De nieuwe voorzitters van Taskforce Search en Content in gesprek met Yvonne de Jager

8 minuten leestijd (1556 woorden)

Voorzitter van een van de zeven taskforces binnen IAB Nederland word je niet zomaar. Als voorzitter ben je immers het gezicht en de stem van een grote groep professionals die van onschatbare waarde zijn voor de vereniging. Wat was de motivatie van Gina van den Bogaard (ZIGT) en Olger Smit (OmnicomMediaGroup) om deze belangrijke rol op zich te nemen? Yvonne de Jager, directeur IAB Nederland, vraagt het en vertelt ook meteen waarom IAB juist hen tot voorzitters van de Taskforces Search en Content heeft benoemd.

YdJ: Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met jullie benoeming, ik weet dat jullie hier veel tijd en moeite in hebben gestoken.

GvdB: Dank je wel. Als jongste vrouwelijke IAB Taskforce-voorzitter ooit, vind ik het een mooie en eervolle rol om hier waarde toe te voegen. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om te starten met deze uitdaging.

OS: Dank je, Yvonne, als er ooit een goed moment was om bij te dragen aan de ontwikkeling van het vakgebied Content, dan is het nu.Ik heb er erg veel zin in.

YdJ: Olger, al ben je dan misschien een IAB-taskforcemaagd, je bent geen onbekende in het verenigingsleven.
OS: Klopt. Ik heb me hiervoor enkele jaren beziggehouden in het bestuur van MWG, en ik wilde graag weer iets met de vrijgekomen tijd doen voor 'het vak'. Ik vind het fantastisch om met mensen uit verschillende bedrijven en achtergronden te kunnen werken aan projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van onze branche. Toen de positie van voorzitter van de Taskforce Content voorbijkwam, had dat meteen mijn interesse, en toen ook nog meerdere mensen uit mijn omgeving mij tipten 'dit is echt iets voor jou', heb ik me gemeld bij het IAB-bestuur.

YdJ: Jij bent daarentegen geen onbekende in onze taskforce-'scene', Gina. Jij bent al ruim drie jaar actief in ons netwerk.
GvdB: Jazeker! In 2015 gaf een toenmalige collega aan dat ik toch echt eens mee moest naar een Search Marketing Thursday-editie – 'Daar leer je veel van, en ze hebben goede borrels!' – dus zoals je begrijpt was ik snel om. Wat begon met het bezoeken van de periodieke Search Marketing Thursday-bijeenkomsten, werd vervolgd met het vervullen van een actievere rol binnen de Taskforce Search: ik ben blij dat ik, door zelf mee te helpen met de organisatie van Search Marketing Thursday, een bijdrage kan leveren aan een belangrijk event waar elk kwartaal een volle zaal aan geïnteresseerden bijeenkomt om te horen wat er speelt op het gebied van Search. En dat ik, niet geheel onbelangrijk, de borrels naar een nog hoger niveau kan tillen natuurlijk.

YdJ: Wat deed je besluiten om je nu kandidaat te stellen als nieuwe voorzitter van de Taskforce Search?
GvdB: Mijn voorganger Justus heeft na de afgelopen twee jaar de lat hoog gelegd: er staat een succesvolle taskforce die heel veel mooie events, congressen, onderzoeken en whitepapers produceert. Kijk alleen maar naar het Friends of Search-congres dat we al vijf jaar op rij organiseren, met sprekers uit heel Europa, en dat door ruim 600 SEO- en SEA-specialisten wordt bezocht. Ik weet dat met mij vele anderen hierdoor geïnspireerd raken, en hoor vaak achteraf ook hoe anderen nieuwe ideeën en inzichten halen uit events zoals dit. Dat motiveert mij enorm om hier als voorzitter nog meer uit te halen! Dat is alleen mogelijk dankzij de mooie groep actieve leden die hier stuk voor stuk een bijdrage aan leveren. Om deze groep te mogen begeleiden en verder te brengen in het leveren van een bijdrage te binnen de Search-branche, is een enorm compliment.

YdJ: Ondanks de succesvolle events die de taskforce organiseert en rapporten zoals de Search Advertising Study  die jullie afgelopen maand hebben gepubliceerd, hoor je in de wandelgangen ook regelmatig dat deze taskforce wel opgeheven kan worden.
GvdB: I know! Deze mensen zijn van mening dat Search als specialisme inmiddels volwassen is. Wat zou de taskforce nog kunnen bieden wat YouTube je tegenwoordig niet leert? Om het tegendeel te bewijzen neem ik graag als voorbeeld niet ons eigen rapport, maar het onlangs verschenen rapport van Digitas, onderdeel van een van de grootste communicatieadviesbureaus ter wereld. Hieruit blijkt onder andere dat 85% van de consumenten die via voice search een zoekopdracht doen, het gesuggereerde merkproduct koopt, en niet het product van het merk waar ze eigenlijk naar op zoek waren. Merkvoorkeur van Google wordt de merkvoorkeur van de consument, waaruit blijkt dat merkvoorkeur dankzij voice search dus nog belangrijker wordt. Dit voorbeeld laat zien dat Search levendiger en daarmee belangrijker is dan ooit, iets waar ik graag met mijn team een bijdrage aan lever.

