Kees Verhoeven: “Digitalisering het belangrijkste politieke thema van deze tijd”

3 minuten leestijd (635 woorden)

Wanneer de politiek, toezichthouders, bureaus, uitgevers en adverteerders het gesprek met elkaar aangaan over de toekomst van media en adverteren, gebeurt dat meestal achter gesloten deuren. En de uitkomsten van deze gesprekken worden niet of nauwelijks gedeeld. Daarom is het extra bijzonder dat op dinsdag 3 september op het podium van het IAB Nederland-congres How To Make It Work vertegenwoordigers van iedere 'groep' publiekelijk het gesprek met elkaar aangaan. IAB Nederland-directeur Wendy Pouw sprak in aanloop naar het event met Tweede Kamerlid Kees Verhoeven over de toekomst van media en adverteren en de rol van de politiek hierin.

Kees, je bent natuurlijk geen onbekende voor onze leden. Eerst in de rol van directeur van MKB Amsterdam, en inmiddels ben je al ruim 9 jaar actief als lid van de Tweede Kamer. Wat is voor jou het belangrijkste politieke thema van deze tijd?
"Dat is zonder twijfel digitalisering."

Dat kan natuurlijk ook niet anders. In de Kamer heb je de portefeuille Europa, inlichtingendiensten, ICT, privacy en cyberveiligheid, marktordening en mededinging. Privacy is en blijft op dit moment een 'lastig' onderwerp binnen de advertentiemarkt. Hoe zie je de rol van een branchevereniging als IAB Nederland hierin?
"In mijn optiek is het jullie taak als branchevereniging om de leden te wijzen op hun verantwoordelijkheid en ook hun mogelijkheden. Jullie zijn een kompas, maar tegelijkertijd ook een gereedschapskist. En natuurlijk zijn jullie spreekbuis namens de branche in Den Haag en Brussel."

Een spreekbuis zijn we absoluut. In de afgelopen jaren heeft IAB Nederland in Den Haag al veel gesprekken gevoerd. Nooit eerder deden we dat zo publiekelijk als straks op het podium van HTMIW, waar jij een van de tafelgasten van Marianne Zwagerman bent. Hier gaan jullie voornamelijk praten over de toekomst van media en adverteren. Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling in onze markt?
"Ik zie steeds minder ethische afwegingen en meer machtsconcentratie. Dominantere spelers die steeds meer bepalen en steeds verder kunnen gaan. Ik vrees en voorzie hierdoor een afnemende concurrentie."

Je zorgen hierover uitte je niet zo lang geleden ook in dit artikel in de Volkskrant. Overheersen de 'big 5' in jouw optiek zodanig dat ze concurrentie smoren en innovatie in de weg zitten?
"Absoluut. De techbedrijven beheersen de online advertentiemarkt. Daardoor schenden ze de privacy en onderdrukken ze kleine spelers. Dat is slecht voor de concurrentie en dus de innovatie."

In het interview noem je het 'een cruciale doorbraak' dat big tech nu ook in thuisland de Verenigde Staten onder een vergrootglas ligt.
"Het is ook echt een doorbraak. Het laat zien dat ze ook daar niet meer zomaar wegkomen met hun praktijken. Door hun machtspositie aan te pakken kunnen de autoriteiten de bijl aan de wortel zetten van de ongebreidelde dataverzameling van die bedrijven."

Nu is Amerika natuurlijk compleet anders dan de Nederlandse markt. Welke rol heeft de politiek in jouw optiek richting de branche?
"De politiek is er met name om duidelijke kaders te bieden. Kaders die gezonde grenzen aangeven en die werkbaar zijn voor de branche."

Ik hoop dat je deze kaders straks op het podium met onze leden en je tafelgenoten Marion Koopman (CEO Greenhouse), Lauren van der Heijden (Directeur Corporate Sales de Persgroep Nederland), Otto van der Harst (Directeur Stichting Reclame Code) en David Verschoor (CMO Hartstichting) zult delen. Ik ben enorm benieuwd of deze kaders ook voor hen werkbaar zijn.
"Daar twijfel ik niet aan. De afgelopen jaren heb ik geleerd dat goede intenties niet genoeg zijn. Je moet je echt verdiepen in een onderwerp voordat je er een wet over schrijft."

Ik kijk uit naar het gesprek dat jullie straks gaan voeren, Kees. Wat moeten onze leden nog echt van jou weten voor ze je straks op het podium zien?
"Dat ik digitalisering het belangrijkste politieke thema van deze tijd vind. Dat ik een gezonde balans tussen politiek en gezin nastreef. En dat ik geloof dat samenwerking en compromissen onmisbaar zijn."