Visie

Welkom bij de themapagina visie, waar de horizon van marketing, communicatie, en technologie verkend wordt. In een landschap dat constant in beweging is, fungeert VIA als het kompas dat richting wijst naar toekomstige mogelijkheden en uitdagingen. Hier verdiepen we ons in strategische vooruitblikken en brengen we de briljantste geesten samen om de toekomst van onze sector vorm te geven. Een kernonderdeel van ons visie-thema is het jaarlijkse CMO onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met CMOtalk.

Het Strategendiner: Inzicht en Vooruitgang

Centraal binnen ons thema visie staat het Strategendiner, een exclusieve gelegenheid waarbij leiders uit de industrie samenkomen. Deze diners dienen als het ideale platform voor diepgaande gesprekken over essentiële thema’s die spelen binnen het marketing- en communicatiewerkveld. Tijdens deze avonden faciliteren we discussies die niet alleen actueel zijn, maar ook soms de gevoelige snaren van ons vakgebied raken, allemaal met het doel om gezamenlijk vooruitgang te boeken.

Samen Sterker

Onze diners voor C-level genodigden, zoals het Legend Diner zijn ontworpen om belangrijke figuren binnen ons vakgebied bijeen te brengen. In een vertrouwde en inspirerende omgeving bespreken we de onderwerpen die cruciaal zijn voor de toekomst van onze branche. Deze bijeenkomsten bevorderen niet alleen het delen van kennis en ervaring, maar versterken ook het netwerk van leiders die samen het gezicht van de industrie vormen.

Agenda

Nieuws

Hoe de VIA Taskforce Klimaat een positieve verandering teweeg wil brengen

Een interview met Wouter Swenneker, voorzitter van de nieuwe VIA Taskforce Klimaat Begin oktober maakte VIA Nederland de oprichting van de Taskforce Klimaat bekend. De taskforce heeft als doel de marketingsector te helpen bij het aanpakken van de klimaatcrisis. En die hulp is volgens Wouter Swenneker, voorzitter van de nieuwe taskforce en oprichter van Nature’s Right, hard nodig. Een gesprek over klimaatverandering, verantwoordelijkheid en handelingsperspectief.  Waarom is een Taskforce Klimaat nodig? De problematiek rondom het klimaat is onmiskenbaar. Binnen VIA hebben de leden wel uiteenlopende standpunten en visies over de aanpak van de klimaatcrisis. Sommigen zien het meer als de verantwoordelijkheid van de politiek, de klant of de consument. Terwijl anderen ook zelf initiatief hebben genomen. Wij bevinden ons allen in verschillende fasen van deze reis. Met de taskforce willen we elke speler in de sector helpen met de benodigde actie en samen te bouwen aan een klimaatneutrale toekomst van onze branche. Verder willen we helpen om de leden van VIA voor te bereiden op de wettelijke verplichting die eraan komt, maar nog niet bij iedereen op de radar staat. Grote bedrijven moeten al vanaf volgend jaar inzicht geven in hun duurzaamheidsactiviteiten en -ontwikkelingen. Kleinere in de jaren daarna ook. Niemand ontkomt eraan.  Wat is jouw (persoonlijke) drijfveer achter de oprichting van deze taskforce? De sector waarin we werken is prachtig, maar de impact op het klimaat is groter dan de meesten mensen misschien denken. Een kleine illustratie: datacentra bijvoorbeeld, zijn nu goed voor drie procent van ’s werelds elektriciteitsverbruik. Dit stijgt voor het einde van het decennium richting de vijf procent. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de uitstoot van consumptiegoederen die worden aangeprezen. Om de impact van ons werk te verkleinen, is het van essentieel belang dat het besef en het aantal daaruit volgende acties snel groeien. En tegelijkertijd zorgen voor een gezonde marcom-sector. Ik ben van mening dat we als sector in staat zijn om de massa met ons mee te laten bewegen en hen te helpen bij het omarmen van nieuwe duurzame culturele waarden. Wij zijn een belangrijke schakel tussen merken en doelgroepen. Hebben jullie de kernthema’s al vastgelegd?  We willen ons richten op de uitstoot van onze eigen operaties, de supplychain en reclame-uitstoot. Dat laatste punt gaat over de toename in broeikasgasemissies die voortkomt uit de toename in verkoop gegenereerd door reclame. Wat betreft projecten: als eerste willen alle bestaande initiatieven in de markt in kaart brengen, van calculators tot (actie)groepen. Om het handelingsperspectief te vergroten gaan we deze initiatieven in een logische volgorde plotten in een journey, wat resulteert in een ‘klimaat-maturitymodel’. Ook zullen we eigen initiatieven ontplooien, soms laagdrempelig zoals 'groteschoonmaakdagen' om bestanden op servers op te schonen. Anderen omvangrijker zoals een onderzoek laten doen naar de perspectieven van de sector op reclame-uitstoot. Deze eigen initiatieven krijgen uiteraard ook een plekje in het model.  In hoeverre zullen technologie, data en creatie een rol spelen in de plannen? Alle marcom-disciplines komen aan bod. Data biedt inzicht en alternatieve opties voor actie. Technologie op zichzelf is niet de oplossing; zij moet bijdragen aan duurzaamheid en niet slechts bestaande problemen vergroten. Zo is bijvoorbeeld elektrificatie van motoren technologische vooruitgang, maar alle auto’s met een verbrandingsmotor vervangen door een elektrische auto is nog niet duurzaam.  Het maakt niet uit waar je staat in het proces, maar doe iets!  Zie je nog specifieke uitdagingen en kansen op het gebied van klimaat binnen de branche? Oh, zo veel! Er wordt gelukkig al veel gedaan, maar die activiteiten kunnen niet op tegen de huidige businessmodellen die gericht zijn op groei en helpen bij het verkopen van schadelijke producten voor het klimaat. De groei van de oude economie staat nog te veel centraal. Daar ligt dus ook meteen de grootste kans. Door bijvoorbeeld de focus te verplaatsen naar welzijn en het vergroten van de duurzaamheid van producten in plaats van winst, kunnen we al een groot verschil maken.  Welke boodschap wil je overbrengen aan iedereen die geïnteresseerd is in het bevorderen van duurzaamheid en klimaatactie in zijn of haar marketing- en reclamewerk? Het maakt niet uit waar je staat in het proces, maar doe iets! Kijk verder dan je eigen operatie en help elkaar scherp te houden op de grootste issues en oplossingen. En mocht je niet weten waar je moet beginnen? Trek dan aan de bel. Wij helpen je graag. Je hebt inmiddels al een kernteam om je heen verzameld, maar mochten anderen geïnteresseerd zijn om een bijdrage te leveren, hoe kunnen ze dan contact met je opnemen?   Via [email protected], dan kun je in ieder geval deelnemen aan de community. En gebruik dat mailadres ook vooral voor het delen van ideeën. Iedere stap, klein of groot, telt!         

