Drie manieren om het vertrouwen in digitaal adverteren terug te winnen

5 minuten leestijd (937 woorden)

Zonder vertrouwen, houden we niets over.

Helaas is het vertrouwen in onze branche al een tijdje aan het afbrokkelen, dus we moeten kijken hoe we het in de eerste plaats niet alleen terugverdienen, maar ook kunnen behouden. Immers, zonder vertrouwen is er geen fundament om op te bouwen.

In ons persoonlijke leven zijn het respecteren en overwegen van de standpunten van vrienden en familie, evenals een goede luisteraar zijn, essentieel bij het opbouwen van sterke relaties. Dit maakt aan de andere kant, dat als het vertrouwen is aangetast, de emotionele wonden soms nooit volledig genezen. Zakelijk kan dit net zo zijn. Persoonlijk zou ik daarom alleen kunnen werken voor een bedrijf waar eerlijkheid de kern is van wat het doet. Waar echte relaties op vertrouwen zijn gebouwd. En dit is wat wij continu als uitgangspunt moeten nemen voor onze klanten.

Persoonlijk versus zakelijk standpunt
Het is geen geheim dat consumenten zich steeds meer zorgen maken over het misbruik van hun gegevens, en dit zien we ook duidelijk terug in hun gedrag. Consumenten kiezen enkel die merken uit waarin ze geloven. Intrigerend is het dan ook dat onderzoek in onze branche ons vertelt dat 72% van de mensen die werken bij een adverteerder, zakelijk en persoonlijk een verschillende kijk hebben op brands die ze zelf gebruiken. 57% van de mensen die bij grotere advertentieplatformen en adverteerders werken, zijn zelfs gestopt met het gebruiken van een merk vanwege twijfel over de risico's die dat merk meebrengt. Maar hun persoonlijke standpunt houdt hen niet tegen om hun klanten aan te moedigen om diezelfde platformen te gebruiken. Consumentenvertrouwen is goed voor ons allemaal, terwijl een gebrek aan vertrouwen ons allemaal afhoudt.

Ik hoor je zeggen, dûh, natuurlijk willen we allemaal de branche naar een hoger level brengen door de customer journey te optimaliseren. Ik hoor bijna niets anders dan dat bedrijven steeds de term relevantie gebruiken in alles wat ze doen en zeggen. We zeggen bijna allemaal dat we met de klant een dialoog willen aangaan. Maar dat kan alleen als we een sleutelrol gaan spelen en leidend gaan zijn in de paradigmaverschuiving van het gebruiken van data zonder het vertrouwen te beschadigen van de persoon achter deze data. Om dit te realiseren zal wel iedereen binnen het hele digitale-ecosysteem een steentje moeten bijdragen.

Ik hoop dat je mijn standpunt deelt en je jezelf inmiddels afvraagt hoe die eerste stap te zetten. De volgende drie key principles kunnen je hierbij helpen:

1. Privacy is een mensenrecht
Wanneer we gegevens gebruiken dan doen we dit VOOR onze klanten. Onze klanten hebben altijd de controle hebben over hun eigen data en hoe deze wordt gebruikt. Het is onze belangrijke taak dat deze data vervolgens respectvol wordt behandeld en altijd veilig wordt bewaard door middel van bescherming en cybersecurity. Recht-toe-recht-aan; hier kunnen geen grappen over gemaakt worden.

2. Artifical Intelligence (AI) moet ethisch zijn
Het gaat niet om wat computers kunnen doen, maar om wat computers zouden moeten doen. AI moet de diversiteit van de wereld waarin we leven weerspiegelen. En we erkennen dat de uitdagingen die ermee samenhangen, onze aandacht nodig hebben. Hoewel we weten dat er onderweg onvermijdelijke fouten zullen worden gemaakt, moeten bedrijven gedreven blijven om integriteit en vertrouwen te creëren bij de mensen die onze platformen en technologieën gebruiken.

3. Open samenwerking zorgt voor transparantie
Wanneer een project als geheel zichtbaar is voor het hele team, is in het algemeen de kans veel groter dat mensen naar een hoger niveau van prestatie en verantwoordelijkheid stijgen dan wanneer ze in silo's werken. Het is transparantie die verantwoordelijkheden, teamprestaties en betere communicatie stimuleert. Onderzoek toont aan dat 94% van de consumenten loyaal zijn aan een merk wat volledige transparantie biedt, terwijl 73% van de consumenten bereid is meer te betalen voor een merk dat dit zelfs garandeert.

Laten we samen het vertrouwen (weer) opbouwen
Deze drie principes staan ​​innovatie niet in de weg – verre van; ze vormen een sterke basis voor het (opnieuw) opbouwen van vertrouwen in onze branche, waardoor we nieuwe wegen kunnen vrijmaken en waarde kunnen toevoegen. Voor nu, en vooral voor de lange termijn. En dat met name voor technologiebedrijven en content platformen. Zij kunnen nog meer investeren in digitale en AI-technologie, waarbij tientallen miljarden consumentensignalen worden gekoppeld aan een digitale index van de wereld.

Persoonlijk word ik blij van de kennis dat bijna 75% van jullie allen, bedrijven evalueren op vertrouwen gerelateerde aspecten. Denk daarom altijd goed na voor je weer budget stopt in een campagne op een platform waarvan je niet zeker weer dat het klantloyaliteit net zo hoog in het vaandel heeft staan als jijzelf. Het zijn immers jouw reputatie en relatie die je op het spel zet. En is dat het waard?

De consument staat op de eerste plaats
Als IAB Nederland staan we voor duurzame groei van het digitale-marketingecosysteem. Ons streven is om in nauwe samenwerking met de gehele keten, van adverteerders, ad tech-partijen tot uitgevers, een omgeving te creëren waarin iedereen kan floreren en groeien. Maar waarin bovenal ruimte is voor onderling vertrouwen en begrip. Door continu met elkaar in gesprek te blijven, werken we samen aan de ideale werkomgeving waarin de consument op een sympathieke en respectvolle manier wordt bereikt.

Noem me een optimist, maar ik zie geen grote uitdagingen, enkel kansen. Als we consumenten op de eerste plaats zetten, hoeven we niets te vrezen van regelgeving. Maar dat zal nooit onze drijfveer mogen zijn. Gewoon doen wat het juiste is: de dialoog aangaan. Misschien horen we niet altijd de dingen die we willen horen, maar dan zijn we in ieder geval in gesprek samen – want is dat niet hoe de dingen uiteindelijk veranderen?

Mascha Driessen,
IAB Nederland bestuurslid
Managing Director Western Europe, Microsoft Advertising