Whitepaper: Ad Fraud in digital advertising

2 minuten leestijd (378 woorden)

Hoewel het niet mogelijk is om advertentiefraude in één keer volledig te elimineren, is het de plicht van iedereen in de sector om een ​​omgeving te creëren die bevorderlijk is voor fraudebewustzijn en -preventie door middel van fraudebestrijdingsinitiatieven. Als taskforce zijn wij van mening dat het belangrijk is dat iedereen in de sector meewerkt om Ad Fraud tot een minimum te beperken, onder andere door heel bewust inventory in te kopen en te verkopen. Als taskorce zullen wij ons in iedere geval altijd blijven inzetten om fraudeurs voor te blijven door het probleem te beschouwen als een topprioriteit van adverteerders, bureaus, uitgevers en technische bedrijven tezamen.

Dat begint met het vergroten van het bewustzijn door media en pers en door whitepapers als deze. De markt moet zichzelf blijven opleiden, kritische vragen blijven stellen en verifiëren wat we doen om er zeker van te zijn dat we de juiste dingen doen. Het is belangrijk dat elke partij in de keten haar verantwoordelijkheid neemt om zo samen het advertentie-ecosysteem veiliger te maken en te houden. Daarom raden we aan om voortdurend in dialoog te treden met klanten en je (technische) partners om Ad Fraud actief te melden en aan te pakken. En dat niet alleen in termen van voorzorgsmaatregelen, maar meld het ook als je iets verdachts ziet of vermoedt dat je zelf slachtoffer bent van fraude. Enkel op deze wijze kunnen we samen een ​​gat dichten en systemen en processen verbeteren.

Het zal iedereen duidelijk zijn dat het treffen van veiligheidsmaatregelen noodzakelijk is om het advertentie-ecosysteem schoon te houden. We zijn ons ervan bewust dat het niet heel gemakkelijk, misschien zelfs onhaalbaar is om een volledig transparante markt te creëren. De afgelopen jaren zijn veel vormen van frauduleuze activiteiten gezien, met impact op elk onderdeel van de keten; grote platformen niet uitgezonderd. Met deze whitepaper over Ad Fraud-duiding willen we het kennisniveau verhogen en samenwerking bevorderen. De meest productieve aanpak om fraudeurs te bestrijden is om hun inkomsten te beperken. Daarmee houden we samen het advertentie-ecosysteem gezond.

We hopen dat deze whitepaper de basisinzichten en -tips biedt, zodat je een dialoog kunt aangaan met je klant, leverancier, exploitant of mediabureau om gezamenlijk advertentiefraude te bestrijden – want strijden doe je niet alleen.

Heel veel succes!

De IAB Nederland Taskforce Programmatic