Jonathan MacDonald: 'Mobile is publishing'

3 minuten leestijd (602 woorden)

Jonathan MacDonald is een van de vier sprekers tijdens de Mobile Inspiration Conference, die Sanoma samen met Adformatie en IAB Nederland organiseert op dinsdag 5 november. Hieronder zes vragen aan deze internationale kenner van mobile marketing.
1.Op de website van het mede door jou opgerichte This Fluid World lees ik dat jullie ‘organisaties helpen profiteren van kansen en reageren op uitdagingen waar bedrijven voor staan als gevolg van fundamentele veranderingen in hun business omgevingen’. Wat, zou jij zeggen, zijn de meest urgente uitdagingen waar organisaties voor staan, gezien vanuit het perspectief van marketing en communicatie?
‘Wij werken voor enkele van de grootste bedrijven in de wereld. Ik heb gezien dat de uitdaging is voor organisaties om antwoorden te hebben op de continu veranderende marketing omgeving; hoe ze krachtige besluiten kunnen nemen en hoe ze hun organisatie kunnen structureren op een flexibele en toch solide wijze. Het huidige tempo van verandering is langzamer dan wij ooit zullen meemaken, dus deze uitdaging neemt alleen maar toe.’

2 Terwijl de volgende fase in innovatie (rond het internet van dingen en wearables) in hoog tempo naderbij komt, worstelen veel organisaties nog altijd met de integratie van mobile. Wat is de sleutel tot een succesvolle mobile strategie?‘Er is niet één magische sleutel. Succesfactoren zijn verbonden met: een aansprekende doelstelling, de mate waarin er sprake is van echte waardeoverdracht, een perfecte gebruikerservaring; en totale transparantie in aanpak en methode. Verder is het belangrijk om mobiel niet op te vatten als stand-alone kanaal of strategie. Maar bijna iedereen doet dit, met als gevolg dat in meeste gevallen niet het uiterste wordt bereikt.’

3. In je bio staat dat je een reclame achtergrond hebt, opgedaan bij Ogilvy. Hoe zou je zeggen, doen reclamebureaus het op mobile terrein?‘Ik kan alleen voor Ogilvy spreken, omdat ik veel advieswerk doe voor ze. Maar mijn indruk is dat de meeste reclamebureaus simpelweg reageren op wat klanten vragen. Als ze een mobiele propositie kunnen verkopen, zullen ze dat doen. Ondertussen hebben de meeste reclamebureaus nog altijd een sterke voorkeur voor tv. Omdat tv gemakkelijk is in te plannen en in te kopen en omdat het een werkterrein is waarop creatives zich vertrouwd voelen. Mobile is anders en gaat over alles behalve frequentie, bereik en ongevraagd pushen van je boodschap.’

4. Welke mobiele projecten, campagnes of innovaties inspireren jou het meest?‘Favorieten zijn Motech in Afrika, een project waarbij mobile wordt ingezet voor de gezondheidszorg; de Amazon one-click checkout; en Feedly voor het nieuws.  Verder ben ik erg gecharmeerd van de app die First Direct banking onlangs heeft geïntroduceerd.’

5. Denk jij dat mobile, behalve een hulpmiddel om het leven van mensen eenvoudiger te maken, ook een advertentieplatform is?‘De overname van Admob door Google heeft dat wel bevestigd. Wel ben ik van mening dat reclame veel nuttiger kan en zou moeten zijn dan het merendeel momenteel is. Veel adverteerders hebben nog altijd het idee dat mobile gewoon een ander beeldscherm is waarop ze hun boodschappen kunnen tonen.’

6. Kan mobiel de redding zijn voor publishing? En zo ja, hoe?‘Mobile ís publishing. De komst van een nieuwe techniek verandert de manier waarop branches werken, dat geldt zeker voor publishing. Alleen, ik denk niet in termen als ‘sterven’ of ‘gered worden’. Ik probeer te kijken welke nieuwe paradigma’s ontstaan voor hoe dingen werken en bedrijven te helpen hoe ze binnen die paradigma’s kunnen optimaliseren, in plaats van dat ze koppig vasthouden aan een werkelijkheid die gaat verdwijnen.’

Aanmelden voor de Mobile Inspiration Conference kan hier.
Overige sprekers zijn:
- Joe Laszlo, senior director IAB Mobile Marketing Center of Excellence, USA
- Lassi Kurkijarvi, director Innovation & Development, Sanoma
- Scott Seaborn, executive creative director XS2

Bron: Adformatie