Kamer stemt voor ondubbelzinnige toestemming cookies: branche gaat door met volg-me-niet register

Jun 21,2011

Vandaag stemde een meerderheid in de Tweede Kamer voor het amendement van PVV’er Jhim van Bemmel, dat ondubbelzinnige toestemming vereist voor cookies. Volgens het amendement vallen alle soorten cookies onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens en moet hiervoor toestemming worden gegeven nadat er duidelijke en volledige informatie is verstrekt. De indieners gaan er vanuit dat de toestemming slechts eenmalig gegeven hoeft te worden en niet bij elke handeling opnieuw.

Of deze toestemming straks per website of per cookie gevraagd moet worden is vooralsnog onduidelijk. De brancheorganisaties (onder meer DDMA, IAB en NUV) gaan daarom door met de uitrol van de zelfregulering en de introductie van het cookie-icoon, dat webbezoekers informeert over het plaatsen van third party reclamecookies en hen de mogelijkheid biedt zich te registreren in een volg-me-niet register. Uiterlijk juni 2012 moet alle online reclame op basis van surfgedrag aan deze regels voldoen. Voorop staat dat de branche gebruikers werkelijke controle wil geven bij zijn dagelijks internetgebruik: enerzijds door het bieden van heldere informatie die nodig is om een geïnformeerde, bewuste keuze te maken, anderzijds door een eenvoudig afmeldsysteem waar die keuze op elk moment uitgevoerd of gewijzigd kan worden.

De branchepartijen maakten bezwaar tegen het vereiste van ondubbelzinnige toestemming omdat deze eis niet in lijn is met de Europese implementatie van de toestemmingsvereiste voor cookies en leidt tot oneerlijke concurrentie. Bovendien is een eenmalige toestemming zoals de indieners van het amendement stellen, technisch niet mogelijk. Daardoor moeten consumenten toch steeds toestemming geven voor het plaatsen van cookies hetgeen negatieve gevolgen heeft voor het gebruiksgemak van internet. Om deze gevolgen tot een minimum te beperken, hebben de samenwerkende brancheorganisaties besloten toch het cookie-icoon en volg-me-niet register te implementeren. Op deze wijze wordt de webbezoeker geïnformeerd over het vastleggen van zijn surfgedrag en kan hij zich hiertegen verzetten. Indien het amendement van Van Bemmel cs. hiernaast nog een extra handeling van de webbezoeker vereist, gaan de branchepartijen met de overheid en andere stakeholders in overleg op welke wijze dit vereiste zo praktisch mogelijk kan worden ingevuld.

Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland: “Allereerst dank ik onze collega’s van het NUV en DDMA voor alle energie die we samen hebben gestoken om er voor te zorgen dat de politiek hier een verstandige beslissing zou nemen. We zijn hier niet volledig in geslaagd. Het feit dat deze wet niet conform de Europese richtlijn gestemd is maar geamendeerd kan desastreuze gevolgen hebben voor onze industrie. Dit hing al meer dan een jaar in de lucht. We moeten nu alle zeilen bijzetten om bij implementatie van de wet te zorgen dat Nederland niet volledig op achterstand komt binnen Europa en de surfervaring van gebruikers niet dramatisch daalt. Ik roep elke actor binnen onze industrie op om hier actief deel te nemen de komende maanden in dit debat.”

Share
reacties (12)
  • June 22, 2011 at 1:36 pm Marcel van Duijn

    Als oud-gediende binnen online advertising hield ik me niet meer heel intensief bezig met hoe de branche alszodanig opereert. Nu wil ik toch wel weer even aan de bel trekken. Zo’n 5 jaar geleden was er voor het eerst sprake van het invoeren van strengere regelgeving voor het plaatsen van cookies. Ik zei toen al dat dat dat de fundamenten onder online adverteren zou wegslaan, en dat dat dus waarschijnlijk nooit zou gebeuren. Althans, zo dom kun je niet zijn dacht ik.

    Dat kan dus wel blijkt nu. Aangezien het besluit een zo overduidelijke desastreuse impact heeft, vraag ik me af hoe het kan dat er niet in geslaagd is dit inzichtelijk te maken. Bovendien heeft het besluit implicaties die veel verder gaan dan alleen adverteren alleen. Vrijwel alle sites maken gebruik van tracking services voor optimalisatie (al dan niet in relatie tot advertising). Maar hoe betrouwbaar is die data nog als aleen data wordt verzameld van bezoekers die toestemming hebben gegeven? Het merendeel zal het plaatsen van cookies namelijk zonder-te-lezen gaan weigeren (in plaats van zonder-te-lezen juist accepteren zoals ik in de argumenten bij ‘schijn veiligheid’ lees). Het besluit is dus niet alleen rampzalig voor online adverteren in Nederland, maar ook voor (de kwaliteit van) online publishing. En veel online markt-onderzoek kan ook wel de prullenbak in.

