Digitale reclame groeit met dubbele cijfers

1 minuten leestijd (255 woorden)
De Nederlandse digitale reclamemarkt behaalde in het eerste halfjaar van 2012 een netto omzet van 585 miljoen euro. Dat is 14,3% meer ten opzichte van het eerste halfjaar in 2011. Dit blijkt uit de Online Ad Spend studie die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.
De omzetgroei was voor een groot deel te danken aan search (22% groei). De omzet uit display advertising groeide met 7%. “Gegeven de lastige economische omstandigheden en de negatieve tendens in de advertentiemarkt is dat een redelijk goed resultaat. We zien het vertrouwen binnen de online advertising markt wel wat afnemen. Onze respondenten verwachten dat de display advertising markt in 2013 met slechts 4,5% zal groeien. Voldoende reden om als industrie op zoek te gaan naar nieuwe kansen voor groei”, aldus Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation bij Deloitte.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat marketing via mobiele websites en apps nog steeds in de kinderschoenen staat. “Ondanks de veelbelovende mogelijkheden die de smartphone biedt, hebben marketeers hun weg nog niet gevonden naar dit uitzonderlijke apparaat. De tablet doet het relatief beter als marketinginstrument. Het geloof blijft dat 2013 hier het jaar van de doorbraak wordt. Daar zal het IAB mee in investeren”, aldus Joris van Heukelom, voorzitter van IAB.

Over het onderzoek
Voor het Online Ad Spend Report H1 2012 zijn in opdracht van IAB 36 grote Nederlandse digitale uitgevers ondervraagd. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep, die zich richt op de impact van digitale kanalen op de business modellen van bedrijven.