Lees verder

Masters of Strategy dinner

Op 19 oktober zijn wij van start gegaan met een nieuw initiatief; de VIA Masters of Strategy. Een platform voor ervaren strategen in het vak; van media tot creatie, van tech tot data. We merken al lange tijd dat er behoefte bestaat aan een platform om elkaar beter te leren kennen, elkaar makkelijker te kunnen vinden, van elkaar te leren. Tijdens een heus Master of Strategy Dinner is het platform afgetrapt met een diner met 35 topstrategen van bureau én klantzijde, korte inleidingen en sprekers Bas Erlings en Julia Krauwer. Per VIA-lid nodigden we één senior strateeg uit om aan te schuiven. Iemand met minimaal 10 jaar werkervaring en met een brede kijk op strategie, uiteraard alleen toegankelijk voor VIA-leden. En voor degene die de fusie onverhoopt gemist hebben; daarmee bedoelen we uiteraard ook alle MWG-leden mee. Lees hier een interview met initiatiefnemers Joris Lak en Gijs de Bruijn >>. Zou dit in de toekomst iets zijn voor jouw beste strateeg of voldoe je zelf aan bovenstaande criteria? Neem dan contact op met [email protected] en wordt op de hoogte te gehouden van toekomstige bijeenkomsten, events en lezingen.

