IAB Nederland start taskforce e-commerce

2 minuten leestijd (336 woorden)

Met als focusgebied Marketplaces

Gisteren tijdens de Algemene Leden Vergadering maakten we bekend dat we starten met een nieuwe taskforce e-commerce met als focusgebied Marketplaces.

De consument koopt en oriënteert steeds meer online. Uit onderzoek van Thuiwinkel.org blijkt dat de consument 25.8 miljard euro heeft uitgegeven in 2019. Een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Marketplaces zoals bol.com en Amazon hebben een verdere impact gehad op het oriëntatie-, zoek- en aankoopgedrag van de consument. Dit veranderende gedrag van de consument heeft een blijvende en veranderende impact op het totale landschap en wij verwachten dat dit voor steeds meer vragen uit de markt zorgt.

Dit is dan ook de reden om te starten met een taskforce e-commerce om samen met de markt de vragen op te pakken. De leden van de taskforce zullen initieel focussen op het in kaart brengen van de huidige markt, kansen en bedreigingen, maar ook op de impact die op langere termijn verwacht wordt. Met de komst van Amazon, die gisteren van start zijn gegaan, zal marketplaces een groot focusgebied zijn, maar de taskforce is hier niet toe gelimiteerd. Ook andere e-commerce-onderwerpen zullen door de taskforce worden opgepakt. Door in de taskforce deel te nemen kun je hier actief over meedenken en aan meewerken.

Voor de taskforce zijn wij op zoek naar leden en een voorzitter! Mocht je interesse hebben in het voorzitterschap, bekijk dan hier de vacature en meld je aan!


Past het voorzitterschap niet bij jou, maar wil je wel graag deelnemen aan de taskforce e-commerce? Dan horen wij dat uiteraard ook graag! Stuur je mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!