    M.i. haalt het besluit het in de praktijk in ieder geval niet. Het akkoord is tot stand gekomen door onwetendheid en wordt het gedreven door populistische politiek. Bij verdere uitwerking en definiëring van het besluit kan niet anders dan blijken dat het toch ‘niet zo’n goed idee’ is. Dat het economische schade tot gevolg heeft hebben jullie al aangevoerd. Desastreuse schade zelfs, maar dat zal dus nog wel blijken. Daarbij is het ook technisch op dit moment niet uitvoerbaar (in dit kader vraag ik me trouwens ook af hoe het IAB de implementatie van het volg-me-niet register ziet…). Als het besluit blijft, zal de complete online advertsing en publishing industrie in Nederland opnieuw ingericht moeten worden. En dat kun je bijna onrealistisch noemen (ook al is dat technisch in principe wel mogelijk).

    Maar ik denk ook dat het juridisch niet te dekken is. Ik ben geen jurist, maar dit artikel ‘bit.ly/jEsQxb’ vam SOLV advocaten geeft wel aan dat het besluit juridisch niet nodig is, noch gedekt wordt. Met name punt 4 uit hun argumentatie biedt meer duidelijkheid. Er bestaan nog andere grondslagen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens die de huidige inrichtig afdoende maken. ‘Uitdrukkelijke toestemming’, in juridische zin is alleen vereist als het gaat om ‘bijzondere persoons gegevens’ als ‘ziekte’ en ‘strafbare feiten’. Met andere woorden, als het gaat om gegeven die direct in de prive-sfeer van een individu vallen. Maar hoe ‘individueel’ is een ip-adres? Ik denk dat dat de eigenlijke juridische vraag is die dan ter discussie komt. Als een ip-adres namelijk in de categorie ‘bijzondere persoons gegevens’ zou vallen, zou het huidige voorstel juridische grond hebben. Maar aangezien een ip-adres nooit aan een individu gekoppeld kan worden is dit weer practisch onmogelijk. Hoe weet je namelijk wie er achter een computer zit op een bepaald moment? Zo ook met betrekking tot het volg-me-niet register. Wie zegt dat degene die voor een bepaalde site of domein cookies weigert, ook degene is van wie de computer is?

    In ieder geval, mijn steun hebben jullie. Maar ik zou me ook weer niet al te druk maken. Dat besluit is zo ongelofelijk dom dat het stomweg wel zal moeten sneuvelen op de langere termijn. Ook al kan ik me wel voorstellen dat behavioural advertising het moeilijk kan krijgen als ze er perse mee door willen.

  • June 23, 2011 at 11:20 am Gremmen

    Hoezo kan een IP-adres niet aan een persoon gekoppeld worden ? Hoe doen ze dat met die verzamelaars van kinderporno dan, en die hackers die gearresteerd zijn voor het platleggen van diverse banken ?

    Het zou natuurlijk wel slim zijn geweest als dat volg-me-niet register allang operationeel was geweest. Het had mogelijk de PVV de wind uit de zeilen genomen.
    Er is zelfs nog geen site !
    Gemiste kans voor de branche !

    • June 23, 2011 at 12:15 pm Marcel van Duijn

      Dat een IP adres een hulpmiddel kan zijn bij opsporingsmethodes betekent niet dat juridisch valt onder de categorie ‘bijzondere persoons gegevens’.

  • June 24, 2011 at 1:15 am hemp

    Het Ministerie van Economische Zaken heeft haar standpunt nog niet bepaald dus aan ons en aan jullie de vraag wat is verstandig beleid?..Wat is er aan de hand?.De Europese regels bepalen kort gezegd dat een derde geen informatie op jouw computer mag plaatsen en lezen zonder jouw toestemming. Het installeren van bijvoorbeeld spyware maar ook het plaatsen van een cookie mag dus niet zonder toestemming van de gebruiker.

    • October 15, 2011 at 5:41 am Eel

      It’s great to read something that’s both enjoyable and provides pragmatisdc suolotins.

