriële samenwerking in haar soort en de enige compliance-oplossing die door en voor de industrie is gebouwd. Het TCF voorziet in de behoeften van alle onderdelen van de advertentiewaardeketen, van uitgevers en technologiebedrijven tot en met bureaus, adverteerders en consumenten.

In het afgelopen jaar is op basis van feedback van de markt en discussies met gegevensbeschermingsautoriteiten (DPA's) van de EU-lidstaten, het TCF bijgewerkt naar een versie 2.0. De vernieuwde versie biedt meer keuzemogelijkheden aan de consument en moet meer duidelijkheid geven over hoe adverteerders, uitgevers en technologiebedrijven omgaan met toestemming voor dataverwerking van mediaconsumenten. De nieuwe versie wordt naar verwachting deze zomer uitgebracht.

Zelfregulering
Wij begrijpen als geen ander dat een organisatie als Bits of Freedom bezorgd is over grijze gebieden rondom GDPR en de juiste handhaving ervan. Maar ook zij zouden moeten erkennen dat de industrie zich het afgelopen jaar als geen ander heeft ingezet om door middel van zelfregulering het identiteitsprobleem inzichtelijker te maken. Tegelijkertijd zet de industrie zich in om gebruikers te helpen om meer transparantie en controle te krijgen over hoe hun gegevens worden gebruikt.

Laten we ons voor de verandering eens focussen op de voordelen die datagedreven marketing en advertentiecommunicatie met zich meebrengen. Ze zorgen er immers voor dat mensen toegang hebben tot commerciële websites en apps en kunnen genieten van veelal gratis content, producten en services. Daarnaast zorgen ze ervoor dat bedrijven en ondernemers op een kostenefficiënte wijze kunnen groeien door (nieuwe) klanten aan te trekken en te behouden. En is dat niet precies ook wat Bits of Freedom wil?

Heb je een vraag of opmerking over het IAB Europe Transparency & Consent Framework en de rol van IAB Nederland in dit proces? Of heb je een vraag over de GDPR of de ePrivacy-richtlijn? Neem dan contact op met de werkgroep Privacy via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.