Bestuurslid Rutger Tuit (Google) in gesprek met IAB Nederland-voorzitter Nathalie Peters

4 minuten leestijd (705 woorden)

Sinds een halfjaar is het bestuur van IAB Nederland een bestuurslid rijker: Rutger Tuit (Google). Wat was voor hem de belangrijkste reden om tot het bestuur toe te treden en hoe ziet hij de toekomst van de branchevereniging? In een openhartig gesprek met voorzitter Nathalie Peters vertelt Rutger over zijn passie en over zijn visie op de toekomst van digital advertising. 

Je bent inmiddels al zes maanden officieel bestuurslid, maar we hebben nog niet de tijd genomen je 'officieel' voor te stellen aan onze leden, Rutger. Dat kan natuurlijk niet. Iedereen moet weten dat de Agency Partnerships Leader Netherlands van Google tot ons bestuur is toegetreden.
Rutger begint te lachen. "Ik denk dat iedereen het wel inmiddels wel weet. We hebben alleen nog niet de tijd genomen om voor dit gesprek te gaan zitten. Nu is dat ook niet zo gek, we zijn meteen aan de bak gegaan."

We hebben inderdaad allesbehalve stilgezeten. Dat past ook niet bij ons en helemaal niet bij jou als persoon. Misschien is het leuk als je, voor degenen die je nog niet kennen, eerst iets meer vertelt over je achtergrond.
"Ik ben net voor de millenniumbug begonnen in de digitale sector 'het vak' nog een mix van webdesign, webdevelopment, analytics en advertising was. Allemaal van twijfelachtige kwaliteit, maar het gaf me een mooie basis van waaruit ik alle facetten van het vak daarna van dichtbij kon ervaren. Bij kleine en grote adverteerders, kort de publisher kant en daarna de bureau- en technologie kant gewerkt. Tegenwoordig zit ik dus bij Google Nederland, waar ik in ons management team verantwoordelijk ben voor agency partnerships."

Niet lang daarna nam ik contact met je op om te polsen of je openstond voor een bestuursfunctie.

"Perfecte timing. Wat mij vooral bijstaat, Nathalie, is dat we in ons eerste gesprek niet uitgepraat raakten over de veranderde rol van bureaus en organisaties binnen het totale speelveld van de markt. Door de technologische ontwikkelingen en veranderend consumentengedrag zit digitale advertising in het hart van veel organisaties. Hoe speel je hier op in als bureau, uitgever, technologie partij, maar ook als professional. IAB Nederland heeft een unieke positie 'in het midden' van dit snel veranderende ecosysteem. En ik hoop hieraan, door mijn praktische en strategische achtergrond perspectief en kennis, via mijn bestuursfunctie een bijdrage te kunnen leveren."

Het verandert inderdaad allemaal zo snel. Ik begrijp het helemaal dat niet iedereen de digitale transformatie weet bij te houden. Als branchevereniging hebben wij de taak om duiding en sturing te geven. Wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen die bovengemiddeld onze aandacht moeten krijgen?
"Ik kan hier eindeloos over praten, maar laat ik het voor nu kort houden. Aan de oppervlakte verandert er weinig. Consumenten ervaren hopelijk een naadloze overgang tussen de offline- en digitale wereld en dingen gemakkelijker gaan. Met controle en inzicht in hun data en privacy. Dit wordt mogelijk onder andere door nieuwe interfaces, zoals voice en smart home toepassingen, maar ook door meer keuzes in het betalen voor content: per artikel, per maand en met/zonder advertenties. Maar dit is natuurlijk al jaren aan de gang.

Voor de Nederlandse digitale industrie hangt er veel af van ons vermogen om ons te blijven aanpassen. We hebben een head-start gekregen en veel mooie digitale innovatie en bedrijven zijn gestart in Nederland, maar nu moet het echt beter. De mobiele telefoon is al bijna 10 jaar niet meer weg te denken. Toch zijn de meeste Nederlandse mobiele apps en websites simpelweg 'not on par' met buitenlandse alternatieven. Met name internationale spelers, bijvoorbeeld uit Azië, vormen hierdoor echt een bedreiging."

Een bedreiging, dat klinkt serieus, maar wij houden wel van een uitdaging, hè Rutger. Denk je dat door deze ontwikkelingen onze rol als branchevereniging zal veranderen? Hoe zie jij onze rol over twee jaar?

"Over twee jaar zijn wij de branchevereniging die de volledige keten vertegenwoordigt en professionals uit organisaties van verschillende omvang een platform biedt om samen te werken. Wij zijn er klaar voor om de grote markt transformatie te voorzien van kennis, ervaring en consistentie."

Dat zijn we zeker en ik kijk ernaar uit om dit in mijn laatste maanden als voorzitter samen met jou op te pakken.
"Ik ook, Nathalie. We gaan samen met de hele keten een omgeving creëren waarin iedereen kan floreren en groeien."