Lees verder

Recap MDebate: De Toekomst van de Mediabranche

Vorige week vond in De Balie het MDebate plaats, een interactieve debatshow. Tijdens dit evenement namen mediaprofessionals de rol aan van "ministers" en bespraken ze belangrijke thema's binnen de mediabranche. Aan de hand van drie stellingen ging de oppositie na het pleidooi van de minister het debat aan. Het debat werd geleid door Rens de Jong en betrok zowel de oppositie als het kritische publiek, wat leidde tot levendige discussies. Yvette Belt-Beekman trapte af met een betoog over het belang van een intensieve co-creatie omdat oppervlakkige klantrelaties volgens haar kunnen leiden tot minder diepgaand werk. Daarna was het de beurt aan Rodger Werkhoven die stellig beargumenteerde dat AI een onmisbare factor is in toekomstige ontwikkeling van talent. En last but not least, een krachtig pleidooi over duurzaamheid door Reuben Alexander. Hij benadrukte het belang en de rol van onze branche in het stimuleren van maatschappelijke veranderingen en het bewerkstelligen van duurzame gedragsveranderingen. Al met al was het MDebate een mooie bijeenkomst waar belangrijke vraagstukken binnen de mediabranche vanuit verschillende perspectieven werden besproken. We willen alle media-ministers en de oppositie (bestaande uit Emilio de Haan, Sarah Reintjes, Rudi van Kleeff en Diederick Hillenius) nogmaals bedanken voor hun bijdragen, tijd en betrokkenheid. Bekijk de foto’s terug van het event en hopelijk tot volgend jaar!  Foto's MDebate 2023 | 19 Oktober 2023 | De Balie, Amsterdam

Lees verder

Kennisbank

Consumer Insights #3: Het inzichtelijk maken van tijdelijke en universele inzichten

Publiceerde de Taskforce Consumer Insights eerder dit jaar het Consumer Insights Maturity Model, in een nieuw artikelenreeks kijkt de taskforce naar de basisprincipes van een inzicht. In het eerste artikel stond het verzamelen van input centraal. Want zonder input geen inzicht. In het tweede stuk publiceerden ze hun formule voor het schrijven van een goed inzicht. Nu is het tijd voor de volgende stap: het inzichtelijk maken van tijdelijke en universele inzichten.  Tijdelijke en universele inzichten Zoals het Consumer Insights Maturity Model laat zien, kunnen inzichten zowel tijdelijk als universeel zijn. De universele of fundamentele inzichten bevinden zich vooral aan de buitenkant van het model, op psychografisch en wetenschappelijk niveau, en zijn daarmee meer strategisch van aard. De meer tijdelijke inzichten bevinden zich juist richting de binnenkant van het model en zijn over het algemeen meer praktisch van aard.  Universele inzichten Universele inzichten komen met name voort uit psychografische kenmerken van mensen en daar bijhorende behoeften. Psychografische inzichten zijn vooral bekend door het gedragspsychologische werk van Daniel Kahneman. Daniel laat in zijn werk zien dat de mens de meeste beslissingen neemt op basis van heuristieken en biases. Deze ‘mentale shortcuts’ van mensen zijn al eeuwenoud. Elke organisatie die zich bezighoudt met gedragsverandering (in wezen elke marketeer dus) kan deze inzichten toepassen om zakelijk succesvoller te zijn. Bij menselijke behoeftes kun je denken aan het verlangen om vrij te zijn of juist erbij te horen. Dit zijn universele behoeften waar ieder mens zich in zal herkennen en waarmee je als marketeer dus even vooruit kunt, maar waarvan de vertaling onderhevig zal zijn aan een alsmaar veranderende context, denk hierbij aan maatschappelijke ontwikkelingen.  