IAB UK - Programmatic 28% van Britse display advertising

3 minuten leestijd (515 woorden)

Uit het MTM onderzoek in opdracht van IAB UK wordt verwacht dat bijna de helft (47%) van de digitale display advertenties in 2014 vanuit programmatic zal komen.
Volgens de eerste studie die kwantificeert hoe digitale display advertising in UK wordt verhandeld, is in 2013 bijna drie op de £ 10 besteed aan online display advertenties aangekocht via programmatic technologieën.

Het rapport "Media Owner Sales Techniques" van MTM toont aan dat van de £ 1.86 miljard uitgegeven aan display advertenties op het net en mobiel in 2013, 28% (ongeveer 500 miljoen pond) programmatic werd verhandeld. Programmatic verwijst naar advertenties die worden gekocht en verkocht met behulp van geautomatiseerde systemen en processen als real-time bidding.

Directe verkoop tussen uitgevers en bureaus / adverteerders is goed voor de helft (51%) van de Britse digitale display advertentie omzet, maar iets meer dan een vijfde (22%) werden gekocht via advertentienetwerken.

"Voorafgaand aan dit nieuwe onderzoek was er geen betrouwbare manier om de grootte van de rol van programmatic in de display markt te evalueren. Het was dus tijd om een paal in de grond te slaan en de industrie nauwkeurige cijfers te bieden," zegt Tim Elkington, directeur van Research & strategie bij de Britse Internet Advertising Bureau.

"Het is belangrijk dat de industrie begrijpt hoe de markt verdeeld is gezien dat alle betrokkenen - media-eigenaars, adverteerders en bureaus - in staat stelt te profiteren van de interessante mogelijkheden die programmatic presenteert"

Programmatic dominanter in mobile dan in video
Terwijl programmatic 28% van alle digitale display advertenties verhandelt, stijgthet op mobiel  tot 37%. Ter vergelijking, zijn slechts 16% van de internet video advertenties (exclusief mobiele video) programmatic verhandeld (zie onderstaande grafiek). 

"Programmatic is door verschillende factoren dominanter op mobile; het is een meer gefragmenteerd ecosysteem en relatief moeilijker te verhandelen, het heeft een breed scala aan tussenpersonen die een snellere ontwikkeling mogelijk maakt, en in het bijzonder de lessen die we uit het programmatic serveren van advertenties op pc’s hebben geleerd."

Programmatic zal bijna de helft van de digitale display advertenties in 2014 behelzen
Het aandeel van advertenties gekocht via programmatic technologieën zal naar schatting toenemen van 28% in 2013 tot bijna de helft (47%) in 2014 en kan oplopen tot 60-75% van de totale digitale display advertising in 2017.

"Programmatic is voornamelijk gestegen als gevolg van de efficiëntieverbeteringen die het marketeers biedt wanneer zij met een overweldigend niveau van digitale inventory en versnippering van doelgroepen worden geconfronteerd", concludeert Elkington. "Het is waarschijnlijk dat de groei nog zal versnellen naarmate de markt meer ervaren met programmatic opdoet, een beter begrip heeft van hoe het werkt, en goed is opgeleid ten aanzien van negatieve beeldvorming omtrent programmatic handel."

Jon Watts, directeur bij MTM, zegt: "Het onderzoek geeft een gedetailleerde en uitgebreide analyse van de groei en ontwikkeling van de Britse programmatic markt. Het geeft een goed inzicht in de snelle groei en ontwikkeling van de programmatic uitgaven, dankzij de inzet en bijdragen van de vele verschillende industriële deelnemers aan de studie. Het is duidelijk dat dit een complexe, snel veranderende omgeving is. We kijken uit naar de ontwikkelingen in de komende jaren."