IAB US - Tablets & Smartphones genereren sterke Ad Engagement

2 minuten leestijd (381 woorden)
Ontvankelijkheid van reclame en mediaverbruik is afhankelijk van het apparaat, het tijdstip en de locatie, zo blijkt uit een onderzoek van IAB US. Het onderzoeksrapport met de naam 'Mobile’s Role in the Consumer’s Media Day' werd gepresenteerd tijdens het IAB Mobile Marketplace event op Crowne Plaza Times Square in New York City.
Volgens het rapport:
  • is de interactie met advertenties onder tabletgebruikers hoog. Bijna de helft (47%) van de respondenten zei zich meer dan eens per week bezig te houden met advertenties op dit device;
  • heeft een op de vier (25%) smartphone gebruikers met diezelfde frequentie interactie met advertenties op hun device;
  • zijn mobiele gebruikers die interactie hebben met een advertentie zeer snel geneigd om tot actie over te gaan (80% van de smartphone gebruikers vs. 89% van de tablet gebruikers).
"Zowel tablet als smartphone gebruikers laten een indrukwekkend grote interesse in mobiele advertenties zien", zei Anna Bager, Vice President en General Manager van het IAB Mobile Marketing Center of Excellence in de VS. “Het is belangrijk dat marketeers kijken naar hoe consumenten deze platformen gebruiken zodat ze hun branding strategieën exact op de gebruikers kunnen afstemmen."

Uit het onderzoek blijkt verder dat de devices een belangrijke rol innemen in de levens van de gebruikers. 70% van de respondenten gaf aan ze hun smartphone of tablet altijd bij zich hebben. Van de respondenten die beide devices in bezit hebben zei 60 procent dat ze de smartphone het liefst gebruiken om onderweg informatie op te zoeken. Traditionele media zoals print en video wordt overwegend liever per tablet geconsumeerd.

Het tijdstip van de dag heeft een directe impact op hoe consumenten hun mobiele devices gebruiken, zo is te lezen in het rapport. Voor smartphone gebruikers zijn de tijdstippen met de meeste media-impact:
  • Vroeg in de ochtend - bij het wakker worden logt bijna 20 procent in op social media netwerken;
  • Midden op de dag - bijna een derde (28%) gebruikt de middagpauze voor privé gebruik via hun device;
  • In de avond tijdens 'primetime' - zowel reguliere media als sociale media consumptie beleven een piek gedurende de "primetime" tv-uren.
Het blijkt lastiger om wat te zeggen over de belangrijke tijdstippen van tablet gebruik. Toch blijkt ook bij tablet gebruikers de ochtend een belangrijk moment. 28 procent is na het wakker worden direct bezig met social media.