YdJ: Search is inderdaad levendiger dan ooit. Datzelfde geldt voor content marketing. Volgens Nielsen consumeren mensen gemiddeld elf uur per dag content en als je dan bedenkt dat de hoeveelheid content in de komende vijf jaar minimaal gaat vervijfvoudigen, kunnen we niet anders dan concluderen dat er een enorme schaarste aan aandacht gaat ontstaan en een extreme overvloed aan informatie. Op welke wijze gaat de Taskforce Content hierop inspelen, Olger?
OS: Content marketing is inderdaad hot. Het mooie van de discipline Content is dat het zo nadrukkelijk een samenspel is van strategie, creatie en distributie. En dus een onderwerp waarop veel verschillende partijen en mensen elkaar moeten gaan vinden. Tegelijkertijd zie je dat iedereen naarstig op zoek is naar nieuwe manieren om merken te bouwen en te onderhouden in het digitale, social, mobile speelveld. Maar daarvoor is meer nodig dan een digital-performanceblik. Partijen en personen uit verschillende hoeken van marketing, media, productie en communicatie zullen nog meer moeten gaan samenwerken. Hoe gaaf is het om met een groep leuke en slimme mensen daarmee aan de slag te gaan, en mede te zorgen voor duurzame groei, waar dat hele ecosysteem in gezamenlijkheid van profiteert. En IAB Nederland kan daar vanuit haar missie een geweldige bijdrage aan leveren met deze taskforce.

YdJ: Aan wat voor concrete output moeten we dan denken?

OS: Als taskforce gaan we samen bekijken en bepalen hoe we als markt nóg concreter op zoek kunnen naar groei- en knelpunten in de samenwerkingen tussen al deze partijen. En met name gaan we kijken wat IAB Nederland nog meer kan doen om die respectievelijk te stimuleren dan wel weg te nemen. Als taskforce zullen we daar een voortrekkersrol in gaan vervullen. In de tussentijd gaan we natuurlijk gewoon door met het organiseren van onze kennissessies. Zo staat voor januari een sessie in het teken van performance op de agenda. Hier zullen we behandelen hoe partijen omgaan met het bepalen van KPI's en doelstellingen, en hoe je content meetbaar maakt.

YdJ: Net als IAB Nederland zijn jullie beiden overtuigd dat je alleen door samen te werken en kennis te delen het verschil kunt maken. Fijn om te horen en straks ook te zien in de output die jullie met jullie taskforce gaan opleveren.

GvdB: Dank je, Yvonne, dat wij dit mogen doen. De afgelopen jaren is gebleken dat IAB Nederland een onmisbare schakel is binnen de sector, waardoor we – naar mijn bescheiden mening – behoren tot de belangrijkste specialisten van de branche. Alle ontwikkelingen in acht nemend die momenteel spelen, blijft de bottom line de menselijke touch: hoe diep data ook gaat, computersystemen kunnen nooit echt vooruitkijken, creativiteit hebben en lef tonen. Bij het interpreteren van alle data die nu wordt vergaard maken mensen uiteindelijk het verschil.

YdJ: Gina, Olger, bedankt voor dit prettige gesprek en heel veel succes met het voorzitterschap. Zowel het bureau als het bestuur kijkt enorm uit naar onze samenwerking en het verschil dat wij met jullie komst gaan maken. Mocht een van onze leden een vraag voor jullie hebben, hoe kunnen ze jullie dan bereiken?

GvdB: Voor alle vragen over Search kunnen ze een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

OS: En de Taskforce Content is te bereiken via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Zo gemakkelijk kan het zijn!


De werkgeschiedenis van Olger Smit

Olger Smit is een strateeg op het snijvlak van digital, media en reclame. Deze functie heeft hij in de afgelopen jaren in diverse rollen mogen vervullen bij onder andere OMD, TBWA\NEBOKO en OmnicomMediaGroup, waar hij voor heel veel verschillende mooie wereldmerken projecten heeft gedraaid.

De werkgeschiedenis van Gina van den Bogaard (ZIGT) 

Gina maakte al tijdens haar studie haar entree in de online wereld, en ontdekte via stages en bijbanen al snel hoe leuk online kan zijn: van bloggen voor Randstad tot het spelen van content manager voor een festival, ze vond het mateloos interessant hoe je de lezer kunt prikkelen met de juiste artikelen. Toen ze na een tijdje erachter wilde komen of er buiten haar moeder meer mensen haar artikelen lazen, ontdekte ze de wondere wereld van Analytics. Inmiddels werkt ze vier jaar bij mediabureau ZIGT, waar zij als Search & Performance Consultant dagelijks haar klanten online laat groeien.