  • June 24, 2011 at 10:32 am Marcel van Duijn

    Als een besluit genomen is gaat het nog naar de rekenkamers en wordt er ook verder juridisch naar gekeken. Als het al zover komt dat het compleet uitgewerkt gaat worden moet het ook nog door de 1ste kamer. Nog een vrij lange weg te gaan in ieder geval, ook al is juni 2012 redelijk dichtbij. Ik denk dat als er specifieker naar gekeken gaat worden dat ze het Nederlandse amendement wel zullen terugroepen.

    Als het IAB haar lobby voortzet en doorgaat zoals ze nu bezig zijn, zoals ze zelf al aangeven, komt het wel goed denk ik.

    Voor anderen die denken dat er nog niks is gedaan, zie o.a. http://www.youronlinechoices.com

    • November 19, 2011 at 7:18 am Atheïstje

      Sorry, maar ik moet concluderen dat deze website niet werkt. Als ik mijn pc opschoon en bijvoorbeeld naar de neck.com site ga, hier vervolgens een zoekopdracht geef voor “sport schoen” krijg ik nog steeds paginavullend een wasmachine incl. alle specificaties.
      Dit terwijl ik niet ingelogd staat.
      Een vraag aan hun zgn Customer Service wordt beantwoord met de privacy instellingen mogelijkheid.
      Maar zoals ik al zei dit werkt niet.
      Vervolgens kan ik een zgn niet volgen cookie laten plaatsen, die ik na elke opschoning weer terug zou moeten plaatsen simpelweg omdat het een cookie betreft. Dit is de omgekeerde wereld, ik vraag hier niet om en wil dit ook niet.
      Als een van mijn kinderen mijn pc gebruikt voor zgn kindvriendelijke websites worden óók zij geconfronteerd met dergelijke advertising.
      Voorbeeld, mijn dochtertje van 8 gaat naar een site als Panfu en wordt rondom geconfronteerd met adevertisement voor dating, hypotheken enz.

      Als u mij kunt vertellen wat hier tegen te doen ontvang ik graag uw antwoord.

  • June 26, 2011 at 8:44 am E. Keith Owens

    De indieners gaan er vanuit dat de toestemming slechts eenmalig gegeven hoeft te worden en niet bij elke handeling opnieuw………………..Of deze toestemming straks per website of per cookie gevraagd moet worden is vooralsnog onduidelijk. De brancheorganisaties onder meer DDMA IAB en NUV gaan daarom door met de uitrol van de zelfregulering en de introductie van het cookie-icoon dat webbezoekers informeert over het plaatsen van third party reclamecookies en hen de mogelijkheid biedt zich te registreren in een volg-me-niet register.

  • June 30, 2011 at 12:35 pm Moons Pieter

    ICO in the UK geeft een voorbeeld aan van hoe het zou moeten zijn…
    Maar, is de wetgeving die in UK van kracht gaat, dezelfde als in Nederland?
    En Google analytics bijvoorbeeld zal inderdaad geen betrouwbare bron van analyses meer zijn. Jammer, heel jammer.

  • November 19, 2011 at 7:21 am Atheïstje

    Als aanvulling op mijn vorige vraag.
    Als er een volg me niet cookie geplaatst wordt, waar staat deze dan. Ik kan hem nl. nergens vinden op mijn pc.
    Deze vraag heb ik ook laten vallen op de iab website maar heb hier nog geen antwoord op gekregen.

  • December 27, 2011 at 3:29 pm Cookiewet en de gevolgen: 10 vragen en antwoorden | | SimpleflySimplefly

    [...] Woensdag 22 juni werd de Cookiewet een feit. Op voorstel van de PVV-er Jhim van Bemmel is de Telecommunicatiewet gewijzigd, zodat ‘ondubbelzinnige toestemming’ gegeven moet worden om cookies al dan niet te laten plaatsen op de harde schijf van een websitebezoeker. Hoe de wet precies geïmplementeerd gaat worden, is nog niet bekend. Brancheorganisaties zoals het [...] Woensdag 22 juni werd de Cookiewet een feit. Op voorstel van de PVV-er Jhim van Bemmel is de Telecommunicatiewet gewijzigd, zodat ‘ondubbelzinnige toestemming’ gegeven moet worden om cookies al dan niet te laten plaatsen op de harde schijf van een websitebezoeker. Hoe de wet precies geïmplementeerd gaat worden, is nog niet bekend. Brancheorganisaties zoals het IAB zijn al bezig met een volg-me-niet-register. [...]

  • October 4, 2013 at 7:21 pm Trevor

    Hi to every one, it’s actually a fastidious for me to visit this web page, it consists of useful Information.

Plaats een reactie
Naam*
Email*(verborgen)
Website
Reactie*