IAB Europe identificeert topprioriteiten voor digitale metingen

2 minuten leestijd (458 woorden)

Het Interactive Advertising Bureau Europe publiceert de belangrijkste bevindingen uit de Metrics & KPI-enquête op het jaarlijkse Interact congres. Het onderzoek maakt deel uit van de tweede fase van IAB Europe's Brand Advertising Initiative.

Belanghebbenden in de industrie geven hun prioriteiten voor het aantrekken van meer online merk reclame-investeringen als: 

  • Het verkrijgen van beter begrip over hoe online kanalen kunnen werken voor merk reclamecampagnes, zowel in combinatie met andere media als zelfstandig.
  • De mogelijkheid om gegevens van online audience enquêtes te integreren met andere media enquêtes voor crossmedia evaluatie.
  • Oprichting van industrie-breed geaccepteerde online meting valuta voor campagne planning en handel
  • Het identificeren van een overeengekomen kern set van effectiviteit KPI's zoals brand awareness of aankoopintentie

 
IAB Europe voerde deze Metrics en KPI enquête om te leren van metingen, die op de lange termijn meer merk reclame-investeringen in digitale media genereren en compatibel zijn met andere initiatieven wereldwijd. De meningen van meer dan 720 belanghebbenden uit de sector, waaronder adverteerders, bureaus en uitgevers, zijn verzameld.

Uit het onderzoek is gebleken dat respondenten een beter begrip willen van hoe online kan fungeren als een merk reclame kanaal en hoe het in combinatie met andere media kan worden gebruikt - meer dan 8 op de 10 verklaarden dat dit meer merk reclame-investeringen naar online en digitale kanalen zou helpen aantrekken.

Iets meer dan driekwart van de respondenten (77%) vinden ook dat een industrie-breed geaccepteerd online waarderingsvaluta en gevestigde waarden zoals bereik, frequentie en GRP's de investeringen in online merk reclame zullen helpen stijgen. 
Meer dan 9 op de 10 respondenten vinden dat online meting meer compatibel met TV moeten worden. Zelfs in de meer op print gerichte markten was TV en online compatibiliteit een duidelijke top prioriteit (97%).
Bovendien wordt een stap richting het meten van campagne levering in de vorm van zichtbare impressies en een kern set van merk KPI's, belangrijk gevonden door driekwart van de respondenten. Traditionele merk KPI's zoals merkbekendheid en koopintentie worden belangrijker gevonden dan interactie KPI's zoals clicks.
Manfred Mareck - Vice-voorzitter IAB Europe Brand Advertising Comite reageert. "Hoewel er veel tools zijn, die marketeers in staat stellen hun digitale campagnes te plannen en meten op levering en succes, is het duidelijk dat merk investeringen in digitale kanalen nog altijd achter lopen ten gevolge van onzekerheid over de manier waarop online kanalen het beste kunnen werken voor merk reclamecampagnes."
Het onderzoek bevestigt het standpunt van IAB Europa met betrekking tot de noodzaak zich te concentreren op een aanbevolen set digitale metrics en KPI's voor de convergerende digitale en traditionele media omgeving, om meer online merk reclame-uitgaven te kunnen genereren.

De volgende stappen van IAB Europe Brand Advertising Initiative in het kader van ontwikkeling in online metrics zullen het reiken naar Joint Industry Committees en het bespreken van de resultaten van dit onderzoek zijn. IAB Europe wil na deze besprekingen in het begin van 2015 een metingen blauwdruk publiceren.