Inspirerende verhalen uit Cannes die blijven hangen

4 minuten leestijd (740 woorden)

Blog: Michan Tolman, Saleskracht.

Ik kan geen genoeg krijgen van meeslepende verhalen. Geen straf dus, om de meest inspirerende cases van de 'Cannes Lions', toch een beetje de Oscars van de marketing, in te duiken. Na jaren van excessieve feesten op dure jachten gaat het festival in 2018 weer terug naar de basis: creatieve campagnes, inspirerende verhalen en geniale hacks van social kanalen om maximale impact te genereren. Om volstrekt onduidelijke redenen heeft de organisatie van Cannes Lions mij ook dit jaar over het hoofd gezien als jurylid, dus ga ik, ongevraagd, maar zelf op die stoel zitten. Geheel in de stijl van het festival schenk ik mezelf een roseetje in en laat ik me meevoeren langs de indrukwekkende shortlist van het meest creatieve werk uit de reclamewereld. Dit zijn mijn hoogstpersoonlijke prijswinnaars.  

Bronze - Bordeaux 2050 

Ik hou van wijn en dan vooral van die uit de regio van Bordeaux. Jammer alleen, dat deze over een paar jaar waarschijnlijk nergens meer te krijgen is. Dat global warming bestaat is, met uitzondering van een niet nader te noemen POTUS, voor iedereen wel duidelijk. Door de opwarming van de aarde worden de druiven in de Bordeaux-regio aangetast en zal de wijn die wij nu kennen in de toekomst nooit meer zo lekker zijn. De campagne Bordeaux 2050 speelt daar goed op in en brengt die toekomst naar het nu. In deze campagne werd Bordeaux (De Bordeaux 2050) gemaakt met druiven die komen uit gebieden met een droger klimaat, zoals Zuid-Spanje en Tunesië. Hetzelfde klimaat als de bordeaux-regio over 30 jaar dus. Uit een test onder 200 onafhankelijke Franse wijnexperts bleek: Bordeaux 2050 is ondrinkbare bocht die in de verste verte niet meer lijkt op de elegante bordeaux van nu. Tijd voor actie. Oordeel: Een zeer creatieve manier om aandacht te genereren voor het opwarmen van de aarde door de Fransen te raken waar het pijn doet: hun wijn.

Silver - Breaking 2

Als er één sportmerk op de wereld bezig is met het verleggen van grenzen, ultieme prestaties en bijna onhaalbare doelen is het Nike wel. Het breaking 2 project is daar weer een prachtig voorbeeld van. Het is een indrukwekkend verhaal waarin drie mannen geselecteerd worden om het onmogelijke te doen: een marathon lopen onder de twee uur. Door de perfecte omstandigheden te creëren wat betreft locatie, kleding en voeding worden de geselecteerde lopers klaargestoomd voor de recordpoging. Uiteindelijk komt een van hen heel dichtbij. Een indrukwekkend verhaal gevat in een meeslepende documentaire. Oordeel: Nike zet zichzelf wederom als het meest innoverende sportmerk op de kaart door het onmogelijke (bijna) mogelijk te maken. ​
Gold - Turning Beer into Water

Wat doe je als bierbrouwer als er vlakbij je fabriek een orkaan vernietigend toeslaat en voor een enorm drinkwater-tekort zorgt? Bij brouwer AB Inbev, producent van bieren als Budweiser en Jupiler, hoefde ze niet lang na te denken. Nadat Hurricane Harvey in het zuidoosten van Texas duizenden mensen afsluit van schoon drinkwater, stopt de brouwerij met het brouwen van bier. De brouwerij in Georgia wordt helemaal opnieuw ingericht, zodat deze schoon drinkwater kan produceren. Binnen een week worden er maar liefst een half miljoen blikjes verscheept naar de slachtoffers van de orkaan. Een zeer sympathieke hulpactie. Oordeel: Een mooie case van hoe commercieel belang opzij gezet wordt in tijden van nood en waarin de menselijke kant van een groot bedrijf naar boven komt. ​
Grand Prix - Revoice 

Weet je nog dat je een paar jaar geleden doodgegooid werd met video's van mensen die een bak ijs over zichzelf heen kieperden? Dat was natuurlijk om aandacht te vragen voor de vreselijke ziekte ALS. Mede-initiatiefnemer van de actie, Pat Quin, lijdt zelf aan ALS en wanneer hij door zijn ziekte een paar jaar later zijn stem verliest, kan hij alleen nog maar praten via een computer. Met bijbehorende standaard computerstem. Project Revoice is erop gericht om mensen die lijden aan ALS hun eigen stemgeluid terug te geven. Op basis van een paar uur aan opnames van een stem wordt er via geavanceerde algoritmes een perfecte kloon gecreëerd van Pats stem. Wanneer Pat uiteindelijk zijn eigen stem weer terugkrijgt en deze via zijn oog kan besturen, krijg ik een brok in mijn keel. Oordeel: Zolang we nog geen genezing hebben, is het fantastisch om te zien hoe moderne technieken slopende ziektes toch een stukje dragelijker kunnen maken. ​
Michan Tolman: "Vroeger schreef ik al korte verhalen in een notebook. Tegenwoordig zet ik met mijn bedrijf 'Storytelling' in om inspirerende content te creëren voor merken en organisaties als New Balance, Qurrent, Eigen Haard, Naturecrops, A'DAM Lookout e.a. én zet ik mij in voor de taskforce content bij IAB Nederland. "

​Bovenstaande is slechts een kleine selectie uit de mooie verhalen die het Cannes Lions festival rijk is. Hopelijk kan je er wat inspiratie uit putten en deze gebruiken voor jouw onderneming, merk of klant. Bekijk meer cases op https://www.canneslions.com/