Programmatic Awards Interview: Boaz Shkolnik, TMG.

3 minuten leestijd (578 woorden)

Wat is het eerste wat in jou opkomt als je denkt aan de Programmatic Awards?
Programmatic advertising is en wordt voor uitgevers steeds belangrijker. Met behulp van programmatic advertising kunnen richting de consument relevantere advertenties getoond worden en richting adverteerders en mediabureaus interessantere proposities geboden worden. In het kader van de awards worden interessante ontwikkelingen en opvallende campagnes uitgelicht en dat is altijd leerzaam.

Wat vind jij van het concept van de Programmatic Awards?
Het is interessant dat zowel de professionals als de campagnes belicht worden zodat je een complete indruk krijgt van alle creatieve, strategische en innovatieve oplossingen binnen dit werkgebied.

Wat is de reden geweest om de Programmatic Awards te sponsoren?
De reden is dat programmatic advertising steeds belangrijker wordt en dit sponsorschap helpt ons om up-to-date te blijven ten aanzien van alle mogelijkheden en kansen op dit terrein. Daarnaast zien we binnen TMG de omzet op programmatic sterk stijgen. Programmatic is dan ook een van onze groeidomeinen en speerpunten binnen de organisatie. De link met het sponsoren van specifiek deze awards sluit hier natuurlijk bijzonder goed op aan. 

"Het is goed om van elkaars best practices te leren omdat we door het delen van kennis uiteindelijke betere proposities kunnen bieden richting adverteerders en mediabureaus."

 
Boaz Shkolnik, Head of Programmatic & Tech (TMG)

Ben jij van mening dat de Programmatic Awards met de Awards voor Talenten, Campagnes en Solutions een positieve bijdrage levert naar de toekomst toe?
Zeker, het is goed om van elkaars best practices te leren omdat we door het delen van kennis uiteindelijke betere proposities kunnen bieden richting adverteerders en mediabureaus.

Kun jij aangeven wat belangrijke aspecten en/of voordelen zijn van het gebruik van Programmatic Advertising?
Een van de belangrijkste aspecten van programmatic advertising is dat je als buyer in staat bent om tijdens de campagne bij te sturen en te optimaliseren naar bepaalde doelstellingen/KPIs. Daarnaast is het opzetten van een programmatic campagne veel efficienter en minder arbeidsintensief dan het opzetten van directe campagnes. Je kan met een paar drukken op de knop een campagne uitleveren over heel Nederland, of daarbuiten, zonder daarbij aparte afspraken te moeten maken of IOs te tekenen met iedere publisher waarop je uitserveert.

Welke rol speelt Programmatic Advertising bij TMG?
Programmatic Advertising heeft een aanzienlijk aandeel in de overall online advertentie inkomsten binnen TMG en dit aandeel zal naar verwachting nog meer stijgen. Het is daarom evident dat dit een zeer belangrijke rol speelt binnen de organisatie. Sinds 1 februari 2018 is tijdens de reorganisatie binnen TMG een nieuw team opgericht, genaamd "Programmatic & Tech" team, waar vanuit de programmatic propositie wordt aangeboden, ontwikkeld en geoptimaliseerd.

Hoe zie jij de toekomst van Programmatic Advertising?
Het klinkt een beetje cliche, maar de zin "Data is het nieuwe goud" geldt nog steeds. Ik geloof dat data een nog grotere rol gaat spelen in programmatic advertising. We zien een sterk stijgende vraag op dit gebied vanuit de markt. Daar liggen nog steeds uitdagingen. Met name op kwaliteit en het identificeren van de unieke website bezoekers op verschillende devices en het verrijken van die profielen met kwalitatieve data. Hierin hebben de grote Amerikaanse internetgiganten een enorme voorsprong op onder andere de locale uitgevers. Daarbij verwacht ik dat met de komst van de nieuwe privacywetgeving de waarde zal stijgen van een klantprofiel die zijn data beschikbaar stelt ten behoeve van advertentiedoeleinden. Met name als een groot deel van de consumenten die opt-in niet afgeeft. Daarnaast zijn er nog veel programmatic initiatieven als Out Of Home, Lineair TV, Blockchain etc. die het programmatic spectrum steeds interessanter maken.