80% van top 200 merken in Nederland heeft geen mobiele website

1 minuten leestijd (266 woorden)
Uit onderzoek van de taskforce mobile van IAB in Nederland blijkt dat slechts 20% van de top 200 merken in Nederland een mobiele website heeft. Met 8,5 miljoen mobiele internetters in Nederland en een smartphone-penetratie van rond de 60% is het opmerkelijk dat zo weinig merken-websites mobiel geschikt zijn.
Op adverteerdersniveau is het percentage mobiele websites iets groter: 30% van de top 100 adverteerder heeft een mobiele website.
IAB taskforce voorzitter Michiel Ebeling hierover: “Mobiel wordt steeds meer het primaire kanaal voor consumenten. De eerste stap om hierop als bedrijf en merk in te spelen, is een goed werkende mobiele website. Die moet op de smartphone goed leesbaar zijn. Het is dan ook onbegrijpelijk dat slechts 20% van de top 200 merken een mobiele website heeft”.

Een mobiele website kan ook dienen als platform voor mobiele campagnes. Veel mobiele banners verwijzen nu nog naar desktop sites die op mobiel amper te lezen zijn. De conversie van dit soort campagnes zal dan ook laag zijn. Vanuit de webstatistieken weten veel bedrijven al welke informatie hun doelgroep zoekt via mobiel. De taskforce mobile adviseert  dan ook voor die functies een mobiel geschikte website te ontwikkelen. Bouw ervaring op en kijk welke rol die mobiele website speelt en optimaliseer. Overigens kan een mobiele landingspagina in eerste instantie ook al een prima rol vervullen.

Het realiseren van geschikte mobiele websites en platformen zal de resultaten van mobiele campagnes sterk verbeteren. De bestedingen van mobiel adverteren stijgen maar zijn relatief nog klein. Om een beter overzicht te geven van de mobile advertising displaymogelijkheden presenteert IAB volgende week de mobile advertising displaystandaarden.