Het vliegwieleffect van de Programmatic Awards

6 minuten leestijd (1116 woorden)

Nog maar drie weken voordat het grootste feest van de programmatic-advertising-industrie losbarst: de Programmatic Awards. Een waanzinnige avond waarop alle bedrijven en professionals een podium krijgen én de waardering die ze verdienen. Maar wat is het effect van het winnen van de award eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk dat ook de industrie vanaf vandaag gaat stemmen op alle genomineerde talenten? Sabrina Schmidt, voorzitter van de taskforce programmatic, vroeg het Annemarie Brouwer, verantwoordelijk voor de Programmatic Displaydienstverlening binnen Reprise en winnaar van de Talent Award voor Campaign Manager 2018.

SS: Annemarie, vorig jaar mocht jij de Talent Award voor Campaign Manager in ontvangst nemen. Heb je veel reacties ontvangen na het winnen van de prijs?
AB: Ja, ik heb ontzettend veel leuke reacties gekregen uit mijn netwerk! Superleuk om te zien dat iedereen er zo enthousiast over was, zowel mijn directe collega's als klanten en publishers waar ik veel mee samenwerk.

SS: Wat vind je van de Programmatic Awards?
AB: Ik vind het een ontzettend goed initiatief! Tot drie jaar geleden waren er maar beperkte mogelijkheden om te laten zien wat voor toffe dingen je aan het doen bent op het gebied van programmatic advertising en ook om daar als partij (of persoon) erkenning voor te krijgen. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een leuke avond waar je veel mensen met dezelfde interesse spreekt.

SS: Hoe is sindsdien je carrière verlopen? Heeft het winnen van de award hier nog een positieve bijdrage aan geleverd?
AB: Het winnen van een award is altijd goed voor je carrière en ook op die van mij heeft het zeker effect gehad. Inmiddels ben ik verantwoordelijk voor de Programmatic Display dienstverlening binnen Reprise. In deze functie bedien ik enerzijds mijn eigen klanten. Anderzijds ben ik bezig met het testen en implementeren van innovaties en het verzorgen van trainingen voor zowel collega's als klanten. We kijken daarnaast continu hoe bepaalde processen, zoals het waarborgen van de gewenste kwaliteitsstandaarden, kunnen verbeteren.

SS: Over wat voor eigenschappen moet een Programmatic Campaign Manager volgens jou beschikken?
AB: In mijn optiek is de ideale Campaign Manager een 'vakidioot' met veel inhoudelijke kennis en enthousiasme en iemand die altijd een stap meer zet dan de rest. Iemand die door het gesprek met de klant aan te gaan er altijd alles aan doet om zo goed mogelijke campagnes neer te zetten, passend bij de doelstellingen van de klant. En in dit proces altijd out of the box en verder denkt dan de briefing.

SS: De (oud)collega's die jou hebben genomineerd en iedereen die op je heeft gestemd vinden jou dus een vakidioot?
AB: Als je het zo zegt klinkt dat opeens wel heel gek. Maar ja, hoe cliché ook, ik denk inderdaad dat mijn passie en gedrevenheid hiervoor heeft gezorgd. Daarnaast ben ik altijd nieuwsgierig naar de nieuwe ontwikkelingen in de markt om te kijken of en hoe ik die voor mijn klanten kan implementeren voor nog betere resultaten.

SS: Waar zit jouw passie voor programmatic met name in?
AB: Wat ik zelf zo leuk vind aan het programmatic vakgebied zijn de continue vernieuwing en ontwikkelingen. Je bent nooit uitgeleerd en de wereld kan er morgen weer anders uitzien. Dat zorgt ervoor dat je constant op de hoogte wilt blijven en ook continu nieuwe dingen kunt testen.

SS: Het is zeker nooit saai in onze industrie, zal het volgens jou altijd zo dynamisch blijven?
AB: Absoluut. Over vijf jaar zal de programmatic wereld er weer anders uitzien door de opkomst van andere vormen van programmatic advertising en ontwikkelingen in de markt. Waar we afgelopen jaren bijvoorbeeld out of home en audio hebben verwelkomd, zullen hier de komende jaren meer kanalen en ontwikkelingen bij gaan komen. Hot topics van dit moment als programmatic TV, AR, AI, Voice en spraakassistenten gaan voor een grote impact zorgen. Daarnaast zullen thema's als data, transparantie en relevantie alleen maar belangrijker worden. Het is hierbij van belang dat merken daar zijn waar de consumenten zijn, onafhankelijk van welk device, medium o.i.d. om zo altijd aan te sluiten bij de behoeften van de consument. Hoe zorgen we er daarnaast voor dat we zo goed mogelijk gebruik maken van alle data die we tot onze beschikking hebben om zo persoonlijk en relevant mogelijk te communiceren met de gebruiker en de gebruiker hierin écht centraal te stellen. Dit speelt natuurlijk al veel langer, maar naar mijn idee moeten nog veel partijen stappen zetten om hier echt aan te voldoen.

Door de gebruiker écht centraal te stellen worden ook topics rondom measurement en transparantie steeds belangrijker. Binnen IPG besteden wij veel tijd aan deze topics. Een voorbeeld hiervan is InVison, dit is een nieuwe methodologie die wij recentelijk hebben gelanceerd. Hierbij kijken we niet enkel naar viewability, maar dit combineren met fraude data en data van verschillende bronnen zoals Google Analytics, NOBO, IAB en GFK om de data te verrijken om betere keuzes te kunnen maken.

SS: Heb je tips voor andere talenten in de sector, hoe zij hier slim mee om kunnen gaan?
AB: Continu testen is de sleutel tot succes. Door steeds te kijken hoe je een element net wat anders in kan steken zal je geleidelijk je campagnes naar een hoger niveau brengen. Door nieuwsgierig te zijn, goed met je klanten te praten over wat hun doelstellingen zijn en ideeën uit te wisselen met collega's, kan je continu stappen blijven zetten die leiden tot betere resultaten.

SS: Heb je dit jaar zelf nog iemand genomineerd voor een van de awards?
AB: Zeker! We hebben dit jaar drie collega's aangedragen. Melissa Bolks voor de categorie Rising Star, Tom Veenhuijsen voor Campaign Manager en Melanie Exmann voor Data Hero. Superleuk om te zien dat ze alle drie genomineerd zijn!

SS: Wat goed! Vandaag gaat de 'public voting' open, dus jullie kunnen nu iedereen gaan activeren om straks op jouw collega's te stemmen. Ben je er dit jaar zelf ook weer bij?
AB: Helaas kan ik er dit jaar niet bij zijn. Alhoewel, helaas is het eigenlijk niet, ik ben dan lekker op vakantie. Dus ik zorg ervoor dat ik in een zonnig oord op de hoogte word gehouden van de prijzen die uitgereikt worden.

SS: Dat is jammer om te horen! Maar dat betekent wel dat wij een kaart overhebben waar we iemand anders blij mee kunnen maken. Het evenement is immers ieder jaar uitverkocht. Wat zou je willen zeggen tegen degenen die nog geen kaartje hebben gekocht voor het event?
AB: Kopen, kopen, kopen! Zelf vond ik het een ontzettend leuk event vorig jaar en ik zou zo weer gaan als ik niet op vakantie was. Het is een leuke en gezellige avond met allemaal vakgenoten die je gewoon niet wilt missen!

Wil je de Award Show bijwonen? Koop dan, om teleurstelling te voorkomen, nu alvast je ticket. Tickets zijn inclusief Award Show, open bar en afterparty.