Hoe is het nu met Programmatic Talent Awards 2019-winnares Carola Hoeven?

5 minuten leestijd (914 woorden)

Een Programmatic Talent Award win je niet zomaar. Allereerst moeten (meerdere) vakgenoten je nomineren. Dan is het aan de vakjury om je uit ruim honderd aanmeldingen te selecteren en op de shortlist te plaatsen waarna de branche je mogelijk tot winnaar kan uitroepen. Wat motiveert vakgenoten om iemand te nomineren en wat doet het met je als je tot winnaar wordt gekroond? We vroegen het aan winnares van de Rising Star Award 2019 Carola Hoeven, Team Lead Programmatic Display bij Greenhouse, en Luuk Hermans, Head of Display bij Greenhouse.

Carola, wat is het eerste dat in je opkomt als je terugdenkt aan de Programmatic Award Show 2019?
"Dat ik de show helaas heb moeten missen! Ik was namelijk op vakantie in Azië. Ondanks het tijdverschil wilde ik de prijsuitreiking natuurlijk volgen, dus mijn wekker ging midden in de nacht af. De award voor Rising Star werd als eerste uitgereikt. Ik was nog niet helemaal wakker toen ik alle berichten met felicitaties ontving. Het is me daarna niet meer gelukt om nog te slapen."

Wat was voor jouw collega's denk je de voornaamste reden om jou te nomineren? Je werkte toen immers nog niet zo lang bij Greenhouse.
"Dat kun je natuurlijk het beste aan mijn toenmalige manager vragen. Maar ik denk dat met name mijn luistervaardigheid een belangrijke reden was. Mijn collega's gaven al snel aan dat het hen opviel dat ik erg goed luister naar de klant. Alle informatie die ik binnenkrijg verwerk ik in strategieën en tactieken, met succesvolle programmatic campagnes als resultaat."

Luuk, is het luistertalent van Carola inderdaad de reden dat je haar nomineerde?
"Om heel eerlijk te zijn ben ik niet degene geweest die Carola heeft voorgedragen, dat was haar toenmalige team lead. Maar voor mij was haar nominatie in ieder geval wel een belangrijke reden om Carola uit te nodigen voor een interne vacature. Carola was al een van de mensen die ik voor de functie op het oog had en toen ik begreep dat ze genomineerd was versterkte dat haar kansen. Ik werk zelf graag met jonge ambitieuze mensen en Carola wist mij direct te overtuigen dat ze de competenties in huis had om die rol te vervullen. Inmiddels is Carola al een jaar lang succesvol als Team Lead EIndhoven."

Dus alleen al de nominatie versnelde je carrièrepad, Carola. En toen won je hem ook nog. Hoe is het sindsdien met jou gegaan? Heeft het winnen van de award verder nog een positieve bijdrage aan jouw zakelijke successen geleverd?
"Zeker, met het winnen van de award kwam absoluut extra erkenning. Ook heeft het er mede voor gezorgd dat ik in het afgelopen jaar meerdere keren op het podium heb gestaan om te vertellen over wat ik doe. Ook heb ik mogen deelnemen aan sessies om te discussiëren over de ontwikkelingen binnen ons vakgebied."

Heeft het winnen van de award ook een positief effect gehad op de uitstraling van het bedrijf in de markt, Luuk?
"Of dit door de award komt óf door Carola haar drive om zich te laten zien in de markt, vind ik moeilijk in te schatten. Maar in het afgelopen jaar heeft Carola samen met haar Google partnership group er in ieder geval voor gezorgd dat Greenhouse officieel partner is geworden op het gebied van DV360 en Google Studio. Daarnaast is Carola momenteel hard aan het werk om dit ook voor Campaign Manager te verwezenlijken."

Wat goed om te horen dat het winnen van de award zoveel binnen de organisatie teweeg heeft gebracht. Hopelijk krijgt de winnaar van dit jaar dat ook voor elkaar. Nu we het toch over de nieuwe editie hebben… Luuk, heb je nog een tip voor de mensen die dit jaar een talent uit het vakgebied willen nomineren?
"Dat ze dat absoluut moeten doen en ik verwacht dat ook dit jaar veel mensen genomineerd gaan worden. We zitten in zo'n jonge en snel ontwikkelende industrie, dat talent zit overal. Kijk voor het nomineren van Rising Star vooral verder dan enkel hoe diegene het inwerktraject heeft doorlopen. In hoeverre is hij of zij al in staat het gesprek met de klant te voeren? Verder moet je goed aan kunnen geven wat deze persoon momenteel al toevoegt aan de agency en welke rol je voor hem of haar ziet weggelegd in de nabije toekomst. Uit een award, of alleen de nominatie al, spreekt enorme waardering en die gaat gepaard met een verwachtingspatroon. Dat zou moeten fungeren als een drive om waarde te blijven toevoegen."

Carola, aan wat voor bijzondere eigenschappen moet iemand volgens jou voldoen om een Talent Award te winnen?
"Om een Talent Award te winnen moet je naast inhoudelijke kennis ook beschikken over een flinke dosis enthousiasme en motivatie. Hiermee kun je die extra stap zetten die jou onderscheidt van de rest."

Gaan jullie dit jaar weer nieuwe talenten voordragen, Luuk?
"Jazeker! Greenhouse blijft groeien, en onze talentpool dus ook. Binnenkort hebben we een call gepland staan om te besluiten wie we nu daadwerkelijk gaan insturen. Houd jullie ogen open voor Danny Timans, Rik Franssen en Kefas Schut. Zij zijn next in line om onze klanten weg te blazen met hun vernieuwende en verfrissende blik op het programmatic speelveld.

Wil je ook iemand nomineren of een case indienen voor een van de acht verschillende categorieën? Dat kan tot vrijdag 5 juni 2020 via programmaticawards.com. Na die datum zal de vakjury zich over de inzendingen buigen en de shortlist samenstellen, zodat vanaf eind juni ook het publiek zijn stem kan uitbrengen. De uiteindelijke winnaars zullen donderdag 3 september bekend worden gemaakt tijdens de digitale Programmatic Awards 2020.