Whitepaper: de veranderende rol van de paid search marketeer

De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden om Search Engine Advertising (SEA)-campagnes te automatiseren exponentieel toegenomen en gaan de ontwikkelingen op het gebied van creatie en toolings razendsnel. Maar wat is precies de impact en het belang van automatisering? Om een beeld te krijgen van de huidige situatie heeft VIA afgelopen jaar een grootschalige enquête uitgezet onder searchspecialisten in Nederland. Hieruit blijkt dat automatisering steeds meer wordt omarmd en steeds minder als een bedreiging wordt gezien. De vrijgekomen tijd wordt op een effectievere manier besteed aan strategische werkzaamheden waardoor er ruimte ontstaat voor innovatie.

Aandacht van de consument

Onderzoek toont aan dat het grotendeel van de ondervraagde kiezen voor advertentiekanalen met de hoogste bereikcijfers. Een strategie waarin ook ruimte is voor nieuwe platformen zoals TikTok. Dit bevestigt dat marketeers niet meer single-minded zijn, maar vooral kijken waar de aandacht van de consument ligt. Voor het monitoren en rapporteren van de resultaten maken vrijwel alle respondenten gebruik van meerdere systemen. Wat opvalt is dat slechts 41 procent gebruikmaakt van third-party-oplossingen. Op het gebied van ingebouwde automatiseringen zijn vooral Smart Bidding, Smart Shopping, Responsive Search Ads en Dynamich Search Ads populair.

Initiatief tot innovatie

“De belangrijkste kans zit erin dat een marketeer zich veel meer met slimme dingen kan gaan bezighouden in plaats van headlines optimaliseren of biedingen bepalen in Excel.”

In tegenstelling tot voorgaande jaren zien searchspecialisten automatisering steeds minder als een bedreiging, maar als een kans tot meer initiatief tot innovatie. Op dit moment worden terugkerende monitoringswerkzaamheden geautomatiseerd en wordt er op het gebied van creatie steeds vaker gewerkt met feeds, Dynamic Search Ads en smart campagnes. De vrijgekomen tijd wordt daardoor op een effectievere manier besteed aan strategische werkzaamheden. Zo ontstaat er ruimte om meer dataoplossingen te implementeren. Dit zorgt voor meer focus op innovatieve werkzaamheden zoals uitbreiding van dataverzameling en activatie.  

The black box

Ondanks dat er steeds meer kansen worden gezien in de toenemende automatisering, heerst er ook ontevredenheid. Searchspecialisten ervaren steeds verdergaande beperkingen in inzichten en controle. Hierdoor is minder goed te zien wat er binnen campagnes gebeurt. Deze zogeheten ‘black box’ zorgt ervoor dat marketeers minder controle kunnen uitoefenen en inzichten niet kunnen gebruiken voor andere marketingvraagstukken. Mede door deze ontwikkeling verwacht 17% van de respondenten dat een baan als online marketeer in de toekomst verdwijnt. 13% van de respondenten verwacht daarentegen dat de rol van online marketeers wel blijft bestaan, maar dat de werkzaamheden verschuiven van operationeel naar tactische en strategische vraagstukken.

De slimme marketeer

Dankzij automatisering kan er meer tijd gestoken worden in analyse en optimalisatie. Het wordt steeds makkelijker om een campagne op te starten, maar het echte onderscheid wordt juist gemaakt door de analyses en strategieën van een slimme marketeer. Om concurrenten voor te blijven en goede resultaten te behalen ontstaat er juist meer vraag naar diepgaande kennis en kunde van experts.

We willen graag de schrijvers van de whitepaper bedanken voor hun werk en kennis. Mark le Noble (Merkle), Nick Oltvoort (Adwise), Wijnand Meijer (TrueClicks), Hein van der Honing (Greenhouse) en Arjen Hoek (Microsoft).

 

Gerelateerde artikelen

Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising Rapport

In een nieuw rapport uitgebracht door IAB Europe, in samenwerking met Microsoft Advertising, worden cruciale inzichten gedeeld over de snelle adoptie en veelzijdige toepassing van Generative AI in de digitale advertentiesector. Dit rapport, getiteld 'Understanding the Adoption and Application of AI in Digital Advertising', belicht ook de urgente educatieve behoeften binnen deze technologie. Het onderzoek omvatte 146 professionals uit heel Europa, werkzaam in diverse sectoren en markten, waarbij opvalt dat bijna de helft van hen meer dan 10 jaar ervaring heeft binnen de digitale reclame-industrie. In dit rapport ontdek je: Huidige toepassingen: Inzicht in hoe AI momenteel wordt begrepen en ingezet in de digitale reclame. Dagelijks gebruik: Ontdek hoe bedrijven Generative AI integreren in hun dagelijkse werkprocessen, naast traditionele operationele verbeteringen. Toekomstige transformaties: Inzichten in hoe Generative AI de toekomst van het digitale reclamelandschap zal vormgeven. Belangrijkste bevindingen Wijdverbreide adoptie: 91% van de respondenten maakt al gebruik van of experimenteert met Generative AI. Budgetallocatie: 41% van de respondenten heeft specifiek budget gereserveerd voor experimenten met en implementatie van Generative AI. Talentontwikkeling: De helft van de bedrijven stimuleert het ontwikkelen van AI-talent binnen hun teams. Contentontwikkeling: Meer dan twee derde van de bedrijven past Generative AI toe om content te creëren. Creatieve ontwikkeling: De helft van de respondenten gebruikt AI voor het ontwikkelen van creatief materiaal. Educatieve behoeften: Een overweldigende 89% van de respondenten benadrukt de noodzaak voor meer educatieve initiatieven rondom Generative AI. Download rapport

Lees verder

Digital Ad Spend Study 2023

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2023 met 5 procent gegroeid. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,7 miljard euro aan digitale advertenties. Dat zien we terug in de jaarlijkse Digital Ad Spend Study.

Lees verder

Search Handout AI

Ruim een derde van de marketeers bij bij bureaus maakt weinig tot geen gebruik van ChatGPT. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze nog niet volledig begrijpen hoe ze het kunnen benutten. Degenen die ChatGPT wel regelmatig tot vaak in hun werk gebruiken, doen dat voornamelijk voor het genereren van advertenties en assets. Met deze inzichten en praktische toepassingen heeft de taskforce Search dit document voor jou samengesteld. Auteurs: Charissa van Haalem, Dirko Borst, Klaas Schuijt en Denie Geertzen 

Lees verder