IAB Nederland geeft duidelijk signaal af bij Artikel 29-werkgroep

2 minuten leestijd (341 woorden)
Na een oproep van IAB Nederland en IAB Europa aan de sector om te reageren op de twee nieuwe conceptdocumenten met uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) heeft IAB Europa maandag 27 november jongstleden haar reactie bij de Artikel 29-werkgroep ingediend. 
Grootste zorgen benoemdTim Geenen, voorzitter IAB Nederland Taskforce Programmatic Advertising: “Ik ben blij dat in de feedback naar de werkgroep duidelijk is benoemd dat de guidelines afwijken van de GDPR-bepaling die stelt dat een individu het recht heeft om niet te worden onderworpen aan automated processing en zich daartegen kan verzetten. Ik ben ook blij dat de vraag is gesteld of data driven advertising onder profilering valt. Want terwijl veel marktpartijen tot nu toe aannamen dat toezichthouders alle data driven advertising als profilering zouden zien, leek het in deze concepten dat er nu meer ruimte was in de beoordeling door toezichthouders en hierdoor vooral meer ruimte voor een eigen afweging.” 
Dank IAB-leden  Voorzitter van IAB Nederland Nathalie Peters is blij dat vanuit IAB zo’n duidelijk signaal naar Brussel is afgegeven. Peters: “De profilering-guidelines zoals die nu door de werkgroep zijn gepubliceerd, zijn onrealistisch en voer voor discussie en toekomstige jurisprudentie. Het was dan ook heel belangrijk, om zowel de consument als het bedrijfsleven te beschermen, dat de sector van zich liet horen om zo de Artikel 29-werkgroep te laten inzien dat hun huidige duiding enkel voor meer onduidelijkheid zorgde. Gelukkig is dat nu gebeurd. Ik wil onze leden dan ook hartelijk bedanken voor hun input.” 
DownloadsDe feedback die door IAB Europe is aangeboden kunt u vanzelfsprekend op onze website downloaden. Wij zullen u via e-mail, onze website en onze social mediakanalen op de hoogte houden van alle vervolgactiviteiten in Brussel.

[purchase_link id="86336" style="" color="" text="Kopen"]

 
Vraag of opmerking over de GDPR?
Heeft u in de tussentijd een vraag of opmerking over de Guidelines of de ingediende feedback, of heeft u een andere vraag over de GDPR? Neem dan contact op met het bureau van IAB Nederland. Samen met onze partner DLA Piper, een van de grootste zakelijke juridische dienstverleners wereldwijd, helpen we u graag op weg.