Het inzicht van Johnnie Walker  Een mooi voorbeeld van een merk dat slim universele inzichten inzet, is het whiskymerk Johnnie Walker. Het merk heeft zijn al meer dan 20 jaar bestaande platform ‘Keep Walking’ in 2021 nieuw leven ingeblazen door het aan te passen aan de huidige tijdgeest. Julie Bramham, Global Brand Director van Johnnie Walker, gaf bij de relaunch aan dat het inzicht al die 20 jaren draaide om persoonlijk succes en de behoefte om altijd door te gaan en jezelf te blijven ontwikkelen. Echter, door het kleingeestige clichébeeld van succes (lees: witte mannen in pak) spraken ze een steeds kleiner wordend publiek aan. Ze werden ingehaald door de nieuwe werkelijkheid. Onderzoek toonde aan dat er behoefte was aan een inclusievere vertaling van succes. Door zich aan te passen aan de huidige tijd en zich te verbinden met mensen van verschillende achtergronden en leeftijden, omdat deze allemaal dezelfde mentaliteit delen, ontstond er een heel nieuw spectrum aan mogelijkheden voor ‘Keep Walking’. Geen garantie voor succes In tegenstelling tot wat sommigen misschien verwachten zijn inzichten gestoeld op universele behoeftes of de gedragspsychologie geen garantie voor succes. De mate waarin je als merk uniek bent met de creatieve doorvertaling is net zo belangrijk. Kijk bijvoorbeeld maar naar de ‘Campaign for real beauty’ van Dove. Toen deze campagne 2004 jaar geleden werd gelanceerd, paste deze perfect bij de context van die tijd en was mede hierdoor zo succesvol. Het beautymerk hanteert nog steeds hetzelfde inzicht. En ondanks dat het nog altijd grotendeels overeind staat, kunnen ze hier anno 2023 niet meer het verschil mee maken.  Tijdelijke inzichten Als we kijken naar de binnenkant van het model, zien we de tijdelijke inzichten. Dit type inzicht vergt regelmatig wat schaafwerk, waardoor bijvoorbeeld mediacampagnes geoptimaliseerd moeten worden en waarbij creaties, sites of mediakanalen die beter resultaat leveren, moesten worden geprioriteerd. De houdbaarheid van de inzichten is, onder andere, afhankelijk van technologische ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan het slim gebruiken van AI om automatisch webpagina’s te ontwikkelen die bijdragen aan de ranking in Google. Dit inzicht kan het verschil maken tot het moment dat iedereen het gaat toepassen of Google er een stokje voor steekt, waarna er weer een gelijk speelveld ontstaat. Door tijdelijke inzichten te bundelen in terugkerende patronen, bijvoorbeeld door over campagnes heen te kijken en zo tot nieuwe inzichten te komen, kunnen ook tijdelijke inzichten een strategisch tintje krijgen.  Stay tuned Nu we de verschillende inzicht-niveaus hebben toegelicht, is het moment aangebroken om het Consumer Insights Maturity Model op de proef te stellen. In het volgende artikel gaan we daarom op zoek naar de link tussen de effectgedreven en de psychografische kant van het model. Dus ben je benieuwd hoe de combinatie van boven- en onderkant van het Consumer Insights Maturity Model uitvoerbare inzichten genereert? En welke actie daaruit gevolgd kan worden om dichter bij de commerciële resultaten te komen? Houd dan goed de website en socialmediakanalen van VIA in de gaten.  De inzichten op een gedetailleerder niveau, die zich aan de binnenkant van het model bevinden, maken al snel inzichtelijk wat de ‘quick wins’ zijn. De inzichten die zich meer aan de buitenkant van het model bevinden, verdienen wat meer aandacht en dus tijd. Maar met de wetenschap dat je deze ‘in the end’ allemaal terug kan verdienen, wordt ook dat opeens allemaal wel mogelijk. LEES OOK:

