IAB US gebruik mobieltje voor marketeers crossmedia-goudmijn

1 minuten leestijd (259 woorden)

63% van de video’s bekeken op mobiele telefoons wordt thuis bekeken en niet ‘on the go’. Ruim een derde van de deze home based digital video activiteiten vinden plaats in een ruimte waar zich ook een tweede scherm –tv, desktop of tablet- bevindt. Dit wijst op enorme crossmediale mogelijkheden voor marketeers, of het nu gaat om het verbinden van mobiele online video aan tv kijken of het  linken van advertenties in online magazines aan relevante mobiele video-content.
Deze, en nog meer interessante bevindingen zijn te lezen in het onderzoek ‘The mobile phone diaries’ dat de Mobile Marketing Center of Excellence van IAB US heeft gepubliceerd.

Aardig detail: voor het onderzoek hebben eigenaars van smartphones twee weken lang een dagboek bijgehouden over het gebruik van hun mobieltje.

Het onderzoek laat ook zien dat maar liefst 92% van de gebruikers video’s via hun mobieltje delen. Humoristische clipjes en muziek worden daarbij het meeste gedeeld. De neiging om humoristische video te delen is daarmee nog steeds een goede voedingsbodem voor viral video. Verder komt video kijken op de derde plaats van activiteiten waar veel tijd aan wordt besteed, achter gamen en social media.

 

Het onderzoek ontkracht overigens het idee dat mobieltjes vooral in de verveelde uurtjes tevoorschijn komen om video’s mee te kijken. Het kijken van video’s neemt gedurende de dag toe en de piek ligt in de avond op ‘tv prime time’.

De mobiele video-content die het meest wordt bekeken zijn:

  • Muziekvideo’s (45%)
  • Filmtrailers (42%)
  • Instructievideo’s (41%)
  • Humoristische clips (37%)

Het volledige onderzoek ‘The mobile phone diaries’ is hier te lezen.