IAB Taskforce Search lanceert Request for Proposal voor zoekmachinemarketing

1 minuten leestijd (206 woorden)
De Taskforce Search, bestaande uit vertegenwoordigers van ongeveer 20 organisaties, heeft een verzoek opgesteld waarmee opdrachtgevers effectief aan de slag kunnen met zoekmachinemarketing. De RFP vloeit voort uit de doelstelling van de taskforce om de Nederlandse markt voor zoekmachinemarketing verder te professionaliseren en transparant te maken.

De RFP is te downloaden vanaf de website van het IAB. “De taskforce verstrekt bijvoorbeeld informatie over de richtlijnen die zoekmachines hanteren ten aanzien van onder andere optimalisatiemethoden en de risico’s bij overtreding er van”, zegt Wolter Tjeenk Willink, sinds kort voorzitter van de Taskforce Search. “Wij zien het als onze taak om adverteerders op de hoogte te stellen van keuzes, consequenties en resultaten van zoekmachineoptimalisatie en -advertising.” Tjeenk Willink vervolgt: “Om adverteerders verder te helpen met het selecteren van een bureau hebben wij deze RFP opgesteld, die diverse te maken keuzes door adverteerders verheldert. Het IAB ziet deze uitgebreide RFP voorals voorlichtingsinstrument en een stap richting de transparantie die ze wil scheppen tussen zoekmachinemarketingbureaus en adverteerders.”

Wolter Tjeenk Willink (Traffic Builders) nam onlangs de voorzittershamer over van Gert-Jan Munneke (Traffic4U). Het nieuwe bestuur van de Taskforce Search bestaat verder uit Lisa Dijkstra (Traffic4U, vice-voorzitter), Joost de Valk (OrangeValley, events), Eduard Blacquière (Outrider, research & development) en Roy Huiskes (OnetoMarket,research & development).