IAB Nederland brengt W3C top samen in Amsterdam om wereldwijde standaarden in privacy af te stemmen.

1 minuten leestijd (270 woorden)
Woensdag 3 oktober vergadert het World Wide Web Consortium (W3C), bestaande uit zestig internetopinieleiders, drie dagen lang over de toekomst van het internet met nadruk op de thema’s privacy en DoNotTrack. Deze prestigieuze top vindt plaats op het kantoor van TMG. IAB Nederland -de branchevereniging voor online marketing- voerde een succesvolle lobby om de top naar Amsterdam te halen.

W3C is een internationaal orgaan, geleid door Tim Berners-Lee (bedenker van het internet) en Jeffrey Jaffe. W3C ontwikkelt standaarden en richtlijnen om het potentieel van internet volledig te benutten en de groei op lange termijn te waarborgen. Binnen W3C worden onderwerpen als privacy en DoNotTrack door de Tracking Protection Working Group behandeld. Beslissingen die deze groep neemt, hebben verstrekkende gevolgen voor de wijze waarop consumenten in de nabije toekomst het internet ervaren en hoe organisaties omgaan met de nieuwe cookiewetgeving.

“De discussie over privacy past volledig bij de fase van volwassenheid waarin de online marketingindustrie is aangekomen”, aldus IAB-voorzitter Joris van Heukelom. “We moeten meer dan ooit stappen maken richting professionalisering van het vak en daarom is deze driedaagse denktank die wij hosten zo belangrijk.”

Marc Roos, verantwoordelijk voor Digitaal binnen Telegraaf Media Nederland, onderstreept het belang van de W3C meeting. “Als online uitgever hebben we een grote verantwoordelijkheid inzake de privacy van de miljoenen bezoekers die dagelijks op onze sites komen. We zijn naarstig op zoek naar mogelijke oplossingen in de uitvoering van de cookiewetgeving in Nederland, maar kunnen dat niet los zien van mogelijke internationale oplossingen. Wij zijn de komende week dan ook graag gastheer en blij dat de discussie over mogelijke oplossingen in ons ‘huis’ wordt gevoerd .