Abovo Media: ‘De IAB Nederland AdSpend Study zorgt voor perspectief in de markt’

3 minuten leestijd (623 woorden)

De afgelopen tien jaar is de digital AdSpend met ruim 1 miljard gegroeid. In 2010 bracht IAB Nederland samen met Deloitte de eerste AdSpend Study uit. De netto Ad Spend-omzet stond toen om 962 miljoen. Uit de H1 AdSpend Study van 2019 bleek dat al in het eerste half jaar 1,1 miljard euro naar digital advertising ging. Wat is er de afgelopen tien jaar gebeurd en wat is volgens Abovo Media de impact van de AdSpend Study op de markt.

Wat is de impact volgens jullie die de AdSpend Study op de markt heeft?
De AdSpend Study is vooral waardevol voor de markt. Het biedt een leidraad waardoor we met elkaar een vinger aan de pols kunnen houden. Voor veel bedrijven, en ook voor ons, is de business leidend en het onderzoek een handvat. De AdSpend zorgt ervoor dat we perspectief in de markt zien vanuit alle kanten en hierin trends kunnen ontdekken die we vervolgens spiegelen aan onze eigen activiteiten.

Wat zijn bij jullie de ontwikkelingen geweest op het gebied van digitaal in de afgelopen tien jaar?
Wij zijn in 2014 (pas) gestart met de digitale activiteiten bij Abovo Media. Binnen korte tijd hebben we een complete digitale divisie neergezet die het aanbod van diensten en producten hebben uitgebreid bij Abovo. We kunnen onze klanten van kop tot staart bedienen op het (digitale) gebied van creatie, data-tech en media. Na de acquisitie van Maxlead (sept 2019) hebben we hierin de dienstverlening gecompleteerd en naar een nog hoger plan gebracht.

Matchen jullie ontwikkelingen met die van de markt? 
De laatste jaren komen we steeds dichter bij de rode draad van de markt doordat de volumes groter en dus stabieler worden, maar met name omdat we alle mogelijke vormen van digital advertising aanbieden en onze klanten steeds meer balans vinden in de verdeling van deze media. Bovendien is digitaal echt volwassen en zijn er nog weinig "puberende" disciplines in deze branche. Hooguit wat nieuwe toetreders als DOOH, waarvan je je overigens kunt afvragen of dat wel digitale media is. De drager verandert mogelijkheden, maar het medium blijft in de basis wat het was. 

We zitten nu met elkaar in een bizarre situatie! Gezien alle ontwikkelingen, waaronder de afname in AdSpend naar indicatie van IAB US, is misschien voor nu wel de belangrijkste vraag: welke impact van het COVID-19 virus zien jullie nu op de AdSpend én wat denken jullie dat de impact hiervan op de lange termijn zal zijn in Nederland?
De impact van de spends is op dit moment niet direct uit te drukken in percentages of verlies. Dat het impact heeft is evident. De eerste week was vooral gedreven door primaire reacties en onzekerheid over de gevolgen. Nu komt het besef dat we door moeten en zie je dat vooral de onderlaag, de bekende always on, als basis en continue wordt genomen. Je ziet dat vanuit deze basis er op een andere manier campagnes worden gevoerd. Creatief en inspelend op de situatie die we het hoofd moeten bieden. Hier zie je duidelijke verschillen in branches. Persoonlijk denk ik dat we eind Q3 weer op een "normaal" niveau komen.

Dat hopen wij ook! Welke ontwikkelingen verwacht je dat er dan gaan komen in de komende twee jaar?
Zoals bij DOOH zullen ook traditionele Radio en TV steeds meer digitaliseren en komen de "oude en nieuwe wereld" dichter naar elkaar toe. Hiernaast volgen we met belangstelling ontwikkelingen omtrent de cookie (wetgeving) en de impact die dit gaat hebben op de markt, zoals het ontstaan van de "walled gardens". Wat gaan de Nederlandse partijen doen bijvoorbeeld? Wij hebben zo onze ideeën en zullen zorgen dat we er meer dan klaar voor zijn.

Benieuwd naar de ontwikkelingen binnen de markt van de afgelopen tien jaar? Download dan de infographic!