Lees verder

Consumer Insights #2: De ingrediënten van een goed inzicht

Publiceerde de Taskforce Consumer Insights eerder het Consumer Insights Maturity Model, in een nieuw artikelenreeks kijkt de taskforce naar de basisprincipes van een inzicht. In het eerste artikel stond het verzamelen van input centraal. Want zonder input geen inzicht. Maar wat maakt een inzicht eigenlijk een goed inzicht en hoe formuleer je dit? Helaas is er geen wetenschappelijke formule voor het tot stand komen van een succesvol inzicht. Maar gelukkig is er wel een formule voor het schrijven van een goed inzicht. Welke dat is, lees je in dit artikel. Als een cabaretier een grap maakt die een maatschappelijk probleem in een nieuw perspectief zet, dan is het een ‘haha-ervaring’. Een wetenschapper die een ontdekking doet, heeft een ‘aha-ervaring’. Een inzicht laat je de realiteit, zoals je die tot dat moment kent, op een nieuwe manier zien. Inzichten vinden we overal om ons heen. Inzichten in marketingcommunicatie vallen in het ‘aaaah-spectrum’. Ze zijn minder hoogdravend dan een wetenschappelijke doorbraak, maar wel meer impactvol dan een goede grap. Een inzicht in marketingcommunicatie helpt om nieuwe manieren te vinden om zakelijk succesvol te zijn.  Formule voor een goed inzicht Als data, informatie en kennis kunnen vertellen wat er gebeurt, dan vertelt een inzicht waarom het gebeurt en wat dat kan betekenen. Het inzicht geeft richting aan een oplossing, idee of vervolgactie in de vorm van bijvoorbeeld een creatief idee of mediaplan. De formule is als volgt: Praktijkvoorbeeld Een inzicht bestaat altijd uit drie elementen: wat zien we gebeuren, waarom zien we dit gebeuren en in welke context moeten we dit plaatsen? Deze drie vragen samen leiden tot het inzicht, oftewel: ‘wat betekent dit?' Overigens kan het zo zijn dat het inzicht enkel een observatie is, waarna je vervolgens op zoek gaat naar ondersteunende data, informatie en kennis. Een voorbeeld:  Marc Oosterhout schrijft in zijn boek Powerbrands 2.0 dat alles wat de NS deed negatief werd uitgelegd (observatie), terwijl de meeste treinen toch echt op tijd reden (data). Het communiceren over deze feiten en ze nuanceren, bleek averechts te werken (observatie). Dit is de ‘wat’ en bestaat uit zowel data als observaties. Uit gesprekken met reizigers en medewerkers van de NS bleek dat mensen graag in vrijheid en rust van A naar B willen reizen (behoefte), maar dat ze het gevoel hebben dat ze zodra ze een stap in een station zetten, overgeleverd zijn aan het systeem (frictie). Dit vormt samen het ‘waarom’, bestaande uit een behoefte en een frictie. Marc verbond de feitelijke data met de belevingswereld van de reiziger en creëerde zo een nieuwe context: een ‘aaaah-ervaring’.  Deze ervaring leidde tot het inzicht dat de NS niet moest praten over de angst, maar over het verlangen: ‘de reis is van jou’. Dit paste goed bij de zich snel ontwikkelende dienstverlening van de NS, die mensen steeds meer de mogelijkheid gaf zelf hun volledige reis van A naar B te plannen via apps en met aanvullende diensten zoals de ov-fiets, en het werd het leidende principe van de NS. Het inzicht heeft daarmee tot meerdere oplossingen geleid. Creativiteit maakt het verschil Om tot een goed inzicht te komen, is bij het formuleren van het inzicht en met name bij de vertaalslag naar de oplossing, een zekere mate van creativiteit nodig zoals beschreven door Edward Boches, Chief Creative Officer MullenLowe, en voormalig professor aan de Universiteit van Boston. De creativiteit die voor het formuleren nodig is, is tweeledig, schrijft Boches. Ten eerste kiezen we zelf welke informatie of observatie we als basis gebruiken. Die is niet altijd eenduidig en ons eigen perspectief, onze vooroordelen en ervaringen spelen daarin een belangrijke rol. Vervolgens maken we ook onze eigen vertaling van die informatie naar een inzicht. Ook daarin kunnen verschillende mensen verschillende keuzes maken.  De creativiteit waarmee een inzicht is vertaald in oplossingen is van doorslaggevende aard voor de reden waarom sommige inzichten meer impact opleveren dan andere. Gelukkig kun je met onderzoek een deel van de subjectiviteit wegnemen. Door te toetsen in welke inzichten de beoogde doelgroep zich het beste herkent, ontdek je welke oplossingen het meeste aanspreken en in welke vorm. Input = output Met de juiste ingrediënten en een zekere dosis creativiteit kun je dus tot goede en misschien wel zeer succesvolle inzichten komen. Ondanks alle voordelen die inzichten bieden, geeft het merendeel van marketeers en strategen aan door een gebrek aan tijd, budget, data, inspiratie of (in de meeste gevallen) een combinatie van al deze factoren niet alle stappen te kunnen of willen doorlopen en zo tot een baanbrekend inzicht te komen. Als taskforce begrijpen we de uitdaging, en dat is dan ook de reden waarom wij het Consumer Insights Maturity Model hebben ontwikkeld. Het cirkelvormige model laat twee invalshoeken zien die in de markt het meest gangbaar zijn bij het vergaren en interpreteren van inzichten en waar vervolgens naar gehandeld wordt. De inzichten op een gedetailleerder niveau, die zich aan de binnenkant van het model bevinden, maken al snel inzichtelijk wat de ‘quick wins’ zijn. De inzichten die zich meer aan de buitenkant van het model bevinden, verdienen wat meer aandacht en dus tijd. Maar met de wetenschap dat je deze ‘in the end’ allemaal terug kan verdienen, wordt ook dat opeens allemaal wel mogelijk. LEES OOK:

