Nathalie Peters en Lauren van der Heijden blikken terug en vooruit

5 minuten leestijd (1039 woorden)

Wat waren de highlights van IAB Nederland in 2018 en welke thema's staan er dit jaar centraal? Voorzitter Nathalie Peters en vicevoorzitter Lauren van der Heijden van IAB Nederland blikken samen terug, maar kijken vooral vooruit naar alle spannende ontwikkelingen die de markt nog te wachten staan.

NP: 2018 was een druk jaar voor IAB Nederland. Zo bestonden we 20 jaar, hebben we meer dan 30 events georganiseerd, tal van onderzoeken gepubliceerd en zowel in Brussel als in Den Haag op flink wat deuren geklopt. Ik heb al in de eerste podcast van IAB Nederland mogen vertellen wat voor mij de highlights van het jaar waren. Lauren, wat waren volgens jou de hoogtepunten van IAB Nederland in 2018?
LvdH: Als ik terugkijk op het afgelopen jaar, denk ik in ieder geval aan onze Werkgroep Privacy en de gesprekken die we hebben gevoerd met de Autoriteit Persoonsgegevens. De uitkomsten hiervan zijn namelijk ontzettend belangrijk voor heel veel zaken die we als IAB Nederland in 2019 gaan oppakken. Verder word ik heel enthousiast als ik terugdenk aan de aankondiging dat we onze relatie met de BVA bond van adverteerders gingen intensiveren. En ik denk met plezier terug aan de Programmatic Awards die onze Taskforce Programmatic heeft georganiseerd. Wat was ook dat event een groot succes!

NP: Ik ben het helemaal met je eens, Lauren. Wat denk je, zullen we alvast een tipje van de sluier oplichten over de plannen die zijn voortgekomen uit onze gesprekken met de AP? Het doel van dit interview is immers om ook samen vooruit te kijken.
LvdH: Laten we dat inderdaad maar gewoon doen, Nathalie. Allereerst gaan we met de BVA vanuit de Werkgroep Privacy een Code of Conduct opstellen en deze laten we certificeren door de AP. Verder gaan we ons in 2019 inzetten richting de consument voor het normaliseren van gerichte reclame. Hiervoor gaan we nog intensiever samenwerken met andere brancheorganisaties en grote leden zoals Google en Facebook.

NP: Voordat we naar de overige geplande activiteiten voor 2019 gaan, wil ik eerst nog even met je terugkijken op het afgelopen jaar. We hebben het nu enkel nog over de hoogtepunten van IAB Nederland gehad. Ik ben ook erg benieuwd wat volgens jou in 2018 de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van zowel techniek als wetgeving zijn geweest in de sector.
LvdH: Op het gebied van wetgeving is dat absoluut het IAB Consent en Transparancy Framework. Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe belangrijk deze industriebrede standaard, die uitgevers, technologieleveranciers, adverteerders en bureaus helpt bij het managen van de noodzakelijke transparantie en toestemmingsvereisten (consent) van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), was en nog steeds is.

Qua techniek denk ik meteen aan de verschuiving naar header bidding die veel partijen hebben doorgevoerd om zo minder afhankelijk te zijn van technologiepartijen en een fair level playing field te creëren. De afhankelijkheid (in dit geval van Google) werd pijnlijk zichtbaar toen na de introductie van de AVG Google ineens besloot alle demand van Ad-x alleen nog maar DFP te sturen en een aantal publishers ineens meer dan 35% van hun spend verloren omdat ze een andere SSP gebruikten.

NP: Header bidding is inderdaad boven verwachting gegroeid. Verwacht je dat dit nog zal stijgen in 2019?
LvdH: Ik verwacht van wel. Ik heb helaas geen glazen bol, maar iedereen die digital minded is, weet dat technologie de grote game changer in onze industrie is. Niet alleen programmatic advertising, ook Artificial Intelligence (AI), Voice en The Internet of Things gaan ons vak compleet nieuwe dimensies geven.

NP: Is iedereen in de sector daar klaar voor, denk je?
LvdH: Ik denk het niet. Al deze veranderingen vragen heel veel van bedrijven op het gebied van mensen en van techniek. Om ook in 2019 succesvol te zijn, is het verstandig om als bedrijf een flexibele groep van specialisten aan je te binden. Als je kijkt naar de Gartner Hype Cycle, zie je naast AI en Voice nog tal van andere onderwerpen zoals privacywetgeving, VR, Blockchain, Quenatum, digital twins en ga zo nog maar even door. Het zijn allemaal enorm kennisintensieve onderwerpen en je concurreert letterlijk met de wereld. Het is een utopie om te denken dat je de beste specialisten of misschien zelfs überhaupt wel specialisten kunt vinden die hier veel vanaf weten en die vervolgens bereid zijn om bij je in dienst te komen. Voor je het weet zit je opgescheept met de troostprijzen van de markt. Je moet zorgen dat je in staat bent om via kennisnetwerken wereldwijd de beste specialisten met voldoende leverage te lokaliseren en ze aan je te binden. Onthoud: goedkoop is vaak duurkoop en het gaat niet om het aantal uren, maar om de waarde die iemand brengt.

NP: Wat kunnen wij als branchevereniging doen om onze leden hierbij te helpen, Lauren?
LvdH: Hun nog meer informatie, kennis en inspiratie geven dan we in de afgelopen jaren al hebben gedaan. We zullen ons nog meer gaan focussen op concrete output die mensen direct in de praktijk kunnen toepassen. Daarnaast zullen wij, mede dankzij de intensivering van onze samenwerking met de BVA, in 2019 grote stappen zetten die een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de slagkracht en kwaliteit richting onze leden. Bijvoorbeeld op het gebied van lobby op het digitale vlak. We spreken namens een groot deel van de sector en kunnen daardoor onze invloed effectiever aanwenden. Wat het effect hiervan kan zijn, hebben we al gemerkt met onze gezamenlijke Werkgroep Privacy. Ook in Den Haag vinden ze het goed om te zien dat verenigingen zoals de onze de krachten bundelen en zich samen inzetten om het proces te verbeteren.

NP: Prachtig verwoord, Lauren. Er is maar één branchevereniging die digital ademt en leeft. En dat is IAB Nederland.
LvdH: Zeker, en ik ben net als jij blij dat de markt dit ook inziet. Alleen al in het afgelopen jaar hebben maar liefst 44 bedrijven zich bij ons aangesloten. We vertegenwoordigen alle bloedgroepen en zijn daardoor intrinsiek gemotiveerd de industrie duurzaam te laten groeien. Niet omdat we één mond willen vullen, maar omdat we de industrie elke dag een beetje beter willen maken. En daar ga ik me, samen met jou, in ons laatste jaar als voorzitter en vicevoorzitter, en de rest van ons bestuur, ons bureau en onze taskforces, met veel plezier voor inzetten.