Lees verder

Consumer Insights #1: Input verzamelen voor de juiste inzichten  

Om de markt te helpen bij het (makkelijker) inzichtelijk maken van inzichten, publiceerde de Taskforce Consumer Insights eerder het Consumer Insights Maturity Model. In een nieuw artikelenreeks kijkt de taskforce naar de basisprincipes van een inzicht. In dit eerste artikel wordt stilgestaan bij het eerste principe: het verzamelen van input. Want zonder input geen inzicht.   Wat is een inzicht?  Om verwarring te voorkomen eerst een toelichting op de belangrijkste begrippen. Wat is nu precies een inzicht?    Term Betekenis Voorbeeld Data Gefragmenteerde betekenisloze input. Omzet november 2021 € 485.000,-  Omzet november 2022 € 415.000,-   Informatie Geeft betekenis aan data door er context aan toe te voegen. De omzet is in november 2022 15% gedaald ten opzichte van november 2021. Onze concurrent is op de markt gekomen met een CO2-neutraal product en heeft een grote reclamecampagne ingezet in oktober. Kennis Gaat over het leggen van relaties tussen verschillende typen informatie. We lijken marktaandeel te verliezen aan de nieuwe concurrent met zijn nieuwe CO2-neutrale propositie waar onze doelgroep gevoelig voor is.    Inzichten De aan elkaar gekoppelde informatie in relevante context plaatsen wat richting geeft aan een oplossing.    Om marktaandeel terug te veroveren, moeten we niet alleen bij onze productinnovaties rekening houden met CO2-uitstoot, we moeten ons ook als totale organisatie groener profileren omdat de consument daar behoefte aan heeft.   In tegenstelling tot data, informatie en kennis die je verzamelt uit allerlei interne en externe bronnen, wordt een inzicht gevormd vanuit alle kennis die is verzameld. Een inzicht is een eigen interpretatie: een onderbouwde hypothese met als doel het verschil maken.   Welke vraag wil je beantwoorden?  Voor je start met het inzichtelijk maken van inzichten, is het belangrijk om eerst stil te staan bij de vraag die je wilt beantwoorden. Ben je bijvoorbeeld benieuwd in welk segment je business het hardst groeit, of wil je weten hoe je het conversiepercentage van je website kan vergroten? Hoe concreter de vraag, hoe gemakkelijker het is om te bepalen welke data je moet analyseren om de juiste inzichten te kunnen formuleren. Wil je bijvoorbeeld weten hoeveel conversies je hebt behaald, of ook door wie?     Veelgebruikte bronnen  Weet je welke vraag je wilt beantwoorden? Dan is het moment aangebroken om de juiste bronnen te raadplegen. Een overzicht van de meestgebruikte bronnen van dit moment:   Data Inzichten uit data verzamel je vooral met behulp van deskresearch: Interne research: Google Analytics, CRM-systemen, kwantitatieve surveys, A/B-testen, chatbot-data Externe research: NMO, Nielsen, Google Trends, first-party en third-party data   Informatie Informatie verzamel je aan de hand van conclusies uit data, onderzoeken, nieuwsbronnen en observaties:  Deskresearch: kwantitatieve (markt)onderzoeken, brancheonderzoeken, reviews, social listening, nieuws- en actualiteitenmedia, archiefonderzoek, white papers Fieldresearch: Ga op pad, zie wat er om je heen gebeurt en welk gedrag mensen vertonen, om informatie te verzamelen over gedrag in een natuurlijke setting. Kennis Hiervoor ga je op zoek naar oorzaak en gevolg en probeer je data en informatie aan elkaar te koppelen, maar je kunt ook nieuw ontstane vragen gaan onderzoeken:  Deskresearch: kwalitatieve marktonderzoeken, marketing- of psychologieliteratuur  Fieldresearch: Ga met mensen in gesprek, ga interviewen, maar experimenteer ook om causale relaties te toetsen.   Bij bestaande bronnen mag je ervan uitgaan dat de betrouwbaarheid en validiteit in orde zijn, maar check ze altijd voor de zekerheid. Kijk daarbij ook altijd of de diverse variabelen gelijk zijn gebleven om echt een eenduidige conclusie te kunnen trekken. En houd ook bij het zelf opzetten van extra kwantitatieve onderzoeken deze uitgangspunten in de gaten.     Rol van het Consumer Insights Maturity Model   Ga je aan de slag met het verzamelen van alle data, informatie en kennis? Vergeet dan vooral niet het Consumer Insights Maturity Model te raadplegen. Het model maakt je bewust van alle lagen waarin inzichten kunnen worden gevonden, en welke data, informatie en kennis je moet verzamelen om tot een kwalitatief inzicht te komen. In het volgende artikel zullen we dieper ingaan op hoe we inzichten formuleren en waar deze aan moeten voldoen.   Lees ook:

Lees verder